|
|
|
De veiligheid bij
de uitvoering van werken 7
|
|
Link
naar vorige pagina
Link naar andere pagina's
Link naar
vorige pagin 4
Link naar blz
5
Link naar bladzijde 6
Veiligheid bij
de uitvoering van werken aan elektrische installaties.
Infosessie van 10 februari te Leuven ondermaats.
Betekom / Leuven 10 februari
2004.
Onze overheid inzake arbeidsveiligheid (FOD
Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg <WASO>) is niet
in staat om zelf infosessies te organiseren om de arbeidsveiligheid
te promoten, dat was op deze redactie al heel lang bekend.
Wat
doet de bevoegde overheid eigenlijk zelf nog ?
Het was tijdens de open deurdag van het
"Demolabo" op 1 oktober 2002 en de daaropvolgende openingsspeech
van de Directie van WASO (M.Heselmans,
W.Imbrechts) al duidelijk dat het met de efficiëntie van
de Technische Inspectie (Arbeidsinspectie) bergaf ging en dat
die aftakeling zich in de toekomst zou verder zetten.
Speech tijdens de opening van het Demolabo van FOD WASO op 1 oktober
2002
Links Marc Heselmans (Directeur Generaal) - Midden Mr Lemmens
(Kabinet L.Onkelinx) - Rechts : W.Imbrechts
(Foto Morsum Magnificat)
Privaat
bedrijven.
Marc
Heselmans is ervoor gewonnen om richting bedrijven minder repressief
op te treden, maar niet iedereen binnen dat Ministerie deelt die
mening, anderen vinden dat er nu juist wel strenger moet worden
opgetreden. Via PREBES doet WASO nu beroep op personen uit privaat
bedrijven en die geven dan infosessies, zoals op 10 februari te
Leuven, wat WASO eigenlijk nog zelf doet, weten we niet. We telefoneerden
ter zake met de "Secretaris" , Mr Barbé maar
die heeft ons niets nieuws kunnen vertellen, de "Technische
Inspectie" is een hoop lucht.
Onvoldoende onderbouwd.
Te Leuven organiseerde
het " Provinciaal comité voor de bevordering van de
arbeid en de WASO " op 10 februari 2005 een infosessie over
de preventie van ongevallen met elektrische installaties, we vernemen
in extremis dat het niveau voor beginners was. Toch moeten we
stellen dat globaal genomen, deze sessie als onvoldoende diende
bestempeld.
Bart Aertgeers Preventieadviseur bij Agfa Gevaert en Voorzitter
werkgroep elektriciteit bij PREBES - Heeft Bart nog tijd
om zijn job bij Agfa fatsoenlijk waar te nemen ? Hoeveel
praktische ervaring heeft Bart zelf met de aanleg van elektrische
installaties ?
|
Wat doet de "Technische Inspectie" eigenlijk
zelf ?
De infosessie te Leuven werd gegeven door een preventieadviseur
van Agfa Gevaert <foto>. De overheid laat een eenvoudige
uiteenzetting aan beginners hier over aan een privaat bedrijf.
Volgens de secretaris van de W.A.S.O. (Mr Barbé)
kampt de arbeidsinspectie met personeelstekort, hij bedoelde
te zeggen <Competent personeel>
maar dat durfde meneer Barbé uiteraard niet.
Kan de Technische Inspectie ons melden wie daar, na het
vertrek van Guido Haekens, de specialisten elektriciteit
zijn ? Mr Tousseyn ? Neen want dat is een Burgerlijk Ingenieur
mechanica.
Redactie Morsum Magnificat
|
Vragen onbeantwoord.
Ook al was de sessie georganiseerd voor beginners zouden de aanwezigen
antwoorden moeten krijgen op de vragen die gesteld worden. Eén
van de twijfels die de spreker (Bart Aertgeers - Preventieadviseur
bij Agfa Gevaert) had, lag in het feit of ongevallen ingevolge
elektriciteit aan de overheid (FOD Energie) nog wel gemeld moeten
worden ! Natuurlijk moeten die gemeld worden, dat een preventieadviseur
dát niet met zekerheid weet ?
Werken
in Hoogspanningcabines (HS).
De tweede keer dat we onze wenkbrauwen fronsten, zelf formeel
protesteerden deed zich voor wanneer spreker uitlegde dat een
BA4 in feiten, onderhoud - of schilderwerken in een HS cabine
zou mogen uitvoeren en dat is onjuist. Om werken in een HS te
mogen uitvoeren, moet de betreffende persoon over een AVIP (Algemene
Veiligheid in Posten) beschikken.
BA4 - BA5.
Over deze kwalificatie zijn velen onwetend, een BA4 is gewoonweg
een "gewaarschuwd" persoon die geen werken kan of mag
uitvoeren in de nabijheid van onder spanning staande delen.
De BA5 zou voldoende technisch onderlegd moeten zijn om werken
uit te voeren in de nabijheid vann onder spanning staande delen,
zelfs in beperkte mater werken onder spanning.
Besluit.
De opleidingsessie zoals deze te Leuven werd gegeven brengt volgens
ons geen aarde aan de dijk, er wordt in een veel te korte tijdspanne
te veel materie behandeld, het gaat over het voorlezen van teksten
uit een map waarvan in casu de volgorde overhoop was gegooid,
het was continu zoeken over welke pagina er gesproken werd.
|
Overtreden elementaire
veiligheid van
Agfa Gevaert personeel
Hier ziet u een personeelslid
van Agfa Gevaert weliswaar tijdens het weekend in zijn eigen
bos aan het werk.
Hij manipuleert hier een oude, zware en in bitumen geïmpregneerde
spoorbalk, maar draagt toch geen handschoenen, of hij veiligheischoenen
draagt zien we op de foto niet.
Moeten ze dat bij Gevaert ook geen handschoenen dragen ?
Mochten ze bij Gevaert consequent op dat soort zaken toezien,
dan zou hij dat gewend zijn en ook hier handschoenen dragen.
Als de man een ongevalletje krijgt dan blijft hij toch gewoon
thuis, Gevaert zal dat toch wel betalen !
Milieu.
We dachten dat de spoorwegen en de fruitnijverheid dergelijke
met milieuonvriendelijke bitumen geïmpregneerde producten
niet meer mochten
gebruiken ?
|
VRT
Programma "Dieren in nesten" of misschien beter "Veiligheid
in nesten" ?
Betekom
12 december 2004
Om sensatie en kijkcijfers te creëren maakt de VRT de gekste
sprongen, onlangs was dat het geval met "Klant
of Koning"
nu
is het de beurt aan het programma van Dusauchoit
Kauwkes
met touwkes vangen.
Het natuuropvangcentrum van Opglabbeek ging eens kauwkes vangen
uit de schouw van een woning in Overpelt, twee jongens van het
opvangcentrum Sil en Bart mochten voor de camera's van de VRT
voor circusartiest spelen en op een lachwekkende, maar gevaarlijke
manier met behulp van Limburgse attributen (de met pannenlatten
in mekaar geflansde ladder) het dak beklimmen.
Links
: Bart houdt de "kippenladder" die te kort is, vast
- Rechts : Sil op de nok, uiteraard niets van PBM.
Foto's VRT
Veiligheid
op een flagrante manier met de voeten treden.
We weten niet in wiens opdracht Sil en Bart werken, maar wel dat
ze onverantwoorde risico's nemen, hopelijk kan de Technische Inspectie
van Limburg de opdrachtgevers van die klus of de werkgevers van
de acrobaten identificeren en de nodige maatregelen nemen want
Sil is blijkbaar niet aan zijn proefstuk.
Of de T.I. van Vlaams Brabant richting VRT wat gaan doen betwijfelen
we ten zeerste, het zijn wellicht ook de Vriendjes Rood
en Tendentieus en die moeten nergens op letten.
Naast
de schouw (boven) Sil en achter de schouw Bart tijdens de
opnamen voor het VRT circus van Dusauchoit, hier in Overpelt.
Foto VRT
|
Veiligheid
op een flagrante manier met de voeten treden.
We weten niet in wiens opdracht Sil en Bart werken, maar
wel dat ze onverantwoorde risico's nemen, hopelijk kan de
Technische Inspectie van Limburg de opdrachtgevers van die
klus of de werkgevers van de acrobaten identificeren en
de nodige maatregelen nemen want Sil is blijkbaar niet aan
zijn proefstuk.
Of de T.I. van Vlaams Brabant richting VRT wat gaan doen
betwijfelen we ten zeerste, het zijn wellicht ook de Vriendjes
Rood en Tendentieus en die moeten nergens
op letten.
|
Veiligheid
: Daar spreekt men heel veel over, ook bij Netmanagement !
Betekom
/ Nieuwpoort 26 november 2004.
Telkens wanneer er een ongeval is waarbij slachtoffers te betreuren
waren, zijn de gazetten aanwezig, maar wanneer er gevaarlijke
toeren worden uitgehaald, zien we de gazetten niet. Akkoord dat
ze "nieuws" moeten brengen, liefst heel spectaculair
want dat betekent : kassa, kassa en dáár gaat het
toch over !
Beter
voorkomen.
Omdat deze redactie "Ander nieuws"
brengt, denken wij dat de pers zich meer zou moeten bezig houden
met "preventieve", berichten te plaatsen <zoals Dr
Beaucourt> die erop wijzen dat mensen dikwijls verkeerd bezig
zijn.
Levensgevaarlijk.
Het was ons opgevallen dat er in de Astridlaan
te Nieuwpoort een deksel van een laagspanningskast schuin tegen
de kast was gezet, daarbij was een deel van de onder spanning
staande delen voor iedereen bereikbaar en er was niemand van Netmanagement
bij die kast, een niet te verantwoorden situatie !
Stel dat er kinderen zouden passeren en die delen aanraken ! Stel
dat er een hond voorbij komt en zijn pootje even licht, de hond
zou dan meteen geëlektrocuteerd worden, absoluut gevaarlijk.
Foto links
: De
voetpadkast met onder spanning staande onderdelen stond onbeheerd
open !
Werken onder spanning zonder de nodige PBM - Een arbeider van
de nv G.Champagne (St Truiden)
geraakte op die manier geëlektrocuteerd aan een kast van
P.B.E.
Foto rechts : Beseft hij zijn fout ?
Werken
onder spanning.
Wanneer men, zoals hier (al was het maar om te meten) onder spanning
werkt dan moet de man in kwestie zich van de nodige PBM voorzien,
waaronder een helm met scherm, de handschoenen die hij draagt
zijn evenmin voor dat soort werk voorzien, kortom : Onveilig.
Wanneer hij ziet dat we hem gefotografeerd hebben, draait hij
zich meteen om, legt de handen op het hoofd en loopt weg, hij
laat de kast open en laat ook zijn gereedschap liggen, hij wist
dus wat er aan de hand was !
Het
dragen van PBM.
Tijdelijke en mobiele werkplaatsen
<KB 25.01.2001>.
Betekom
/ Lennik 20 november 2004.
Het is de 2e keer op korte termijn dat we Netmanagement (INTERGEM)
op de gevaarlijke Ninoofsesteenweg betrappen op het met de voeten
treden van de veiligheid, ze leren het blijkbaar nooit !
Gevaarlijke
steenweg.
Iedereen weet ondertussen wel, dat de Ninoofsesteenweg
een zeer drukke en gevaarlijke weg is, systematisch gebeuren daar
zware ongevallen, zelfs recent nog, de snelheidsbeperking tot
70 Km en de vele flitspalen helpen blijkbaar nog niet voldoende,
het is dus zeker en vast geen overbodige luxe om daar fluokleding
te dragen.
Geen fluorescerende kleding.
Bij het uitvoeren van werken op de openbare
weg dient men fluorescerende kleding te dragen, maar dat is hier
duidelijk niet het geval. De interventiewagen staat wel op de
rijbaan, maar de man op de straat die telefoneert loopt toch risico's.
Werken
op de gevarlijke Ninoofsesteenweg
Waarom draagt
de man geen fluorescerende kleding ? Waarom de gondel omhoog staat
begrijpen we niet,
het was een ondergrondse panne ?
|
|
|