|
Veilgheid FOD - Veiligheid
bij werken 2
|
|
Hotel "Drongen" (Van
Der Valk).
Gent / betekom 17 maart 2003
Dagelijks zien we op diverse werven, dat de veiligheid met de
voeten wordt getreden, hier te Gent Drongen worden dak- en gevelwerken
uitgevoerd aan het Hotel Drongen dat eigendom zou zijn van de
Nederlandse firma Van Der Valk.
Wanneer we de verantwoordelijke van het Hotel Drongen om meer
inforamtie vragen, worden we naar de eigenaar Van Der Valk verwezen,
ik sta daar niet voor in luidt de kwinkslag.
Zonder enige PBM op dak en stellingen - Ze vinden het gezellig
om op e foto te kunnen staan !
Veiligheid saar spreekt
men over
A.T.A.B. (Antwerpen).
Arbeidsveiligheid daar
spreekt men over, toepassen dat is een andere zaak.
Betekom / Antwerpen 25 november 2003.
Ook bij de gerenomeerde dakbedrijven neemt men het met de veiligheid
niet zou nauw, hier ziet men een arbeider op de dakrand van een
14 verdiepingen tellend appartementsgebouw dakwerken uitvoeren,
persoonlijke beschermingsmiddelen heeft hij niet ofwel gebruikt
hij ze niet ! Zelfs handschoenen ontbreken ! Niettgenstaande er
roofing diende geplaatst, hebben we ook geen brandblusapparaat
in de omgeving gezien !
Telenet : Aannemers werken weer
onveilig !
Betekom/Heusden Zolder.
Amper een maand geleden in dezelfde straat was het de Nederlandse
firma PLANHOLD die op een onveilige manier werken uitvoerde aan
de kabel tv netten van Telenet.
Op onze vraag of de firma T.S.B. (Technical Service België)
iets met Planhold te maken heeft, krijgen we van Preventieadviseur
Ivan Konings <T.S.B.> met een kwinkslag volgende reactie:
"laat het ons zo stellen, we zijn "concurrega's",
een nieuw woord dat wellicht met Planhold uit Nederland is overgewaaid,
maar toch niet te vinden is in Van Daele
Onveiligheid door aannemers bij werken in
opdracht van Telenet.
Mocht Telenet het misschien nog niet weten dan moeten we hier
melden dat Telenet, ingevolge de wet op het welzijn van werknemers
van 4 augustus 1996 <art.9>, aannemers die onveilig werken
moet weren !
Hoe kan men in godsnaam op zo'n manier fatsoenlijk werk afleveren
?
Klachten van Belgische aannemers.
We vernemen dat Belgische bedrijven die thans nog voor Telenet
werken uitvoeren steen en been klagen omdat de Nederlanders hier
veel goedkoper werken komen uitvoeren. Wij betrapten op één
maand tijd 2 keer in dezelfde straat Nederlandse firma's <of
concurrega's> op onveilig werk ! Haast en spoed is zelden goed
<en onveilig> !
Technische Inspectie.
Telkens wanneer de Technische Inspectie op de hoogte wordt gesteld
van dergelijke onveilige toestanden volgt er een onderzoek zegt
men op de Technische Inspectie. Of dat onderzoek ook bij Telenet
wordt gevoerd hebben we niet kunnen achterhalen.
Lees
met het artikel met foto's in PDF
Stellingbouw Kontrimo : Gevaarlijk
werk !
Middelkerke / Betekom 28 november
Het hijsen van materialen vlak boven de hoofden van de personen
die gebruik maken van de in en uitgang van een appartementsgebouw
is blijkbaar voor deze stellingbouwer onbelangrijk. Een opmerking
ter zake mocht niet baten, ergo er volgde een "schunnige"
opmerking.
Deze onderdelen van de stelling werden vlak boven de in- en uitgang
van
een appartementsgebouw naar beneden gelaten - Enige PBM <Persoonlijke
beveiligingsmiddelen> heeft geen van beide arbeiders in gebruik.
Hijsen vlak boven de in- en uitgang, de arbeider die de hijslier
bediend draagt zelf ook
geen helm, terwijl men boven zijn hoofd allerlei lasten aan de
kabel bevestigd !
Intimidatie van de Technische inspectie.
Om het telefoonnummer van de Technische inspectie te Brugge vast
te krijgen moesten we de dame op het hoofdbestuur te Brussel werkelijk
bij de koffiepauze storen, ze was dermate ongeïnteresseerd
in wat we vroegen, dat ze ons zelfs het verkeerde telefoonnummer
opgaf.
Eens bij de goede "inspecteur" terecht gekomen, volgde
er al snel een intimidatie: "Als we komen bent ge er ook
bij" dreigde inspecteur (C) aan de telefoon. Uiteindelijk
kwamen ze niet ter plaatse, er werd wel heen- en weer getelefoneerd.
Om een einde te stellen aan de gevaarlijke situatie, diende men
de stroom van de takel te onderbreken.
Netmanagement (Electrabel): Ziet
toe op onveilig werk !
10
Oktober 03 - Netmanagement: Weer onveilig werken, nu te Baal
Nadat we enkele
dagen geleden een ploeg van Netmanagement (Electrabel) te Schepdaal
betrapten met het misbruiken van blauwe zwaailichten, zien we
2 dagen later te Baal het tegenovergestelde.
Vlak naast het fietspad is een door Netmanagement aangestelde
aannemer elektrieker <zijn bestelauto was aan de overkant geparkeerd>
een put aan het graven zonder maar één signalisatiemiddel
te plaatsen. Wanneer we de toezichter vragen of Netmanagement
zich niet aan de veiligheid moet storen, gaat de toezichter na
onze opmerking wel een "kegeltje" plaatsen ....
Beetekom / Baal 10 otober 03
Langs de Tremelobaan te Baal worden door Netmanagement werken
uitgevoerd, Electrabel maakt zelf de handen niet vuil, daarvoor
spannen ze aannemers voor hun kar. Electrabel geeft voor dergelijke
werken altijd de voorkeur aan kleine aannemers, die hebben ze
(meestal) voor de volledige 100% in hun macht en in deze slechte
economische tijd zoeken kleine zelfstandigen werk en dan is het
hek helemaal van de dam.
Toezicht.
In het verleden was de aannemer welke de veiligheid niet respecteerde
meestal zelf verantwoordelijk, maar sinds de wet van 4 augustus
1986 is ook de opdrachtgever aansprakelijk, ergo de opdrachtgever,
in casu Netmanagement (Electrabel), moet aannemers die onveilig
werken zelfs "weren", zo staat het in de art.9 en 10
van dat KB.
Geen veiligheid, maar alleen geld telt.
Dat toezicht is er allerminst want, hoe veiliger de aannemers
werken, hoe duurder het zal worden en dat is niet de bedoeling,
Electrabel is enkel en alleen uit op "winst", de veiligheid
en de kwaliteit moeten daarvoor wijken. De Arbeidsinspectie moeten
ze niet vrezen, vroeger deden ze daar nog iets maar met de nieuwe
aanpak is ook daar het toezicht verminderd en hun personeel wordt
<bewust> afgezwakt. "Veiligheid" daar spreekt
men veel over, maar men past het zelden toe, dat is immers veel
te duur.
De toezichter van Netmanagement <rechts met blauwe stofjas>
heeft de aannemer niet gesommeerd om enige signalisatie aan te
brengen.
Sommige regionale verantwoordelijken van de Arbeidsinspectie zijn
gewonnen om "repressief" op te treden, maar de grote
baas <Marc Heselmans> is voorstander om alles toe te dekken
met de mantel der liefde ! We kregen het signaal van zijn secretariaat
dat ze onze e-mails, waarin dit soort berichtgeving voorkom,t
niet meer wensen te ontvangen !
Netmanagement.
Wanneer we bij "Netmanagement" te Mechelen Guido V.D.
proberen te bereiken, krijgen we Daniëlle V.D.B. aan de telefoon,
GVD is in vergadering zegt Daniëlle. Wanneer we uitleggen
waarover het gaat zegt de secretaresse dat ze weet wie voor die
werken verantwoordelijkheid draagt, dat is niet Guido legt ze
uit. Maar al enkele uren later werd er toch wat signalisatie aangebracht
!
Hoofdbestuur Arbeidsinspectie
wil onze berichten inzake onveilig werken niet meer ontvangen
!
We dachten dat het hoofdbestuur van de Arbeidsinspectie
belangstelling zou hebben voor de onveilige manier waarop
vele werken worden uitgevoerd, daarom hadden we het "Hoofdbestuur"
op onze verzendlijst geplaatst.
Nu ontvangen we 8 oktober 2003 om 11:03 een e-mail van
het "Secretariaat Algemene
Directie Toezicht op het Welzijn op het Werk"
waarin ze vragen om hun van de verzendlijst te schrappen
!
|
Electrabel (Netmanagement) : Misbruiken
van blauw zwaailicht
en veiligheid weer met de voeten treden.
Denken ze werkelijk zich
"alles" te kunnen permitteren ?
Betekom / Schepdaal 7 oktober 03
De Ninoofse steenweg is een gevaarlijke weg tussen Ninove en Brussel,
waar al veel ongevallen gebeurden, maar sinds er langs die drukke
baan om de haverklap een vogelnestje <Flitspaal> staat,
zijn de ongevallen daar toch verminderd.
Het was er deze namiddag niet zó druk, omstreeks 13:40u.
was E.N.F. ter hoogte van Schepdaal, met behulp van zijn liftwagen,
aan de bundel van het laagspanningsnet <luchtnet> werken
aan het uitvoeren.
Alhoewel die wagen eveneens met een oranje zwaalicht en andere
signalisatie als "rijdende werf" is uitgerust, vinden
ze het nodig om ook de "Blauwe" knipperlichten vooraan,
alsmede het blauwe zwaailicht op het dak van de auto te laten
branden, duidelijk een misbruik.
Werken onder spanning à la E.N.F. .......
Misbruik en ook onveilig werken.
Deze keer waren ze veel alerter dan te Wezemaal, bij de 1e foto
had degene die op de grond stond <Zonder helm !!> dat al
opgemerkt, meteen werd degene die in de gondel zat gesommeerd
om naar beneden te komen, maar de man had het niet onmiddellijk
begrepen.
Degene die aan het onder spanning staande laagspanningsnet aan
het werken was volgde de vereiste veiligheidsvoorschriften niet,
geen scherm, geen gordel of harnas, etc. De toezichter <?>
geen helm, terwijl er boven zijn hoofd toch werken werden uitgevoerd,
etc .....
Dat er boven aan het LS net iemand aan het werken is, is voor
deze man geen reden om een helm te dragen ! "U draagt geen
veiligheidsschoenen" sneerde de man mij toe ! Hij vergiste
zich schromelijk, ik droeg wel degelijk veiligheidsschoenen <terwijl
dat daar in feite voor mij helemaal niet nodig was>. Geef toe,
blauwe zwaailichten, het staat wel interessant !
Dreiging inschakelen Politie.
Toen we op de openbare weg <zijkant> naar de toezichter
toestapten om te informeren naar het misbruiken van de blauwe
lichten werden we, nadat we ons bekend maakten, meteen gesommerd
"hun" werf te verlaten <welke werf ? nvdr>, we
zouden hen met de uitvoering van hun werken hinderen en de man
greep meteen naar zijn GSM, hij zou de Politie bellen ! Lef hebben
ze alleszins !
Simon Van Wijmeersch.
Ofschoon dat geen enkele zin heeft, hebben we toch nog eens de
moeite gedaan om woordvoerder Simon Van Wijmeersch op te bellen
om te informeren of dat soort "misbruik" van het gebruik
van de blauwe zwaai- en andere lichten een "gewoonte"
is zoals de man ter plaatse beweerde. Simons is de geknipte man
voor het V.R.T. programma "Obudslullejan", daar slikken
ze dat soort commentaar. Uiteraard hadden we geen duidelijkheid
van Simon verwacht, ik ga mij informeren klonk het aan de telefoon.
Optreden.
Toen we naar Antwerpen belden was Preventieadvieseur Freddy S.
formeel dat het gebruik van de blauwe zwaailichten in die omstandigheden
verboden is. Geen helm ? Geen gelaatscherm bij werken onder spanning
? Natuurlijk kan dat niet, we zullen optreden klonk het te Antwerpen.
In vergadering.
We probeerden de Netoverste te Halle ter bereiken (Johan S.) maar
die verstopte zich achter de vergaderingsmoes ....
De wegcode.
Volgens de wegcode http://www.wegcode.be mogen sommige voertuigen
één of meer blauwe knipperlichten voor hulpverlening
bij een ernstig incident veroorzaakt door water, gas, elelctricitei
voeren ........We kunnen het werken op een laagspanningsnet voor
een individueel probleem bezwaarlijk een ernstig incident noemen.
Ze denken bij Electrabel nog altijd dat ze alles mogen en dat
ze zich van niets of iemand iets moeten aantrekken !
Erik Verbeeck
zie de website verkeer http;//wegcode.be
of www.verkeer.be (Technisch reglement art.28).
Veiligheid
in de wereld van de "Neon" reklames .....
Op 25 september zie we dit staaltje van <on>veilig werken
te Gent (St Pietersnieuwstraat). De ladder boven op de bagagegrek
van de bestelauto ! Enig PBM .......,
Andere
pagina omtrent de <on>veiligheid
bij de uitvoering van werken
Betekom / Wezemaal 30 september 03
Electrabel hebben we al tientallen keren betrapt met het onveilig
uitvoeren van werken langs de openbare weg <en
ook elders> op dinsdag 30 september zijn weer 2 werknemers
van ENF <of één van hun vele structuren> bezig
te Wezemaal <Aarschotsesteenweg>. We hebben op minder dan
20m van hun werksituatie tientallen foto's gemaakt, zelfs dat
hebben ze niet eens opgemerkt !
Geen enkele signalisatie of lichtgevende kleding, zelfs geen handschoenen
!
Er liggen zelfs spullen op het fietspad, ze brengen niet alleen
zichzelf in gevaar maar ook anderen.
Op 1 oktober zien we een ploeg van de Warterwerken te Betekom,
alhoewel het nog beter kan is er geen vergelijk met Electrabel
mogelijk.
Wat doet de arbeidsinspectie
eigenlijk nog ?
De "Nieuwe aanpak"
werd tijdens de personeelsvergadering (einde juni 2003) toegelicht.
De top van FOD Werkgelegenheid, Arbeid en
Sociaal Overleg.
vlnr : Ir.Marc Heselmans Directeur Generaal - M.Lemmens afgevaardigde
van de Minister (L.Onckelinx) en Willy Imbrechts.
Foto genomen tijdens de opening van het Demolabo aan het Simon
Bolivardplein.
Personeelstekort.
Tijdens een bijeenkomst van het personeel en de AD (Algemene Directie)
einde juni 2003 werd de "Nieuwe aanpak" van het Welzijn
op het werk besproken. Standpunten liggen voor cruciale zaken
nogal uit mekaar, niet op zijn minst inzake het al dan niet "repressief"
optreden.
Antwerpen Noord (waaronder nu al de <oude> dienst van het
Mijnwezen ressorteert) en Zuid gaan samensmelten, maarde baas
te Antwerpen (Dirk Van Britsom) zal zeer waarschijnlijk nog heel
lang kunnen wachten op 21 personeelsleden die daar nodig zijn
!
Opdrachten van FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg.
Dit zijn de opdrachten van de (voormalige)
Arbeidsinspectie, althans volgens de theorie. De industrie en
het EFQM (European Fundation Quality Management) zullen een steeds
grotere rol gaan spelen.
Hoe gaan ze dat in de praktijk met zoveel personeelstekort realiseren
?
lees
het artikel in PDF
Website www.meta.fgov.be
|