Veilgheid FOD - Veiligheid bij werken 2

Hotel "Drongen" (Van Der Valk).

Gent / betekom 17 maart 2003
Dagelijks zien we op diverse werven, dat de veiligheid met de voeten wordt getreden, hier te Gent Drongen worden dak- en gevelwerken uitgevoerd aan het Hotel Drongen dat eigendom zou zijn van de Nederlandse firma Van Der Valk.
Wanneer we de verantwoordelijke van het Hotel Drongen om meer inforamtie vragen, worden we naar de eigenaar Van Der Valk verwezen, ik sta daar niet voor in luidt de kwinkslag.


Zonder enige PBM op dak en stellingen - Ze vinden het gezellig om op e foto te kunnen staan !

Veiligheid saar spreekt men over


A.T.A.B. (Antwerpen).

Arbeidsveiligheid daar spreekt men over, toepassen dat is een andere zaak.

Betekom / Antwerpen 25 november 2003.


Ook bij de gerenomeerde dakbedrijven neemt men het met de veiligheid niet zou nauw, hier ziet men een arbeider op de dakrand van een 14 verdiepingen tellend appartementsgebouw dakwerken uitvoeren, persoonlijke beschermingsmiddelen heeft hij niet ofwel gebruikt hij ze niet ! Zelfs handschoenen ontbreken ! Niettgenstaande er roofing diende geplaatst, hebben we ook geen brandblusapparaat in de omgeving gezien !


Telenet : Aannemers werken weer onveilig !

Betekom/Heusden Zolder.
Amper een maand geleden in dezelfde straat was het de Nederlandse firma PLANHOLD die op een onveilige manier werken uitvoerde aan de kabel tv netten van Telenet.
Op onze vraag of de firma T.S.B. (Technical Service België) iets met Planhold te maken heeft, krijgen we van Preventieadviseur Ivan Konings <T.S.B.> met een kwinkslag volgende reactie: "laat het ons zo stellen, we zijn "concurrega's", een nieuw woord dat wellicht met Planhold uit Nederland is overgewaaid, maar toch niet te vinden is in Van Daele
Onveiligheid door aannemers bij werken in opdracht van Telenet.
Mocht Telenet het misschien nog niet weten dan moeten we hier melden dat Telenet, ingevolge de wet op het welzijn van werknemers van 4 augustus 1996 <art.9>, aannemers die onveilig werken moet weren !


Hoe kan men in godsnaam op zo'n manier fatsoenlijk werk afleveren ?


Klachten van Belgische aannemers.
We vernemen dat Belgische bedrijven die thans nog voor Telenet werken uitvoeren steen en been klagen omdat de Nederlanders hier veel goedkoper werken komen uitvoeren. Wij betrapten op één maand tijd 2 keer in dezelfde straat Nederlandse firma's <of concurrega's> op onveilig werk ! Haast en spoed is zelden goed <en onveilig> !
Technische Inspectie.
Telkens wanneer de Technische Inspectie op de hoogte wordt gesteld van dergelijke onveilige toestanden volgt er een onderzoek zegt men op de Technische Inspectie. Of dat onderzoek ook bij Telenet wordt gevoerd hebben we niet kunnen achterhalen.

Lees met het artikel met foto's in PDF


Stellingbouw Kontrimo : Gevaarlijk werk !

Middelkerke / Betekom 28 november
Het hijsen van materialen vlak boven de hoofden van de personen die gebruik maken van de in en uitgang van een appartementsgebouw is blijkbaar voor deze stellingbouwer onbelangrijk. Een opmerking ter zake mocht niet baten, ergo er volgde een "schunnige" opmerking.


Deze onderdelen van de stelling werden vlak boven de in- en uitgang van
een appartementsgebouw naar beneden gelaten - Enige PBM <Persoonlijke
beveiligingsmiddelen> heeft geen van beide arbeiders in gebruik.


Hijsen vlak boven de in- en uitgang, de arbeider die de hijslier bediend draagt zelf ook
geen helm, terwijl men boven zijn hoofd allerlei lasten aan de kabel bevestigd !


Intimidatie van de Technische inspectie.
Om het telefoonnummer van de Technische inspectie te Brugge vast te krijgen moesten we de dame op het hoofdbestuur te Brussel werkelijk bij de koffiepauze storen, ze was dermate ongeïnteresseerd in wat we vroegen, dat ze ons zelfs het verkeerde telefoonnummer opgaf.
Eens bij de goede "inspecteur" terecht gekomen, volgde er al snel een intimidatie: "Als we komen bent ge er ook bij" dreigde inspecteur (C) aan de telefoon. Uiteindelijk kwamen ze niet ter plaatse, er werd wel heen- en weer getelefoneerd.
Om een einde te stellen aan de gevaarlijke situatie, diende men de stroom van de takel te onderbreken.


Netmanagement (Electrabel): Ziet toe op onveilig werk !

10 Oktober 03 - Netmanagement: Weer onveilig werken, nu te Baal
Nadat we enkele dagen geleden een ploeg van Netmanagement (Electrabel) te Schepdaal betrapten met het misbruiken van blauwe zwaailichten, zien we 2 dagen later te Baal het tegenovergestelde.
Vlak naast het fietspad is een door Netmanagement aangestelde aannemer elektrieker <zijn bestelauto was aan de overkant geparkeerd> een put aan het graven zonder maar één signalisatiemiddel te plaatsen. Wanneer we de toezichter vragen of Netmanagement zich niet aan de veiligheid moet storen, gaat de toezichter na onze opmerking wel een "kegeltje" plaatsen ....

Beetekom / Baal 10 otober 03
Langs de Tremelobaan te Baal worden door Netmanagement werken uitgevoerd, Electrabel maakt zelf de handen niet vuil, daarvoor spannen ze aannemers voor hun kar. Electrabel geeft voor dergelijke werken altijd de voorkeur aan kleine aannemers, die hebben ze (meestal) voor de volledige 100% in hun macht en in deze slechte economische tijd zoeken kleine zelfstandigen werk en dan is het hek helemaal van de dam.
Toezicht.
In het verleden was de aannemer welke de veiligheid niet respecteerde meestal zelf verantwoordelijk, maar sinds de wet van 4 augustus 1986 is ook de opdrachtgever aansprakelijk, ergo de opdrachtgever, in casu Netmanagement (Electrabel), moet aannemers die onveilig werken zelfs "weren", zo staat het in de art.9 en 10 van dat KB.
Geen veiligheid, maar alleen geld telt.
Dat toezicht is er allerminst want, hoe veiliger de aannemers werken, hoe duurder het zal worden en dat is niet de bedoeling, Electrabel is enkel en alleen uit op "winst", de veiligheid en de kwaliteit moeten daarvoor wijken. De Arbeidsinspectie moeten ze niet vrezen, vroeger deden ze daar nog iets maar met de nieuwe aanpak is ook daar het toezicht verminderd en hun personeel wordt <bewust> afgezwakt. "Veiligheid" daar spreekt men veel over, maar men past het zelden toe, dat is immers veel te duur.


De toezichter van Netmanagement <rechts met blauwe stofjas> heeft de aannemer niet gesommeerd om enige signalisatie aan te brengen.


Sommige regionale verantwoordelijken van de Arbeidsinspectie zijn gewonnen om "repressief" op te treden, maar de grote baas <Marc Heselmans> is voorstander om alles toe te dekken met de mantel der liefde ! We kregen het signaal van zijn secretariaat dat ze onze e-mails, waarin dit soort berichtgeving voorkom,t niet meer wensen te ontvangen !
Netmanagement.
Wanneer we bij "Netmanagement" te Mechelen Guido V.D. proberen te bereiken, krijgen we Daniëlle V.D.B. aan de telefoon, GVD is in vergadering zegt Daniëlle. Wanneer we uitleggen waarover het gaat zegt de secretaresse dat ze weet wie voor die werken verantwoordelijkheid draagt, dat is niet Guido legt ze uit. Maar al enkele uren later werd er toch wat signalisatie aangebracht !

Hoofdbestuur Arbeidsinspectie
wil onze berichten inzake onveilig werken niet meer ontvangen !

We dachten dat het hoofdbestuur van de Arbeidsinspectie belangstelling zou hebben voor de onveilige manier waarop vele werken worden uitgevoerd, daarom hadden we het "Hoofdbestuur" op onze verzendlijst geplaatst.


Nu ontvangen we 8 oktober 2003 om 11:03 een e-mail van het "Secretariaat Algemene Directie Toezicht op het Welzijn op het Werk" waarin ze vragen om hun van de verzendlijst te schrappen !


Electrabel (Netmanagement) : Misbruiken van blauw zwaailicht
en veiligheid weer met de voeten treden.

Denken ze werkelijk zich "alles" te kunnen permitteren ?

Betekom / Schepdaal 7 oktober 03
De Ninoofse steenweg is een gevaarlijke weg tussen Ninove en Brussel, waar al veel ongevallen gebeurden, maar sinds er langs die drukke baan om de haverklap een vogelnestje <Flitspaal> staat, zijn de ongevallen daar toch verminderd.
Het was er deze namiddag niet zó druk, omstreeks 13:40u. was E.N.F. ter hoogte van Schepdaal, met behulp van zijn liftwagen, aan de bundel van het laagspanningsnet <luchtnet> werken aan het uitvoeren.
Alhoewel die wagen eveneens met een oranje zwaalicht en andere signalisatie als "rijdende werf" is uitgerust, vinden ze het nodig om ook de "Blauwe" knipperlichten vooraan, alsmede het blauwe zwaailicht op het dak van de auto te laten branden, duidelijk een misbruik.


Werken onder spanning à la E.N.F. .......


Misbruik en ook onveilig werken.

Deze keer waren ze veel alerter dan te Wezemaal, bij de 1e foto had degene die op de grond stond <Zonder helm !!> dat al opgemerkt, meteen werd degene die in de gondel zat gesommeerd om naar beneden te komen, maar de man had het niet onmiddellijk begrepen.
Degene die aan het onder spanning staande laagspanningsnet aan het werken was volgde de vereiste veiligheidsvoorschriften niet, geen scherm, geen gordel of harnas, etc. De toezichter <?> geen helm, terwijl er boven zijn hoofd toch werken werden uitgevoerd, etc .....


Dat er boven aan het LS net iemand aan het werken is, is voor deze man geen reden om een helm te dragen ! "U draagt geen veiligheidsschoenen" sneerde de man mij toe ! Hij vergiste zich schromelijk, ik droeg wel degelijk veiligheidsschoenen <terwijl dat daar in feite voor mij helemaal niet nodig was>. Geef toe, blauwe zwaailichten, het staat wel interessant !


Dreiging inschakelen Politie.
Toen we op de openbare weg <zijkant> naar de toezichter toestapten om te informeren naar het misbruiken van de blauwe lichten werden we, nadat we ons bekend maakten, meteen gesommerd "hun" werf te verlaten <welke werf ? nvdr>, we zouden hen met de uitvoering van hun werken hinderen en de man greep meteen naar zijn GSM, hij zou de Politie bellen ! Lef hebben ze alleszins !
Simon Van Wijmeersch.
Ofschoon dat geen enkele zin heeft, hebben we toch nog eens de moeite gedaan om woordvoerder Simon Van Wijmeersch op te bellen om te informeren of dat soort "misbruik" van het gebruik van de blauwe zwaai- en andere lichten een "gewoonte" is zoals de man ter plaatse beweerde. Simons is de geknipte man voor het V.R.T. programma "Obudslullejan", daar slikken ze dat soort commentaar. Uiteraard hadden we geen duidelijkheid van Simon verwacht, ik ga mij informeren klonk het aan de telefoon.
Optreden.
Toen we naar Antwerpen belden was Preventieadvieseur Freddy S. formeel dat het gebruik van de blauwe zwaailichten in die omstandigheden verboden is. Geen helm ? Geen gelaatscherm bij werken onder spanning ? Natuurlijk kan dat niet, we zullen optreden klonk het te Antwerpen.
In vergadering.
We probeerden de Netoverste te Halle ter bereiken (Johan S.) maar die verstopte zich achter de vergaderingsmoes ....
De wegcode.
Volgens de wegcode http://www.wegcode.be mogen sommige voertuigen één of meer blauwe knipperlichten voor hulpverlening bij een ernstig incident veroorzaakt door water, gas, elelctricitei voeren ........We kunnen het werken op een laagspanningsnet voor een individueel probleem bezwaarlijk een ernstig incident noemen. Ze denken bij Electrabel nog altijd dat ze alles mogen en dat ze zich van niets of iemand iets moeten aantrekken !

Erik Verbeeck

zie de website verkeer http;//wegcode.be of www.verkeer.be (Technisch reglement art.28).


Veiligheid in de wereld van de "Neon" reklames .....


Op 25 september zie we dit staaltje van <on>veilig werken te Gent (St Pietersnieuwstraat). De ladder boven op de bagagegrek van de bestelauto ! Enig PBM .......,


Andere pagina omtrent de <on>veiligheid bij de uitvoering van werken

Betekom / Wezemaal 30 september 03
Electrabel hebben we al tientallen keren betrapt met het onveilig uitvoeren van werken langs de openbare weg <en ook elders> op dinsdag 30 september zijn weer 2 werknemers van ENF <of één van hun vele structuren> bezig te Wezemaal <Aarschotsesteenweg>. We hebben op minder dan 20m van hun werksituatie tientallen foto's gemaakt, zelfs dat hebben ze niet eens opgemerkt !


Geen enkele signalisatie of lichtgevende kleding, zelfs geen handschoenen !


Er liggen zelfs spullen op het fietspad, ze brengen niet alleen zichzelf in gevaar maar ook anderen.



Op 1 oktober zien we een ploeg van de Warterwerken te Betekom, alhoewel het nog beter kan is er geen vergelijk met Electrabel mogelijk.

Wat doet de arbeidsinspectie eigenlijk nog ?


De "Nieuwe aanpak" werd tijdens de personeelsvergadering (einde juni 2003) toegelicht.


De top van FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg.
vlnr : Ir.Marc Heselmans Directeur Generaal - M.Lemmens afgevaardigde van de Minister (L.Onckelinx) en Willy Imbrechts.
Foto genomen tijdens de opening van het Demolabo aan het Simon Bolivardplein.

Personeelstekort.
Tijdens een bijeenkomst van het personeel en de AD (Algemene Directie) einde juni 2003 werd de "Nieuwe aanpak" van het Welzijn op het werk besproken. Standpunten liggen voor cruciale zaken nogal uit mekaar, niet op zijn minst inzake het al dan niet "repressief" optreden.
Antwerpen Noord (waaronder nu al de <oude> dienst van het Mijnwezen ressorteert) en Zuid gaan samensmelten, maarde baas te Antwerpen (Dirk Van Britsom) zal zeer waarschijnlijk nog heel lang kunnen wachten op 21 personeelsleden die daar nodig zijn !
Opdrachten van FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg.



Dit zijn de opdrachten van de (voormalige) Arbeidsinspectie, althans volgens de theorie. De industrie en het EFQM (European Fundation Quality Management) zullen een steeds grotere rol gaan spelen.
Hoe gaan ze dat in de praktijk met zoveel personeelstekort realiseren ?

lees het artikel in PDF


Website www.meta.fgov.be