Radioactieve opvangers vervolg 13

Link naar andere pagina over dit onderwerp
Meer onderwerpen
Nog meer onderwerpen
Vorige bladzijde
Lijsten met radiaoctie ver opvangers
Link naar blz 7
Link naar blz 8
Link naar blz 9
Link naar blz 10
Link naar blz 12


Speelt de "Scheiding der krachten" de sleutelrol in het dossier radioactieve bliksemafleiders ?

De "Reïncarnatie" van Luc Baekelandt.
Luk Baeckelandt kan bij wijze van spreken bij het F.A.N.C. opnieuw "smullen" van de radioactieve bliksemafleiderpot, de gewezen Hoofdinspecteur heeft er, althans volgens hem, al een vorig leven opzitten.

Ander leven.
Als Hoofdinspecteur van de dienst "Ioniserende stralingen" bij het voormalige Ministerie van Volksgezondheid en Gezin (onder Staatssecretaris Firmin Aerts die het verbod van de radioactieve bliksemafleiders in 1985 ondertekende) had meneer Baekelandt perfect op de hoogte moeten zijn van wat er zich in de jaren 1965 - 1985 allemaal met het maken, invoeren, vervoeren, leveren en plaatsen van radioactieve bliksemafleiders afspeelde, maar zijn wetenschap was niet alleen zeer klein, maar ook selectief.
Wanneer men de heer Baekelandt nu over die periode aanspreekt, dan zegt hij "dat was in een ander leven", hij heeft dát leven wijselijk bij de overstap naar het F.A.N.C. in 1994 beëindigd.


De brief van Luk Baekelandt uit 1984 - Vier jaar nadat het bedrijf een vergunning had aangevraagd was die er
nog steeds niet, toch was Luk Baekelandt een andere mening toegedaan - De bedrijven die er echt duizenden installeerden
werden blijkbaar ongemoeid gelaten, nu wuift meneer Baekelandt vervelende vragen af met de kwinkslag : "Dat was in een ander leven" !

In 1984 speelde de discriminatie in dit dossier ook al.
Toen een bedrijf in 1980, net zoals sommigen van haar concurrenten een vergunning wilde bekomen, daarvoor de nodige wettelijke stappen had ondernomen, bleek dat wettelijk maar niet te kunnen.
Alhoewel dat bedrijf alleen nog maar (gedurende 4 jaar !) een aanvraag had ingediend was de heer Baekelandt toen voor dat éne bedrijf duidelijk wel alert, dat is meer dan frappant, dat bedrijf installeerde nog niet (omdat er geen vergunning was), andere bedrijven die wel installeerden werden met rust gelaten ?


Meer dan 2 Jaar na de start van de "zogenaamde goed voorbereide campagne" van
het F.A.N.C. : Niet minder dan 4 radioactieve opvangers binnen een straal van 100m te Ottignies, waarvan 3 op gemeentegebouwen en 1 op de kerk !


Betekom / Ottignies 2 oktober 2004.
Volgens verklaringen van de adviseur van het F.A.N.C. (Jan Michiels) aan de politiek getinte <kontlik> journalisten, heeft het Agentschap sinds 1 augustus 2003 een goed voorbereide campagne <sic> voor de verwijdering van de radioactieve bliksemafleiders opgestart.

Al 3 berichten naar de gemeenten en steden.
De 1e mailing was niet alleen de eerste blunder die het Agentschap heeft begaan, maar het heeft daardoor ook de campagne in de verkeerde richting gestuurd op een wijze, dat iedere bezitter denkt van een nieuwe bliksemafleider te moeten installeren wat absoluut ONJUISTE informatie is.
Daarom sleurde één van de vergunde bedrijven het F.A.N.C. voor de rechter, op 30 december 2003 werd het Agentschap veroordeeld om zijn folder onmiddellijk aan te passen en OPNIEUW een mailing naar de Burgemeesters te sturen, dat werd de 2e mailing.

De Brandweer.
In zijn 2e mailing slaat de adviseur de bal opnieuw mis, nu wordt gesuggereerd dat de Burgemeesters voor de verwijdering van de radioactieve tuigen, de brandweer kunnen inschakelen. Daarop kwam er opnieuw een reactie, niet alleen van hetzelfde vergund bedrijf, maar nu ook van de brandweer die niet opgezet was met deze klus eventueel te worden opgezadeld.
Daarop diende het Agentschap in opdracht van Minister Dewael (nadat deze door Hagen Goyvaerts geïnterpelleerd werd) een 3e mailing naar de Burgemeesters te zenden.

Alleen oog voor "Macht" en "Geld" ?


Als de Burgemeester van Ottignies op zijn privé parking (achter het gemeentehuis) uit of in zijn / haar auto stapt
dan kan hij / zij deze 3 radioactieve opvangers + deze van het gemeentehuis zelf, zien staan.
Hebben politici alleen maar oog voor
" MACHT EN GELD " ?


Een klucht ?

Het geklungel van het F.A.N.C. zal bij de Burgemeesters wellicht als een klucht overkomen, vandaar dat de adviseur van het F.A.N.C. wellicht tegen journalist M.H. van Het Nieuwsblad verklapte dat de gemeenten en steden slechts voor 25% reageerden op de oproep van het F.A.N.C. !


Vanaf de parking van de Burgemeester en Schepen ziet men deze 4 radioactieve bliksemafleiders staan !


Scheiding der machten eenrichtingsverkeer ?.
Het is duidelijk dat de bewindvoerders op gemeentelijk vlak vierkant hun voeten mogen vegen aan de wet op het bezit van radioactief materiaal, de <milieu>politie niets kan ondernemen tot wanneer de Parketten een gevolg geven aan hun PV's
We zijn niet van plan om onze mensen PV's te laten opstellen als de Parketten toch niets ondernemen klaagt men bij de Federale Politie ! De scheiding der machten werkt blijkbaar niet in alle richtingen hetzelfde.


F.A.N.C. Onderneemt pogingen om het gevaar van de radioactieve bliksemafleiders te minimaliseren.

Is het F.A.N.C. een "onneembare" vesting ?

Betekom / Brussel 30 september 2004
De Federale politie milieu heeft één en ander uit het klachtenbundel tegen het F.A.N.C. geëvalueerd en er zou wat bewegen bij het Federaal Parket milieu, maar het F.A.N.C. onderneemt pogingen om één en ander te minimaliseren.

Bijeenkomst met het Parket.
De vergadering tussen het Federaal Parket, de Federale Politie en het F.A.N.C. komt er, maar wegens vakantie van een Parketmagistraat het zal einde oktober worden vernemen we.
Maar we weten nu al, dat het Agentschap de gevaren van de radioactieve bliksemafleiders poogt te minimaliseren en ook beweert dat er commerciële belangen spelen, maar dat speelt voor de Federale Politie milieu niet.
Opnieuw vragen aan de Minister.
Patrick Dewael zal binnenkort opnieuw op de rooster worden gelegd aangaande de herhaalde problemen met besmetting van delen in de omgeving van zo'n radioactieve bliksemafleider.
Enkele dagen geleden heeft de Federale Politie milieu kunnen vaststellen dat zo'n tuigen delen van een dak hebben besmet.
Hoe zit het met de controle van de besmettingen van de plaatsen waar de laatste jaren zo'n radioactieve tuigen hebben gestaan ?

Binnenkort meer in MM Pro 105


Weer radioactieve besmetting veroorzaakt door Combinator bliksemafleider.
Federaal Agentschap nucleaire controle doet haar job niet naar behoren.

Betekom / Antwerpen 29 september 2004.
Het Agentschap voor nucelaire controle vertikt het om zelfs aan de vergunde bedrijven of aan de bevolking de nodige informatie te verstrekken aangaande de verregaande besmetting van onderliggende delen die worden veroorzaakt door de Combinator toestellen.

GDA Antwerpen wel ter plaatse.
De gerechtelijke <milieu>politie was gisteren wel met 3 personen aanwezig, zij hebben de aantijgingen van één van de door het F.A.N.C. vergunde bedrijven aan de praktijk kunnen toetsen.

Meer informatie binnenkort in MM Pro n° 105


Reactie van FOD, Werkgelegenheid Arbeid en Sociaal Overleg.

Betekom / Brussel 20 september 2004.
Het lukt ons vandaag weer niet om de heer JACOBS aan de lijn te krijgen, "2 dagen verlof" zegt ons een dame aan de telefoon, vreemd want vorige vrijdag zegde men ons dat hij maandag aanwezig zou zijn.

Europese wetgeving.

Omdat we aandringen krijgen we dienstchef Mr HERMANS aan de telefoon, het werd al meteen duidelijk dat het weer een moeilijk gesprek zou worden, maar we kunnen uit de mond van de baas van Mr Jacobs vernemen, dat FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal overleg sinds het document AAV/A 9574 geen stap verder staat. We hopen de dat de discussies wel eens gedaan zullen zijn en er een definitief standpunt kan worden ingenomen dat we een beslissing kunnen nemen.
We zitten met het probleem dat er op Europees vlak discussies lopen, tot zolang daar geen oplossing is kunnen we spijtig genoeg ook niet verder.We gaan geen nieuwe wetten maken om ze daarna te veranderen, we wachten om een standpunt in te nemen en dat is echt de materie van de heer Jacobs, onze excuses daarvoor, maar dat is de realiteit zegt de heer HERMANS.
Doelstelling Wetgeving.
Het probleem van Kraan of Hoogwerker blijft een probleem , wanneer wij stellen dat een kraan veiliger is dan een hoogwerker, zegt de heer Hermans : "Dat is juist de grond van de zaak" ", we zijn afgestapt van het ARAB omdat in de context van de Europese Wetgeving we willen overgaan naar Europese doelstelling wetgevingen.
Daarbij fungeert blijkbaar de "risicoanalyses" als rode draad, via een risicoanalyse die ernstig moet opgemaakt worden, bepaald men of een werk op een zinnige manier mag worden uitgevoerd, bijvoorbeeld met "vanglijnen" (Alpinistentechniek -nvdr). De werken moeten op de meest veilige manier worden uitgevoerd, daarbij verwijst Mr Hermans ook naar artikel 5 van de Codex.
Men gaat geen halve stad afbreken om een kraan te kunnen zetten om een werk uit te voeren, alles wordt bepaald door een risicoanalyse die ernstig moet uitgevoerd zijn.
Besluit.
Momenteel is het nog altijd toegelaten om een hijskooi aan een kraan te hangen, mits kraan en hijskooi aan de vereiste veiligheidsvoorschriften voorzien in het KB van 4 mei 1999 (art.14 en 25 en ook 26)




Foto links: 2 junil 2004 te Brustem met een
KRAAN van MONTACO gevaarlijke toeren met hijskooi en 2 personen.
Foto rechts : 7 april 2003 - De arm van de hoogwerker van Maes sleurde in zijn val een 60m hoge antennemast mee, die kon men vervangen, maar de 2 levens die daar verloren gingen niet.


In Morsum Magnificat n°103 leest u :

1- Pulle :
Albert Maes (hoogwerkers Maes) heeft kritiek op het gebruik van kranen met hijskooi, maar één van zijn nevenbedrijven MONTACO gebruikt zelf een hijskooi en hoe !


In haar brief van 20 augustus 2002 met kenmerk AAV/A 9574 zet Willy Imbrechts van FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg uiteen in welke omstandigheden een kraan met hijskooi occasioneel gebruikt mag worden.
In de nota A02-221.02 van 03 juli 2002 van de Vereniging voor Arbeidsveiligheid door Techniek en Controle v.z.w. (ATK te Bonheiden) werden de regels en wetten ter zake nog eens op een rijtje gezet.

 



Foto links : De gekantelde hoogwerker van Maes te Goes (7 april 2003) resultaat : 2 dodelijke slachtoffers.
De overleden machinist van Maes hoogwerkers werd door de brandweer onder het verwrongen staal gehaald maar de
man moet op slag dood geweest zijn - hier wordt de overledene afgevoerd.


Foto rechts : Kraan 60T met hijskooi (niet van Maes) met darin 2 personen - de commerciële kracht van de kraanfirma had de afstand slecht ingeschat waardoor de reikwijdte een halve meter te kort was - Ze lossen dat gewoon op met de veiligheid van de "einde loop" uit te schakelen en de blok tot vlak tegen de kraan te trekken.

De inspectiediensten van Ministeries en controleorganismen zouden misschien beter met de fabrikanten van kranen en hoogwerkers kunnen samenwerken om te beletten dat veiligheden niet meer kunnen worden uitgeschakeld (zoals uit bovenstaande foto weer blijkt).


2- Geel :
Bij de verwijdering van de radioactieve opvangers geeft de overheid het slechte voorbeeld, nog een Kapton op een gebouw van een Vredegerecht.

3- Antwerpen :

3 Radioactieve incidenten in enkele maanden.

4- Herk de Stad :

Psychiatrische patiënte wordt door malafide installateur (bliksemafleiders) in het ootje genomen !