|
Radioactieve opvangers vervolg 13 |
|
Link
naar andere pagina over dit onderwerp
Meer onderwerpen
Nog meer onderwerpen
Vorige bladzijde
Lijsten
met radiaoctie ver opvangers
Link naar blz 7
Link naar blz 8
Link naar blz 9
Link naar blz 10
Link naar blz 12
Speelt
de "Scheiding der krachten" de sleutelrol in het dossier
radioactieve bliksemafleiders ?
De
"Reïncarnatie" van Luc Baekelandt.
Luk Baeckelandt kan bij wijze van spreken bij het F.A.N.C. opnieuw
"smullen" van de radioactieve bliksemafleiderpot, de
gewezen Hoofdinspecteur heeft er, althans volgens hem, al een
vorig leven opzitten.
Ander
leven.
Als Hoofdinspecteur
van de dienst "Ioniserende stralingen" bij het voormalige
Ministerie van Volksgezondheid en Gezin (onder Staatssecretaris
Firmin Aerts die het verbod van de radioactieve bliksemafleiders
in 1985 ondertekende) had meneer Baekelandt perfect op de hoogte
moeten zijn van wat er zich in de jaren 1965 - 1985 allemaal met
het maken, invoeren, vervoeren, leveren en plaatsen van radioactieve
bliksemafleiders afspeelde, maar zijn wetenschap was niet alleen
zeer klein, maar ook selectief.
Wanneer men de heer Baekelandt nu over die periode aanspreekt,
dan zegt hij "dat was in een ander leven", hij heeft
dát leven wijselijk bij de overstap naar het F.A.N.C. in
1994 beëindigd.
De brief van Luk Baekelandt uit 1984 - Vier
jaar nadat het bedrijf een vergunning had aangevraagd was die
er
nog steeds niet, toch was Luk Baekelandt een andere mening toegedaan
- De bedrijven die er echt duizenden installeerden
werden blijkbaar ongemoeid gelaten, nu wuift meneer Baekelandt
vervelende vragen af met de kwinkslag : "Dat was in een ander
leven" !
In
1984 speelde de discriminatie in dit dossier ook al.
Toen een bedrijf in 1980, net zoals sommigen van haar concurrenten
een vergunning wilde bekomen, daarvoor de nodige wettelijke
stappen had ondernomen, bleek dat wettelijk
maar niet te kunnen.
Alhoewel dat bedrijf alleen nog maar (gedurende 4 jaar !) een
aanvraag had ingediend was de heer Baekelandt toen voor dat éne
bedrijf duidelijk wel alert, dat is meer dan frappant, dat bedrijf
installeerde nog niet (omdat er geen vergunning was), andere bedrijven
die wel installeerden werden met rust gelaten ?
Meer
dan 2 Jaar na de start van de "zogenaamde goed voorbereide
campagne" van
het F.A.N.C. : Niet minder dan 4 radioactieve
opvangers binnen een straal van 100m te Ottignies, waarvan 3 op
gemeentegebouwen en 1 op de kerk !
Betekom / Ottignies 2 oktober 2004.
Volgens verklaringen
van de adviseur van het F.A.N.C. (Jan Michiels) aan de politiek
getinte <kontlik> journalisten, heeft het Agentschap sinds
1 augustus 2003 een goed voorbereide campagne <sic> voor
de verwijdering van de radioactieve bliksemafleiders opgestart.
Al
3 berichten naar de gemeenten en steden.
De
1e mailing was niet alleen de eerste blunder die het Agentschap
heeft begaan, maar het heeft daardoor ook de campagne in de verkeerde
richting gestuurd op een wijze, dat iedere bezitter denkt van
een nieuwe bliksemafleider te moeten installeren wat absoluut
ONJUISTE informatie is.
Daarom sleurde één van de vergunde bedrijven het
F.A.N.C. voor de rechter, op 30 december 2003 werd het Agentschap
veroordeeld om zijn folder onmiddellijk aan te passen en OPNIEUW
een mailing naar de Burgemeesters te sturen, dat werd de 2e mailing.
De Brandweer.
In zijn 2e mailing slaat de adviseur de
bal opnieuw mis, nu wordt gesuggereerd dat de Burgemeesters voor
de verwijdering van de radioactieve tuigen, de brandweer kunnen
inschakelen. Daarop kwam er opnieuw een reactie, niet alleen van
hetzelfde vergund bedrijf, maar nu ook van de brandweer die niet
opgezet was met deze klus eventueel te worden opgezadeld.
Daarop diende het Agentschap in opdracht van Minister Dewael (nadat
deze door Hagen Goyvaerts geïnterpelleerd werd) een 3e mailing
naar de Burgemeesters te zenden.
Alleen oog voor "Macht"
en "Geld" ?
Als de Burgemeester
van Ottignies op zijn privé parking (achter het gemeentehuis)
uit of in zijn / haar auto stapt
dan kan hij / zij deze 3 radioactieve opvangers + deze van het
gemeentehuis zelf, zien staan.
Hebben politici alleen maar oog voor "
MACHT EN GELD " ?
Een klucht ?
Het
geklungel van het F.A.N.C. zal bij de Burgemeesters wellicht als
een klucht overkomen, vandaar dat de adviseur van het F.A.N.C.
wellicht tegen journalist M.H. van Het Nieuwsblad verklapte dat
de gemeenten en steden slechts voor 25% reageerden op de oproep
van het F.A.N.C. !
Vanaf de parking van de Burgemeester en Schepen ziet men deze
4 radioactieve bliksemafleiders staan !
Scheiding der machten eenrichtingsverkeer
?.
Het is duidelijk dat de bewindvoerders op gemeentelijk vlak vierkant
hun voeten mogen vegen aan de wet op het bezit van radioactief
materiaal, de <milieu>politie niets kan ondernemen tot wanneer
de Parketten een gevolg geven aan hun PV's
We zijn niet van plan om onze mensen PV's te laten opstellen als
de Parketten toch niets ondernemen klaagt men bij de Federale
Politie ! De scheiding der machten werkt blijkbaar niet in alle
richtingen hetzelfde.
F.A.N.C.
Onderneemt pogingen om het gevaar van de radioactieve bliksemafleiders
te minimaliseren.
Is
het F.A.N.C. een "onneembare" vesting ?
Betekom
/ Brussel 30 september 2004
De Federale
politie milieu heeft één en ander uit het klachtenbundel
tegen het F.A.N.C. geëvalueerd en er zou wat bewegen bij
het Federaal Parket milieu, maar het F.A.N.C. onderneemt pogingen
om één en ander te minimaliseren.
Bijeenkomst
met het Parket.
De
vergadering tussen het Federaal Parket, de Federale Politie en
het F.A.N.C. komt er, maar wegens vakantie van een Parketmagistraat
het zal einde oktober worden vernemen we.
Maar we weten nu al, dat het Agentschap de gevaren van de radioactieve
bliksemafleiders poogt te minimaliseren en ook beweert dat er
commerciële belangen spelen, maar dat
speelt voor de Federale Politie milieu niet.
Opnieuw vragen aan de Minister.
Patrick Dewael zal binnenkort opnieuw op
de rooster worden gelegd aangaande de herhaalde problemen met
besmetting van delen in de omgeving van zo'n radioactieve bliksemafleider.
Enkele dagen geleden heeft de Federale Politie milieu kunnen vaststellen
dat zo'n tuigen delen van een dak hebben besmet.
Hoe
zit het met de controle van de besmettingen van de plaatsen waar
de laatste jaren zo'n radioactieve tuigen hebben gestaan ?
Binnenkort meer in MM Pro 105
Weer
radioactieve besmetting veroorzaakt door Combinator bliksemafleider.
Federaal Agentschap nucleaire controle doet
haar job niet naar behoren.
Betekom / Antwerpen 29 september 2004.
Het Agentschap
voor nucelaire controle vertikt het om zelfs aan de vergunde bedrijven
of aan de bevolking de nodige informatie te verstrekken aangaande
de verregaande besmetting van onderliggende delen die
worden veroorzaakt door de Combinator toestellen.
GDA
Antwerpen wel ter plaatse.
De gerechtelijke <milieu>politie was gisteren wel met 3
personen aanwezig, zij hebben de aantijgingen van één
van de door het F.A.N.C. vergunde bedrijven aan de praktijk kunnen
toetsen.
Meer informatie binnenkort in MM Pro
n° 105
Reactie
van FOD, Werkgelegenheid Arbeid en Sociaal Overleg.
Betekom
/ Brussel 20 september 2004.
Het lukt ons vandaag weer niet om de heer JACOBS aan de lijn te
krijgen, "2 dagen verlof" zegt ons een dame aan de telefoon,
vreemd want vorige vrijdag zegde men ons dat hij maandag aanwezig
zou zijn.
Europese wetgeving.
Omdat we aandringen krijgen we dienstchef Mr HERMANS aan de telefoon,
het werd al meteen duidelijk dat het weer een moeilijk gesprek
zou worden, maar we kunnen uit de mond van de baas van Mr Jacobs
vernemen, dat FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal overleg sinds
het document AAV/A 9574 geen stap verder staat. We hopen de dat
de discussies wel eens gedaan zullen zijn en er een definitief
standpunt kan worden ingenomen dat we een beslissing kunnen nemen.
We zitten met het probleem dat er op Europees vlak discussies
lopen, tot zolang daar geen oplossing is kunnen we spijtig genoeg
ook niet verder.We gaan geen nieuwe wetten maken om ze daarna
te veranderen, we wachten om een standpunt in te nemen en dat
is echt de materie van de heer Jacobs, onze excuses daarvoor,
maar dat is de realiteit zegt de heer HERMANS.
Doelstelling Wetgeving.
Het probleem van Kraan of Hoogwerker blijft een probleem , wanneer
wij stellen dat een kraan veiliger is dan een hoogwerker, zegt
de heer Hermans : "Dat is juist de grond van de zaak"
", we zijn afgestapt van het ARAB omdat in de context van
de Europese Wetgeving we willen overgaan naar Europese doelstelling
wetgevingen.
Daarbij fungeert blijkbaar de "risicoanalyses" als rode
draad, via een risicoanalyse die ernstig moet opgemaakt worden,
bepaald men of een werk op een zinnige manier mag worden uitgevoerd,
bijvoorbeeld met "vanglijnen" (Alpinistentechniek -nvdr).
De werken moeten op de meest veilige manier worden uitgevoerd,
daarbij verwijst Mr Hermans ook naar artikel 5 van de Codex.
Men gaat geen halve stad afbreken om een kraan te kunnen zetten
om een werk uit te voeren, alles wordt bepaald door een risicoanalyse
die ernstig moet uitgevoerd zijn.
Besluit.
Momenteel is het nog altijd toegelaten om een hijskooi aan een
kraan te hangen, mits kraan en hijskooi aan de vereiste veiligheidsvoorschriften
voorzien in het KB van 4 mei 1999 (art.14 en 25 en ook 26)
Foto links: 2 junil 2004 te Brustem
met een KRAAN van MONTACO
gevaarlijke toeren met hijskooi en 2 personen.
Foto rechts : 7 april 2003 - De arm
van de hoogwerker van Maes sleurde in zijn val een 60m hoge antennemast
mee, die kon men vervangen, maar de 2 levens die daar verloren
gingen niet.
In
Morsum Magnificat n°103 leest u :
1-
Pulle :
Albert Maes (hoogwerkers Maes) heeft
kritiek op het gebruik van kranen met hijskooi, maar één
van zijn nevenbedrijven MONTACO gebruikt zelf een hijskooi en
hoe !
In
haar brief van 20 augustus 2002 met kenmerk AAV/A 9574 zet
Willy Imbrechts van FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal
Overleg uiteen in welke omstandigheden een kraan met hijskooi
occasioneel gebruikt mag worden.
In de nota A02-221.02 van 03 juli 2002 van de Vereniging voor
Arbeidsveiligheid door Techniek en Controle v.z.w. (ATK te
Bonheiden) werden de regels en wetten ter zake nog eens op
een rijtje gezet. |
Foto links : De gekantelde hoogwerker
van Maes te Goes (7 april 2003) resultaat : 2 dodelijke slachtoffers.
De overleden
machinist van Maes hoogwerkers werd door de brandweer onder het
verwrongen staal gehaald maar de
man moet op slag dood geweest zijn - hier wordt de overledene
afgevoerd.
Foto rechts : Kraan
60T met hijskooi (niet van Maes) met darin 2 personen - de commerciële
kracht van de kraanfirma had de afstand slecht ingeschat waardoor
de reikwijdte een halve meter te kort was - Ze lossen dat gewoon
op met de veiligheid van de "einde loop" uit te schakelen
en de blok tot vlak tegen de kraan te trekken.
De
inspectiediensten van Ministeries en controleorganismen zouden
misschien beter met de fabrikanten van kranen en hoogwerkers
kunnen samenwerken om te beletten dat veiligheden niet meer
kunnen worden uitgeschakeld (zoals uit bovenstaande foto weer
blijkt). |
2- Geel :
Bij de verwijdering van de radioactieve
opvangers geeft de overheid het slechte voorbeeld, nog een Kapton
op een gebouw van een Vredegerecht.
3- Antwerpen :
3 Radioactieve incidenten in enkele
maanden.
4- Herk de Stad :
Psychiatrische patiënte wordt door
malafide installateur (bliksemafleiders) in het ootje genomen
!
|