Radioactieve opvangers vervolg 12

Link naar andere pagina over dit onderwerp
Meer onderwerpen
Nog meer onderwerpen
Vorige bladzijde
Lijsten met radiaoctie ver opvangers
Link naar blz 7
Link naar blz 8
Link naar blz 9
Link naar blz 10
Link naar blz 12


Onderhandelingen tussen het Agentschap en erkend bedrijf al na half uur afgesprongen.

Betekom / Brussel 16 september 2004.
De pogingen om tussen een erkend bedrijf die kritiek heeft op het beleid van het F.A.N.C. tot een vergelijk te komen was niet alleen op voorhand als een mislukking te bestempelen, maar was ook al na een half uur een feit.

F.A.N.C. sterk vertegenwoordigd.
Het Agentschap werd voor de bijeenkomst met 5 personen afgevaardigd, dat was Manfred Schrauben (Hoofd Controle en Toezicht) Luc Baeckelandt (Hoofd vergunningen en regelgeving) Kristel Geerts (Juridische dienst) Eric Cottens en Edith Goes.
Er was slechts één persoon aan het woord : Manfred Schrauben, hadden de overigen ingevolge de "pikorde" zwijgplich
t ?
Het beleid van het F.A.N.C.
Wegens "Geen commentaar vanwege het eigen beleid van het F.A.N.C." hadden verdere pogingen om van het Agentschap énige uitleg te krijgen op diverse netelige vragen geen enkele zin en werd afgezien van verdere gesprekken, van het 10 punten tellende agenda werden er niet eens 3 afgewerkt.
Persnota van het erkend bedrijf
In de persnota die vandaag 16 september 2004 om 13:30u is verspreid, beschuldigt het bedrijf het F.A.N.C. van Incompetentie, het onvoldoende beschermen van de bev
olking tegen de gevaren van de ioniserende stralingen,etc
Er is ook sprake van een geopend dossier bij de Federale Procureur Milieu.



Vandaag overleg tussen het F.A.N.C. en het geviseerde bedrijf.

Betekom / Brussel 16 september 2004.
Vandaag is er om 10.00u overleg tussen het door de adviseur Jan Michiels geviseerd bedrijf en het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle.
De bijeenkomst gaat hier niet om het motto "Beter een halve overeenkomst dan een gewonnen proces" maar over het nagaan of er nog mogelijkheden zijn om tot een vergelijk te komen.
De houding van het F.A.N.C. zal daarin bepalend zijn, de eisen van het bedrijf zijn klaar en duidelijik :

1.Het F.A.N.C. dient zijn taak, de bevolking te beschermen tegen de gevaren van de ioniserende stralingen, waar te nemen.
2.Het F.A.N.C. moet de 4 vergunde bedrijven op dezelfde manier behandelen.
3.Het F.A.N.C. moet gevolg geven aan de technische vragen m.b.t. de verwijdering van de radioactieve tuigen
.

Wordt dus vervolgd.



Federale Procureur opent dossier inzake de problemen met de radioactieve bliksemafleiders.

Betekom / Brussel 16 september 2004.
Het was al te merken aan de optredens van de GDA te Antwerpen, maar nu is ook door het Federaal Parket bevestigd dat er een dossier inzake de problematiek van de radioactieve opvangers (bliksem) is geopend dat werd overgedragen aan de Federale Procureur milieu.

Het F.A.N.C. doet zijn job <nog> niet naar behoren.
Eén van de vergunde bedrijven dat van oordeel is dat het Agentschap zijn opdracht, de bevolking te beschermen tegen de gevaren van de ioniserende stralingen, niet naar behoren uitvoert geraakte in december 2002 in conflict met de adviseur van de Directie van het Agentschap, "ge zult er niet veel moeten afbreken" sneerde Jan Michiels, ik zal de Burgemeesters en de Brandweer inschakelen besloot hij, daarbij voegde hij de daad bij het woord en zette daarbij de trein op het verkeerde spoor.
De Rechter in kortgeding veroordeelde het F.A.N.C. op 30 december 2003 om de foutieve informatie richting Burgemeesters, bevolking en op hun website onmiddellijk te wijzigen en nieuwe informatie naar de Burgemeesters te
zenden
Op het verkeerde spoor.
Alhoewel door toedoen van de adviseur de <informatie>trein vanaf het begin bewust op het verkeerde spoor werd gezet is hij toch geslaagd in zijn opzet ; het geviseerde en vergunde bedrijf commercieel benadelen en dat speelde in het voordeel van de 3 andere vergunde bedrijven, maar anderzijds in het nadeel van de bezitters / gedupeerden van de illegale radioactieve opvangers.
Aangezien het F.A.N.C. aanvankelijk verwees dat de bij de verwijdering van het radioactief tuig contact diende genomen met een "installateur" werden de facto de 3 andere vergunde bedrijven bevoordeeld.

Niet antwoorden.
Er zijn inzake de verwijdering van de radioactieve opvangers een aantal praktische en andere problemen, daarom werden diverse brieven naar het F.A.N.C. gestuurd, toen er van het Agentschap maar geen reacties toekwamen, werd er naar het Agentschap gebeld, het hoofd van de dienst "Controle en Toezicht" Manfred Schrauben reageerde in gebroken Nederlands :"schrijf maar wat ge wilt, ik zal toch niet reageren", daarop stuurde het door het F.A.N.C. geviseerde bedrijf prompt de dossiers door naar het Federaal Parket, nu is er een Federaal Procureur die een dossier opende.
Gaat de Gerechtelijke Politie grootschalig optreden ?
Het lijkt erop, dat <voor>onderzoek aan de hand van de ingediende dossiers heeft aangetoond, dat het F.A.N.C. in deze problematiek moet geholpen worden, wie is er daarvoor beter geschikt van de GDA die trouwens te Antwerpen al actief is.


Na nieuw incident te Antwerpen:
15 Dossiers bij het Federaal Parket

Betekom / Brussel 11 september 2004.
Sinds het incident te Oostende (kinderopvangcentrum De Brem) in maart 2003 werden nog 8 andere radioactieve incidenten vastgesteld en ondertussen aan het Federaal Parket gemeld, recent was er een 9e incident te Antwerpen waarbij, net als bij De Brem te Oostende een radioactieve Helita A Calotte in stukken en brokken viel.

Wetten en nog eens Wetten, regels en nog eens regels .....maar niet voor iedereen.
Dat het in België niet belangrijk is wát men kent maar wie en dat in België de wetten niet voor iedereen dezelfde zijn, is een publiek geheim. Dat er niet vergund, ongecontroleerd en ongestraft met radioactief materiaal
mag worden omgesprongen is toch meer dan vreemd.
Milieu.
Een blikje in het milieu dumpen wordt met 250 Euro beboet, maar wanneer er Radium 226 met een bronactiviteit van 74 MBq, waarvan de bronnen aan de buitenkant zelfs met radioactieve stofdeeltjes zijn besmet in een container belandt en personen deze radioactieve deeltjes manipuleren, gebeurt er niets !
De overheid is zelf de grote schuldige.
Enige weken geleden ontdekten we nog een gevaarlijke radioactieve opvanger op het dak van een gebouw waar een Vredegerecht is ondergebracht, het zal best zijn dat die daar is gekomen door toedoen van één of andere dienst gebouwen, maar het is en blijft een overtreding op het bezit van radioactief materiaal.
De radioactieve opvangers op openbare gebouwen zijn er op een illegale manier in opdracht van de één of andere overheidsdienst gekomen.
Nooit in de normen of wetten opgenomen.
Het plaatsen van deze tuigen was nooit in enige Belgische Norm opgenomen, daarop kunnen ze zich dus niet steunen, anderzijds was het bezit van dat soort radioactief materiaal door het KB van 28 februari 1962 geregeld, maar de overheid respecteerde zijn eigen wetten niet.
15 Dossiers bij het Federaal Parket.
Sinds het hoofd van de dienst "Controle en Toezicht" (M.Schrauben) van het F.A.N.C. tegen één van de vergunde bedrijven aan de telefoon zei : "Schrijf maar wat ge wilt, ik zal u toch niet antwoorden", werden er prompt door dat bedrijf 15 dossiers bij het Federaal parket ingediend.
In één dossier kwam de GDA van Antwerpen bij dat bedrijf op bezoek, maar het is onduidelijk wat de gevolgen zijn, te Antwerpen is er in ieder geval "iets" aan de gang, hoe het op andere plaatsen gaat weten we niet. Het lijkt erop, dat in deze materie niet alle delen van het land gelijk zijn aan de wet.
Diverse Radioactieve incidenten.
De 15 dossiers die werden overgemaakt bevatten volgende radioactieve incidenten met de bliksemafleiders:

1- 8 maart 2003 - Kinderopvangcentrum "De Brem" te 8400 Oostende (Helita A Calotte gevallen).
2- 18 juli 2003 - Koninklijke Villa en Moreauschool Oostende (PV Politie Oostende).
3- 4 augustus 2003 - H.Hartkliniek Tienen (PV Politie Tienen).
4- 28 augustus 2003 - Hendrickx Webbekom (PV Politie Diest).
5- 26 september 2003 - St Elisabeth's Dal Zoutleeuw (PV Politie Zoutleew).
6- 24 februari 2004 - Olympia Pools Kortenberg - (PV Politie Kortenberg).
7- 9 maart 2004 - Kerk Aalst Terjoden - (Politie Aalst weigerde op te treden of PV op te stellen).
8- 17 juni 2004 - SITO 5 School te 2020 Antwerpen.
9- 19 augustus 2004 - Silvertop I Project Jan Ducéstraat 2020 Antwerpen.
10-7 September 2004 - Nieuw incident te Antwerpen

Helita A Calotte
(Minstens 54 jaar oud)


Dit is de gevaarlijke Helita A Calotte (Door Helita Frankrijk gemaakt tussen 1936 en 1950 en als eerste in
België geplaatst door de firma CETEL te Brussel)
Het groene laagje bevat Radiumzouten (Ra- 226) die op de
porseleinen "Calotte" d.m.v. emailleren werd aangebracht.
Bronactivtiteit 74 MBq - Dosistempo aan het oppervlak +/- 850 µSv/h

Op 7 september 2004 was er andermaal een incident met een Helita A Calotte, nu in de haven van Antwerpen. Op amper 2,5 Km van die plaats staan er op één gebouwencomplex van éénzelfde eigenaar nog 3 van dergelijke gevaarlijke tuigen, maar dat is voor de overheid geen enkele reden om op te treden, laat staan daarvan PV op te stellen

Burgemeesters overtreden massaal de wet.
Het is volgens het KB van 20 juli 2001 (en dat KB vervangt het KB van 28 februari 1962 <de wet bestaat dus al lang>)
de plicht van de Burgemeesters om tegen de aanwezigheid van niet vergunde, dus illegale radio elementen op te treden, maar dat doen ze niet, ergo, ze plegen zelfs obstructie door niet of onvoldoende gevolg te geven aan de oproep van het F.A.N.C. (Zie artikel in Het Nieuwsblad van 5 en 6 juni 2004)
die klaagt dat amper 25% van de oproepen gevolg krijgen.

Het politiek circus in het dossier van de radioactieve bliksemafleiders

Rechts : Gemeentehuis Rotselaar.

Links : Rusthuis te Genk


Foto links : De roestbui op het dak van RVT Heiderust te Genk -
Op de top het illegaal, verboden en onnuttig radioactief tuig
Foto rechts : Dirk Claes, Burgemeester van Rotselaar, legde de Minister het vuur aan de schenen omtrent de verwijdering
van de radioactieve bliksemafleiders maar op zijn eigen gemeentehuis (en op de kerk aan Rotselaar Heikant) staat
er nog zo'n exemplaar !

Ook in de gemeente van V.V.S.G. Voorzitter Jef Gabriëls. Het is ongelooflijk dat we in de gemeente van de Voorzitter van de Vereniging Van Gemeenten en Steden (V.V.S.G.) nog minstens 3 radioactieve tuigen vinden die stuk voor stuk gevaarlijk zijn omdat :
- Eén ervan is gekend aanzienlijke besmettingen achter te laten (De Combinator op de Kerk van Boxbergheide).
- De andere op een oude en onstabiele antennemast staat op het RVT Heiderust, de oude antennepyloon is in zeer slechte (dus ook onwettelijke) staat.
- De 3e staat boven op een oude tv- antennemast van RVT Herfstvreugde, waarvan de stabiliteit eveneens in twijfel is te trekken.

Zelfs op het gemeentehuis van Dirk Claes.
Een grotere klucht hebben we in het (Politiek) dossier van de radioactieve opvangers (bliksem) nog niet gezien. Volksvertegenwoordiger en Burgemeester van ROTSELAAR, Dirk Claes legde de Minister van Binnenlandse Zaken in het dossier van de bliksemafleiders op de rooster, (maak hier link) maar uitgerekend op het dak van het gemeentehuis van Rotselaar (en op de Kerk te Rotselaar Heikant) staat er nog zo'n radioactief exemplaar !