|
65m Hoge hoogwerker van Maes kantelt te Goes: 2
dodelijke slachtoffers
Tienen
: Geen personen gekwetst,
maar zelfde oorzaak : afstempeling
|
|
Weer
een probleem met een hoogwerker van Maes Hoogwerkers Pulle
Betekom/ Tienen 20 augustus 2004
Te
Tienen werd er een nieuwe atletiek piste aangelegd, daar hoort
uiteraard verlichting bij, Maes hoogwerkers uit Pulle plaatste
de verlichting, maar ook hier liep het mis, maar ze slaagden erin
het uit de gazetten te houden, maar Morsum Magnificat kwam er,
zij het met een beetje vertraging toch achter.
Links : Weer
een probleem met de afstempeling van een Maes hoogwerker -
Rechts : Net als in Goes, stempel
in de zachte ondergrond gedrukt - Wat scheelt er aan de opleiding
van de machinisten bij Maes ?
Afstempeling.
Het
blijkt dat de machinisten van Maes hoogwerkers maar niet kunnen
bevatten dat losse ondergrond niet geschikt is om steunpoten die
met tientallen Tonnen belast worden, neer te zetten. In Goes kostte
dat 2 mensenlevens en miljoenen (Euro's) schade.
Bij werken aan de toren van het Salvator klooster te Hasselt diende
men ook in te grijpen, daar dreigden de klinkers aan de zijkant
van de weg af te scheuren, in Tienen kantelde het zaakje opnieuw.
Geen
persoonlijke ongevallen.
Aan
de atletiekpiste was er wel heel wat schade, ook de hoogwerker
liep schade op, maar verder waren er geen persoonlijke ongevallen
te betreuren, dus geluk deze keer.
Hier
vervoert Montaco zelfs de hijskoooi achteraan de mobiele torenkraan,
het komt ons voor dat dit zeker niet mag.
Meer in MM Pro 105
Zie
ook hier de gevaarlijke hijswerken te Brustem van Montaco een
zusterbedrijf van Maes
Lees meer
over "Kraan met hijskooi of hoogwerker" en ook MM Pro
n° 103 in PDF
>>PDF
File (MM 48P)
>>PDF
File (MM 58P)
We zijn ondertussen 2 maanden verder,
een deel van het onderzoek is afgesloten, echter niet alles (zoals
de Provinciale Zeeuwse Courant schrijft). De overleden Nederlandse
technicus van Ceglec blijkt vlak vóór het ongeval
nog met zijn collega's in Souburg een gesprek via zijn GSM te
hebben gehad.......
>>PDF
file (MM Pro 77P) artikel van 20 juni 2003
De in mekaar geplooide arm van de hoogwerker
diende door een kraan te worden opgetild om het slachtoffer van
Maes (de machinist) te kunnen bergen. De ongelukkige kreeg een
deel van de arm van de kraan op zich en was waarschijnlijk op
slag dood.
De Nederlandse technicus van Cegelec (hier
op de brancard) wisselde vóór het ongeval nog onheilspellende
berichten met zijn collega's te Souburg uit. Was dat een grap
of bittere enrnst ?
De levensgevaarlijk gekwetste man werd nog met een Belgische Helicopter
naar Gent gerepatrieerd, daar bezweek hij enkele uren later aan
zijn verwondingen.
Het onderzoek
van de Nederlandse arbeidsinspectie en de technische recherche
zou binnen +/- één week worden afgesloten.
Vóórdien willen bepaalde personen geen verklaringen
afleggen.
Wordt dus vervolgd......
Hier kunnen de Belgische overheidsdiensten zich "nog"
eens spiegelen aan de Nederlandse efficiëntie. Belgische
Politici verwijzen (wanneer het in hun populistisch politiek kraampje
past) maar al te graag naar Nederland, laat ze dat hier ook maar
eens doen ? In Nederland heeft de Arbeidsinspectie ongeveer één
maand nodig om een onderzoek naar een dergelijk dodelijk (2 slachtoffers
plus veel stoffelijke schade) arbeidsongeval af te ronden !
23 april 2003 18:30
Het onderzoek loopt in Nederland
nog steeds, qua timing waren onze informaten een beetje te optimistisch.
Ook te Pulle bij Maes sprak verantwoordelijke Karin BROSENS in
die richting. Er blijkt nu toch een probleem te ontstaan omtrent
de uiteindelijke verantwoordelijke. Hoe dan ook, zal het een gigantische
schadeclaim worden waarvan nu al wordt gevreesd dat de 1,7 mio
Euro waarvoor Maes was verzekerd, niet zal volstaan
7 mei 2003 17:30
De 2 linkse steunen / Sempels werden ruim 1,20 meter in de grond
gedrukt !
Volgens de CODEX is er een verschil in opleiding tussen kraanmachinisten
en deze voor hoogwerkers, zijn de rekenkundige waarden van statische
en dynamische krachten op de steunen en de stempels bij kranen
soms anders dan bij hoogwerkers ?
De kranen blijven op de bestrating staan - rechts de berm waar
de hoogwerker afstempelde en de 2 putten van de stempels - Monteurs
herstellen de kabels.
Delta zou problemen hebben
met het bekomen van een nieuwe bouwvergunning.
Dit is slechts een klein deeltje van de mast en de antennes.
Alhoewel de oorzaak van het omvallen
van de pyloon is gekend, dus niet tijdens een storm gekanteld,
hebben we toch onze bedenkingen omtrent de belasting van deze
mast.
We kennen dat soort masten van het Nederlandse bedrijf Kaal Van
der Linden uit Oss, zeker een degelijke constructeu. Maar we weten
hoe het gaat, men koopt een 60m hoge mast met 1000 kg toplast,
maar later plaatst men er toch van alles en nog wat bij, 't zijn
soms maar kleine schoteltjes.
Toch heeft men vlug een paar honderd kilos aan toplast 1Ton is
vlug bereikt !
|