65m Hoge hoogwerker van Maes kantelt te Goes:
2 dodelijke slachtoffers
Tienen : Geen personen gekwetst, maar zelfde oorzaak : afstempeling

Weer een probleem met een hoogwerker van Maes Hoogwerkers Pulle

Betekom/ Tienen 20 augustus 2004
Te Tienen werd er een nieuwe atletiek piste aangelegd, daar hoort uiteraard verlichting bij, Maes hoogwerkers uit Pulle plaatste de verlichting, maar ook hier liep het mis, maar ze slaagden erin het uit de gazetten te houden, maar Morsum Magnificat kwam er, zij het met een beetje vertraging toch achter.


Links : Weer een probleem met de afstempeling van een Maes hoogwerker -
Rechts : Net als in Goes, stempel in de zachte ondergrond gedrukt - Wat scheelt er aan de opleiding van de machinisten bij Maes ?

Afstempeling.
Het blijkt dat de machinisten van Maes hoogwerkers maar niet kunnen bevatten dat losse ondergrond niet geschikt is om steunpoten die met tientallen Tonnen belast worden, neer te zetten. In Goes kostte dat 2 mensenlevens en miljoenen (Euro's) schade.
Bij werken aan de toren van het Salvator klooster te Hasselt diende men ook in te grijpen, daar dreigden de klinkers aan de zijkant van de weg af te scheuren, in Tienen kantelde het zaakje opnieuw.

Geen persoonlijke ongevallen.
Aan de atletiekpiste was er wel heel wat schade, ook de hoogwerker liep schade op, maar verder waren er geen persoonlijke ongevallen te betreuren, dus geluk deze keer.


Hier vervoert Montaco zelfs de hijskoooi achteraan de mobiele torenkraan,
het komt ons voor dat dit zeker niet mag.

Meer in MM Pro 105

Zie ook hier de gevaarlijke hijswerken te Brustem van Montaco een zusterbedrijf van Maes
Lees meer over "Kraan met hijskooi of hoogwerker" en ook MM Pro n° 103 in PDF


>>PDF File (MM 48P)

>>PDF File (MM 58P)

We zijn ondertussen 2 maanden verder, een deel van het onderzoek is afgesloten, echter niet alles (zoals de Provinciale Zeeuwse Courant schrijft). De overleden Nederlandse technicus van Ceglec blijkt vlak vóór het ongeval nog met zijn collega's in Souburg een gesprek via zijn GSM te hebben gehad.......

>>PDF file (MM Pro 77P) artikel van 20 juni 2003


De in mekaar geplooide arm van de hoogwerker diende door een kraan te worden opgetild om het slachtoffer van Maes (de machinist) te kunnen bergen. De ongelukkige kreeg een deel van de arm van de kraan op zich en was waarschijnlijk op slag dood.


De Nederlandse technicus van Cegelec (hier op de brancard) wisselde vóór het ongeval nog onheilspellende berichten met zijn collega's te Souburg uit. Was dat een grap of bittere enrnst ?
De levensgevaarlijk gekwetste man werd nog met een Belgische Helicopter naar Gent gerepatrieerd, daar bezweek hij enkele uren later aan zijn verwondingen.

Het onderzoek van de Nederlandse arbeidsinspectie en de technische recherche zou binnen +/- één week worden afgesloten.
Vóórdien willen bepaalde personen geen verklaringen afleggen.
Wordt dus vervolgd......

Hier kunnen de Belgische overheidsdiensten zich "nog" eens spiegelen aan de Nederlandse efficiëntie. Belgische Politici verwijzen (wanneer het in hun populistisch politiek kraampje past) maar al te graag naar Nederland, laat ze dat hier ook maar eens doen ? In Nederland heeft de Arbeidsinspectie ongeveer één maand nodig om een onderzoek naar een dergelijk dodelijk (2 slachtoffers plus veel stoffelijke schade) arbeidsongeval af te ronden !
23 april 2003 18:30

Het onderzoek loopt in Nederland nog steeds, qua timing waren onze informaten een beetje te optimistisch. Ook te Pulle bij Maes sprak verantwoordelijke Karin BROSENS in die richting. Er blijkt nu toch een probleem te ontstaan omtrent de uiteindelijke verantwoordelijke. Hoe dan ook, zal het een gigantische schadeclaim worden waarvan nu al wordt gevreesd dat de 1,7 mio Euro waarvoor Maes was verzekerd, niet zal volstaan
7 mei 2003 17:30



De 2 linkse steunen / Sempels werden ruim 1,20 meter in de grond gedrukt !
Volgens de CODEX is er een verschil in opleiding tussen kraanmachinisten en deze voor hoogwerkers, zijn de rekenkundige waarden van statische en dynamische krachten op de steunen en de stempels bij kranen soms anders dan bij hoogwerkers ?



De kranen blijven op de bestrating staan - rechts de berm waar de hoogwerker afstempelde en de 2 putten van de stempels - Monteurs herstellen de kabels.

Delta zou problemen hebben met het bekomen van een nieuwe bouwvergunning.


Dit is slechts een klein deeltje van de mast en de antennes.

Alhoewel de oorzaak van het omvallen van de pyloon is gekend, dus niet tijdens een storm gekanteld, hebben we toch onze bedenkingen omtrent de belasting van deze mast.
We kennen dat soort masten van het Nederlandse bedrijf Kaal Van der Linden uit Oss, zeker een degelijke constructeu. Maar we weten hoe het gaat, men koopt een 60m hoge mast met 1000 kg toplast, maar later plaatst men er toch van alles en nog wat bij, 't zijn soms maar kleine schoteltjes.
Toch heeft men vlug een paar honderd kilos aan toplast 1Ton is vlug bereikt !