|
|
|
De situaties met het
hoogspanning transport
|
|
Een
"Rampoefening".
Onze
"overheidsdiensten" met voorop de Gouverneurs
houden toch zo graag rampoefeningen. Leveranciers van
veiligheidshelmen doen dan weer goede zaken, we zien de
papieren helden dan weer op de buis met een spinternieuwe
helm, al dan niet scheef, te groot, te klein, enfin 't
is belachelijk.
De oefening.
Stel, dat door een technisch defect de stroomtoevoer van
Doel in de post Mercator de manuele schakelaars
de 3 fasen onderbreken, hoe lang zal de ingreep duren
vooraleer Mercator opnieuw normaal kan werken, een heel
mooie test.
Als
ELIA toch zo zeker is dat er geen problemen komen met
de verdeling van elektriciteit, dan kunnen ze hun woorden
toch zonder probleem in daden omzetten, 't zou toch een
goede en nuttige oefening zijn ........ doen !
|
Elia
discrimineert !
Betekom
/ Brussel 4 januari 2005.
De woordvoerster van ELIA (Mw Mulpas) heeft nog steeds
niets van zich laten horen over de reden waarom ELIA een bedrijf
discrimineert, de facto broodroof pleegt.
Het
verwijderen van radioactieve opvangers.
ELIA heeft nog enkele radioactieve opvangers
die op haar installaties prijken, de grootste onzin is deze die
boven op een hoogspanningspyloon staat van een 70
kV post te Luik. De exemplaren van de post "Mercator"
en deze van een kleine post te Middelkerke zijn, mits een PV van
het F.A.N.C., al verwijderd.
Discriminatie.
Niettegenstaande er in België slechts vier bedrijven een
vergunning hebben om radioactieve opvangers te verwijderen en
niettegenstaande één van die bedrijven veel ervaring
heeft bij het uitvoeren van werken op hoogspanningsmasten, wordt
uitgerekend dát bedrijf door ELIA gediscrimineerd en werd
voor de verwijderingen te Kruibeke (Post Mercator) en te Middelkerke
niets gevraagd !
Veiligheid.
Frappant is dat het gediscrimineerde bedrijf nog nooit opdrachten
voor ELIA uitvoerde, dus niets verkeerds kan gedaan hebben, maar
het schoentje wringt elders, men speelt op de "man".
Omdat die "man" in een ander bedrijf het heeft aangedurfd
om de grote ELECTRABEL voor massale onveilige toestanden in haar
elektrische netten heeft aangeklaagd en de stroomleveranciers
daardoor zo'n 750 miljoen Euro hebben moeten uitgeven, is dat
uiteraard door ELIA voldoende bekend en daarom willen ze die "man"
niet bij ELIA, dus : broodroof.
Veiligheid
in de schakelposten.
ELIA weet maar al te goed dat die "man" niet geïmponeerd
is van haar macht, dus ook de onveilige toestanden bij ELIA durft
aan te kaarten, daarom willen ze de "man" daar niet
!
We hebben nog altijd weet van het feit dat de belangrijke schakelposten
onvoldoende beveiligd zijn en dat België binnen de twintig
minuten zonder spanning kan worden gezet omdat het hoogspanningstransportnet
niet of onvoldoende beveiligd is.
Het "Teletransmissiesysteem" dat de verbindingen tussen
de diverse productie eenheden moet regelen heeft nooit fatsoenlijk
gewerkt dit, terwijl het Bell Telephone te Antwerpen was die de
systemen leverde en de engineering door TRACTEBEL werd waargenomen.
TRACTEBEL
Sommige
(competente) ingenieurs bij ELIA (de vroegere "Grote Netten"
van Electrabel) hebben terecht altijd kritiek gehad op TRACTEBEL,
"door de bemoeienissen van de dure Tractebel Ingenieurs worden
de werken er niet beter van maar duurder" en dat klopt !
Eén ervan, Pierre O. probeerde bij de gediscrimineerde
man ook zijn zakken te vullen, maar de "man" weigerde,
vanaf dat moment kreeg de "man" van Opdenbergh geen
opdrachten meer !
Fernand Limbourg vertoefde met Jose Maes (Fabricom)
meer in de restaurants dan
op de werf, nogal wiedes dat de tussenkomsten van Tractebel dan
te duur waren.
Unerg Malmedy.
Op een bepaalde moment hadden de cowboys van Fabricom weer eens
een "kemel" geschoten, er brak bij het trekken van lijnen
een <onveilige en niet gekeurde> katrol en een 297 mm²
geleider viel daardoor op een onderliggende "console"
van een mast van een 380 kV HS lijn.
Bij Unerg Malmedy hadden ze geen vertrouwen in de rest en ze vroegen
aan die "man" om de inspectie van de pyloon en de beschadigde
"console". Bij Unerg te Malmedy hadden ze méér
vertrouwen in die <zie boven> "man" die nu door
ELIA gediscrimineerd en gebroodroofd wordt !
Onveilig
hoogspanningstransport.
Geleerden waarschuwen al lang dat er meer rampen zullen gebeuren
<recent voorbeeld in de Golf van Bengalen>, er zullen grote,
zware stormen komen, daartegen
is het bestaande hoogspanningsnet niet bestand, vooral de stabiliteit
van de pylonen is daartegen onvoldoende bestand, veel pylonen
hebben trouwens een andere constructie in de "dwars"
dan in de "langs" richting en behalve de types "A"
kunnen de pylonen afzonderlijk de last die ze moeten dragen niet
aan, als er ééntje omvalt volgt het domino effect.
Problemen
met de stevigheid.
Er zijn problemen met de stevigheid van vele pylonen, de constructies
moeten verstevigd en de funderingen verzwaard worden. Eén
van de redenen is dat vele "ponsgaten" in de masten
van La Construction Soudée overmaats zijn en bijgevolg
de bouten te veel speling hebben, daardoor gaat de mast in de
hoogte te veel van de verticaliteit afwijken, waardoor de theoretische
veiligheden <kantelmomenten en sleepcoëfficiënten
etc.> niet meer kloppen.
GSM
Installaties.
Of de stabiliteit van de hoogspanningsmasten nog niet voldoende
in vraag is, worden ze nog meer belast met GSM installaties, als
er met de masten iets gebeurt is natuurlijk ook de GSM verbindingen
foetsie !
BRT
- RTBF Mast te Waver.
De 300m hoge antennemast die te Waver in 1983 omviel kon ook gebeuren
omdat de mast alsmaar meer werd belast en de voorspanning in tuien
onvoldoende was, daardoor is de hoogste gaan "galopperen"
(staalkabel van 50 mm met een normale voorspanning van 20T) waardoor
een staalplaat werd afgerukt en de mast omviel.
Seco die doen de sterkteberekeningen maakte was niet te spreken
over de "nonchalance" van de technische diensten van
de BRT en de RTBF die de pyloon veel te veel hadden belast.
Onveiligheid
bij werken in hoogspanningpost ELIA te Wilsele.
15
september 04 - Reactie van Elia
Zoals beloofd laat Mw Mulpas vandaag om 17:00u bericht,
het is Fabricom / GTI die te Wilsele in opdracht van Elia
een fase diende te verwisslen en beroep heeft gedaan op
de firma MAES uit Pulle. Iedereen die in de post werkte
had een A.V.I.P. attest en er werden instructies gegeven
dat de veiligheidsinstructies dienden gerespecteerd te
worden.
Elia doet veel voor de veiligheid en investeert daarin
ook heel wat zegt Mw Mulpas, ze moet toegeven, dat het
dragen van een helm verplicht is en de persoon van de
firma Maes inderdaad geen helm droeg.
De woordvoerster betreurt dat we reeds gisteren onderstaand
bericht "online" hebben geplaatst, dit vooraleer
Elia kon reageren, we willen het "doorzichtig"
spelen maar hebben de indruk dat Morsum Magnificat dat
niet doet.
NVDR
:
Morsum
Magnificat kan niet geklasseerd worden bij de "gazetten"
en publiceert de zaken zoals ze zijn of waren, we hebben
er begrip voor dat Elia niet direct kon reageren, dat
hebben we ook gemeld.
Het is bedroevend vast te stellen dat aannemers die notabene
over een AVIP attest beschikken, die regels met de voeten
treden. Het dragen van een helm is een elementaire vorm
van veiligheid. De wet op het welzijn van van de werknemers
bij de uitvoering van hun werk (4 augustus 1996) stelt
onder art.8 en 9 duidelijk dat de onderneming die de veiligheidsvoorschriften
niet naleeft, dient geweerd te worden, maar in de praktijk
is het net andersom, bedrijven die een loopje met de veiligheid
nemen zijn goedkoper dan anderen die wel veilig werken.
Omtrent de antieke hydraulische pers was er van Elia "nog"
geen reactie.
Nog meer over onveilig werken
van bedrijven in de groep Maes (maak
hier link)
Andere onveilige toestanden waaronder ook weer Maes (maak
hier de link)
|
Betekom
/ Wilsele / Brussel 14 september 2004.
Alle personen
van aannemers die werken uitvoeren in hoogspanningsposten (HS)
moeten over een AVIP attest beschikken, d.w.z. dat zij de cursus
Algemene Veiligheid In Posten gevolgd
hebben, maar we weten dat de papierwinkel groot en de toepassing
klein is.
Elia
We bellen ELIA
te Brussel, we willen weten hoe het komt dat er werken worden
uitgevoerd door aannemers die de regels van de AVIP niet volgen,
Mw Mulpas zegt, dat zij contact zal opnemen met de betreffende
personen, vermits ze nu met een dringend dossier bezig is zal
ze ons morgen op de hoogte stellen.
Persoonlijke
beveiligingsmiddelen (PBM).
We lezen even
de artikels 4.7 van de veiligheidsregels van de "Planificatie
& Transport" bij werken in HS posten en onderstations.
Art.2.7.3. Stelt verplicht te gebruiken
PBM bij werken in HS posten en onderstations:
1.Beschermingshoofddeksel - Werknemers blootgesteld aan vallende
voorwerpen zijn verplicht een helm
te dragen:
- Bijvoorbeeld montage- of onderhoudswerken in de hoogte ......
Maes hoogwerkers te Pulle.
Maes hoogwerkers, die we kennen van het dodelijk ongeval te Goes
en de cowboytoeren te Heist op den Berg, levert voor het uitvoeren
van herstellingswerken in de HS post te Wilsele de hoogwerker.
We zien
2 monteurs (Fabricom GTI) in de gondel met de nodige PBM, maar
de werknemer van Maes heeft alvast geen helm, of hij de rest van
zijn PBM gebruikt kunnen we op de foto niet zien, maar ook daar
hebben we twijfels.
De Technische Inspectie te Leuven.
Of we het niet hadden geraden; wanneer we een inspecteur bellen
is deze (zoals gewoonlijk) in vergadering, maar we weten dat deze
dienst <bewust ?> onderbemand is, de inspecteurs kunnen
nu eenmaal niet vergaderen en inspecties uitvoeren, bovendien
is vergaderen toch veel plezanter zeker wanneer, zoals vandaag,
het weer niet bijzonder goed is.
Maes hoogwerkers.
De preventieadviseur van Maes Hoogwerkers (Carin Costermans) bellen
we niet omdat we gisteren 13/9 al een e-mail hebben ontvangen
dat wij voor meer informatie contact kunnen nemen met FOD Werkgelegenheid,
Arbeid en Sociaal Overleg te Brussel en uitgerekend dat gaan we
niet doen.
Foto links:
De enige zonder helm is de bediener van de hoogwerker van Maes
-- Foto rechts : Gondel belast met
3 personen en een motorisch (benzine) aangedreven hydraulische
pers, is dat niet wat te veel ? Op de foto ziet men duidelijk
dat de uitgeschoven vloer van de gondel een "lichte"
vervorming vertoont, zelfs bij de wettelijke statische en dynamische
overbelastingen mogen er geen vervormingen optreden, dus toch
overbelast ?
De
hydraulische persingen van verbindingen in twijfel.
Voor het persen van verbindingen maken ze gebruik van een hydraulische
pers (zie foto), het toestel dat ze hier gebruiken lijkt wel op
een stukje antiek, toch is dit een belangrijk gereedschap dat
eveneens aan periodieke keuringen moet onderworpen worden en de
kracht van de persing dient geijkt te worden.
Met zo'n pers worden immers de verbindings- en eindconnectoren
op de kabels van 295 mm² geperst , kabels voor HS lijnen
van 380 kV worden met +/- 4 Ton aangespannen, de kwaliteit van
de pers heeft dus een belangrijke functie.
Bij het uitvoeren van de persingen is het de bedoeling dat elke
persing 90° t.o.v. de vorige wordt uitgevoerd, maar met zo'n
machine kan men dat niet realiseren, daarvoor is er los te hanteren
persgereedschap nodig en dat hebben ze duidelijk niet.
Banaan.
Wanneer men de persingen (voor verbindingdmoffen zijn dat er een
10 tal na elkaar) allemaal vanuit éénzelfde stand
uitvoert, dan zal de aluminium verbindingsmof (+/- 500 mm lang)
de vorm van een banaan aannemen en dat kan nooit de bedoeling
zijn, is er dan niemand van de Ingenieurs bij ELIA die daarop
toeziet ?
Links : Dit
is de hydraulische pers waarmee ze te Wilsele en elders bevestigingen
en verbindingen op de HS kabels persen,
erg professioneel en goed onderhouden ziet het er niet uit, of
het gekeurd en geijkt is betwijfelen we ten zeerste.
Rechts : Voorstelling van de wijze
waarop dient te worden tewerk gegaan.
't
is niet belangrijk wat ge kent maar wie
Hoe
zit het vandaag eigenlijk met de beveiliging van de belangrijke
schakelposten ?
Betekom
/ Brussel 28 augustus 2004.
Al 20 jaar worstelt men in België met de beveiliging van
het hoogspanningtransport, telkens hebben ze voor systemen gekozen
die niet of onvoldoende werkten, ook de radiofrequenties die ze
gebruikten moesten ze telkens om één of andere reden
verlaten, kortom het werkte nooit naar behoren.
Radiofrequenties.
De
eerste systemen uit de jaren '70 werkten op frequenties die door
R.T.T. werden ingenomen voor de mobilofoon van de 2e generatie
(+/- 430 MHz). Vervolgens kozen ze voor wat hogere frequenties
rond de 2,7 Ghz, maar ook die frequenties werden door de RTT,
ondertussen B.I.P.T. voor de MMDS ingepikt, maar dat was niet
het enige probleem.
5
Miljoen Euro voor een communicatiesysteem dat nooit fatsoenlijk
werkte.
Bij
het realiseren van "Gecoli 1" en later "Gecoli
2" werden in totaal zo'n 60 communcatieposten tussen de belangrijkste
centrales en hoogspanningsposten gerealiseerd,, daarbij werd Tractebel
(de zogenaamde parel in de kroon van de "Generale")
ingeschakeld, maar de Ingenieurs van Tractebel (F.L. en P.O.)
kenden er niet veel van en het ganse project liep van meetaf fout.
Tractebel
liet zich "inpakken" door Bell Telephone.
Bell
Telephone te Antwerpen leverde al het oude systeem dat ook niet
al te best functioneerde maar ondertussen (1982) ook verouderd
was, uiteraard mochten de vriendjes van B.T.M.C. een nieuw op
2,7 Ghz werkend systeem leveren, prijskaartje : 200 mio Bef.
Dit
was een cruciaal onderdeel in de (straal)verbinding tussen
2 punten bij de sturing van de productie van de elektriciteit
over het ganse land, de eigenlijke antenne. De rode draden
zijn verwarmingsdraden, ze dienen om te beletten dat er
in de winter ijsvorming ontstaat waardoor de antenne minder
goed, slecht of zelfs helemaal niet meer werkt.
Bij het afgebeelde exemplaar werden de verwarmingsdraden
al vernieuwd met een systeem van een Belgisch specialist
die ze nu omwille van zijn terechte kritiek, bij Elia broodroven,
(omdat ze veel te verbergen hebben,
kunnen ze ook pottenkijkers best missen) het
Amerikaans systeem dat Bell Telephone MFg C° leverde
trok op niets, ze gingen allemaal stuk waardoor belangrijke
verbindingen systematisch verbroken geraakten.
|
De
eerste verbinding liep meteen fout.
Als
eerste verbinding werd Kallo - Doel gekozen, maar de verbinding
was moeilijk te realiseren en niet in stand te houden, een gigantisch
technisch probleem had de kop opgestoken. Een "kemel"
van een fout lag in het feit dat de lokale oscillatoren (70 MHz)
van de apparatuur van Bell niet "kristal" gestuurd waren
en dat door meerdere verdubbelingen van die frequentie de zaak
onstabiel werd zodat de verbindingen niet in stand te houden waren
(de "lock" werkte niet), maar dat was niet het enige
probleem.
Camerabewaking
onmogelijk.
Het
was de bedoeling om, behalve de sturing van de productie van elekriciteit
tussen de verschillende centrales (Kern- en Thermische) via dat
straalverbindingsnet te laten lopen, mede ook de bewaking met
camera's te realiseren, maar ook dát kon maar niet gerealiseerd
worden.
De transmissiesnelheid die vereist is om camerabeelden over te
seinen, was zelfs onvoldoende om met beeld per beeld (time laps)
techniek te werken, de vereiste transmissiesnelheid van 2 MBit
werd niet eens bereikt !
Kunst,
knoei en vliegwerk.
Gedurende
20 jaar heeft men met via dat net met veel "kunst en vliegwerk"
het hoogspanningtransport min of meer kunnen sturen, dikwijls
vielen met alle mogelijke gevolgen van dien, belangrijke verbindingen
uit, soms vanwege de ijsafzetting op de antennes (omdat het verwarmingsysteem
defect was), soms omdat de stikstof in de antennekabels ontsnapt
was waardoor te hoge verliezen in de kabels optraden, etc, etc...
Bij zo'n "nood" situatie verliep de controle via een
permanente telefoonverbinding tussen de locaties waar de radioacommunicatie
verbroken was, soms waren tientallen technici uren aan de telefoon
gekluisterd. Indien er zich op zo'n moment iets zou hebben voorgedaan,
was de chaos niet te overzien geweest, we hebben dus al die tijd
geluk gehad.
Het glasvezelnet.
wordt
vervolgd met :
- De (on)stabiliteit
van de pylonen bij een verzwaring van de transportcapaciteit.
- Het verschil tussen de types pylonen "OM" "OP"
en "A"
- Waarom deze pylonen vaak te veel van de verticale as afwijken
(scheef staan).
ELIA
te Luik
Nog
een radioactieve bliksemafleider boven op een 70 kV hoogspanningpyloon
: Nooit grotere onzin gezien ! Foto
niet te missen !
Elektriciteitsnet onvoldoende beveiligd.
Een jaar geleden (aug 2003) schreven
we:
We
hebben er al eerder voor gewaarschuwd dat het Belgische hoogspanningstransport
onvoldoende beveiligd is tegen terrorisme, toen stuurde Electrabel
ons een Professor op de hals die onze berichten als "idiotie"
bestempelde en dreigde met klachten !
Als gevolg daarvan plaatsten we op onze website een 20- tal pertinente
vragen, maar er kwam nooit een reactie op die "netelige ?"
vragenlijst.
We beweerden in dat artikel, dat het Belgische hoogspanningsnet
onvoldoende beveiligd is en wanneer bepaalde schakelaars "manueel"
worden uitgezet België binnen enkele tientallen minuten volledig
zonder spanning komt te zitten.
Er
zijn in België 2 zeer belangrijke schakelposten, als daar
het vermogen manueel wordt
onderbroken zit België meteen zonder spanning.
Manuele
afschakeling.
Toen in de periode van 1985 ten behoeve
van de controle en de sturing van het elektriciteitsverbruik in
België een verbindingsnet tussen alle 380 kV schakelposten
(en centrales) werd gerealiseerd <Gecoli I en II> zou men
via die straalverbindingen (2,5 - 2,8 GHz) tezelfdertijd zorgen
voor het bewaken van de sites door camera's. De centrale dispatching
zit in Linkebeek.
Ingenieurs van Tractebel (Pierre O. en Fernand L) waren blijkbaar
onvoldoende competent want de minimum transmissiesnelheid van
2 kBit die nodig is om de beelden over te seinen kon niet worden
gehaald, zelfs niet bij een "beeld per beeld" <time
laps> systeem !
De beveiliging bleef uit, zelfs voor belangrijke schakelposten
als Mercator (schakelt het vermogen van Doel) en Gramme (schakelt
het vermogen van Tihange).
Bij het werken in hoogspanningsposten, bestaat er om veiligheidsredenen
een mogelijkheid om de stroomtoevoer "manueel" uit te
schakelen, dat is heel eenvoudig uit te voeren, zo'n "afschakeling"
gebeurt normaal alleen maar bij een ongeval, maar dat geeft de
mogelijkheid om die handeling ook ten allen tijde uit te voeren,
ook bij misbruik. Om in zo'n schakelpost binnen te geraken heb
je geen explosieven nodig, misschien moet men wel een "ruitje"
breken, maar dat gaat gemakkelijk.
Niet meer
opstarten.
Normaal gebeuren zo'n handelingen gecontroleerd
vanuit de dispatching en dan is er geen probleem, men kan dan
in- en uitschakelen. Wanneer zo'n schakeling op een ongecontroleerde
manier wordt uitgevoerd dan kan men vanuit de dispatching <om
veiligheidsredenen> niet meer op afstand inschakelen en moet
er iemand naar de schakelpost worden gestuurd, maar dat duurt
te lang en dan kan de centrale haar vermogen niet meer kwijt en
schakelt uit, dat zal dan zoals dat in New York gebeurde, een
"kettingreactie" veroorzaken.
Crash.
De tijd onderweg naar zo'n post duurt veel
te lang, in die periode kunnen omliggende centrales de vermogens
niet overnemen en er volgt een crash, een soort kettingreactie
waardoor alle centrales uitvallen.
Proef met camera's.
Recent heeft Elia proeven uitgevoerd in de schakelpost "Breugel",
maar de belangrijkste schakelposten (Breugel en Gramme) zijn nog
steeds onvoldoende tegen terroristische aanslagen beveiligd.
|
|
|