De situaties met het hoogspanning transport

Een "Rampoefening".

Onze "overheidsdiensten" met voorop de Gouverneurs houden toch zo graag rampoefeningen. Leveranciers van veiligheidshelmen doen dan weer goede zaken, we zien de papieren helden dan weer op de buis met een spinternieuwe helm, al dan niet scheef, te groot, te klein, enfin 't is belachelijk.
De oefening.
Stel, dat door een technisch defect de stroomtoevoer van Doel in de post Mercator de manuele schakelaars de 3 fasen onderbreken, hoe lang zal de ingreep duren vooraleer Mercator opnieuw normaal kan werken, een heel mooie test.

Als ELIA toch zo zeker is dat er geen problemen komen met de verdeling van elektriciteit, dan kunnen ze hun woorden toch zonder probleem in daden omzetten, 't zou toch een goede en nuttige oefening zijn ........ doen !

Elia discrimineert !

Betekom / Brussel 4 januari 2005.
De woordvoerster van ELIA (Mw Mulpas) heeft nog steeds niets van zich laten horen over de reden waarom ELIA een bedrijf discrimineert, de facto broodroof pleegt.

Het verwijderen van radioactieve opvangers.
ELIA heeft nog enkele radioactieve opvangers die op haar installaties prijken, de grootste onzin is deze die boven op een hoogspanningspyloon staat van een 70 kV post te Luik. De exemplaren van de post "Mercator" en deze van een kleine post te Middelkerke zijn, mits een PV van het F.A.N.C., al verwijderd.

Discriminatie.
Niettegenstaande er in België slechts vier bedrijven een vergunning hebben om radioactieve opvangers te verwijderen en niettegenstaande één van die bedrijven veel ervaring heeft bij het uitvoeren van werken op hoogspanningsmasten, wordt uitgerekend dát bedrijf door ELIA gediscrimineerd en werd voor de verwijderingen te Kruibeke (Post Mercator) en te Middelkerke niets gevraagd !

Veiligheid.
Frappant is dat het gediscrimineerde bedrijf nog nooit opdrachten voor ELIA uitvoerde, dus niets verkeerds kan gedaan hebben, maar het schoentje wringt elders, men speelt op de "man".
Omdat die "man" in een ander bedrijf het heeft aangedurfd om de grote ELECTRABEL voor massale onveilige toestanden in haar elektrische netten heeft aangeklaagd en de stroomleveranciers daardoor zo'n 750 miljoen Euro hebben moeten uitgeven, is dat uiteraard door ELIA voldoende bekend en daarom willen ze die "man" niet bij ELIA, dus : broodroof.

Veiligheid in de schakelposten.
ELIA weet maar al te goed dat die "man" niet geïmponeerd is van haar macht, dus ook de onveilige toestanden bij ELIA durft aan te kaarten, daarom willen ze de "man" daar niet !
We hebben nog altijd weet van het feit dat de belangrijke schakelposten onvoldoende beveiligd zijn en dat België binnen de twintig minuten zonder spanning kan worden gezet omdat het hoogspanningstransportnet niet of onvoldoende beveiligd is.
Het "Teletransmissiesysteem" dat de verbindingen tussen de diverse productie eenheden moet regelen heeft nooit fatsoenlijk gewerkt dit, terwijl het Bell Telephone te Antwerpen was die de systemen leverde en de engineering door TRACTEBEL werd waargenomen.

TRACTEBEL
Sommige (competente) ingenieurs bij ELIA (de vroegere "Grote Netten" van Electrabel) hebben terecht altijd kritiek gehad op TRACTEBEL, "door de bemoeienissen van de dure Tractebel Ingenieurs worden de werken er niet beter van maar duurder" en dat klopt ! Eén ervan, Pierre O. probeerde bij de gediscrimineerde man ook zijn zakken te vullen, maar de "man" weigerde, vanaf dat moment kreeg de "man" van Opdenbergh geen opdrachten meer !
Fernand Limbourg vertoefde met Jose Maes
(Fabricom) meer in de restaurants dan op de werf, nogal wiedes dat de tussenkomsten van Tractebel dan te duur waren.

Unerg Malmedy.
Op een bepaalde moment hadden de cowboys van Fabricom weer eens een "kemel" geschoten, er brak bij het trekken van lijnen een <onveilige en niet gekeurde> katrol en een 297 mm² geleider viel daardoor op een onderliggende "console" van een mast van een 380 kV HS lijn.
Bij Unerg Malmedy hadden ze geen vertrouwen in de rest en ze vroegen aan die "man" om de inspectie van de pyloon en de beschadigde "console". Bij Unerg te Malmedy hadden ze méér vertrouwen in die <zie boven> "man" die nu door ELIA gediscrimineerd en gebroodroofd wordt !

Onveilig hoogspanningstransport.
Geleerden waarschuwen al lang dat er meer rampen zullen gebeuren <recent voorbeeld in de Golf van Bengalen>, er zullen
grote, zware stormen komen, daartegen is het bestaande hoogspanningsnet niet bestand, vooral de stabiliteit van de pylonen is daartegen onvoldoende bestand, veel pylonen hebben trouwens een andere constructie in de "dwars" dan in de "langs" richting en behalve de types "A" kunnen de pylonen afzonderlijk de last die ze moeten dragen niet aan, als er ééntje omvalt volgt het domino effect.

Problemen met de stevigheid.
Er zijn problemen met de stevigheid van vele pylonen, de constructies moeten verstevigd en de funderingen verzwaard worden. Eén van de redenen is dat vele "ponsgaten" in de masten van La Construction Soudée overmaats zijn en bijgevolg de bouten te veel speling hebben, daardoor gaat de mast in de hoogte te veel van de verticaliteit afwijken, waardoor de theoretische veiligheden <kantelmomenten en sleepcoëfficiënten etc.> niet meer kloppen.

GSM Installaties.
Of de stabiliteit van de hoogspanningsmasten nog niet voldoende in vraag is, worden ze nog meer belast met GSM installaties, als er met de masten iets gebeurt is natuurlijk ook de GSM verbindingen foetsie !

BRT - RTBF Mast te Waver.
De 300m hoge antennemast die te Waver in 1983 omviel kon ook gebeuren omdat de mast alsmaar meer werd belast en de voorspanning in tuien onvoldoende was, daardoor is de hoogste gaan "galopperen" (staalkabel van 50 mm met een normale voorspanning van 20T) waardoor een staalplaat werd afgerukt en de mast omviel.
Seco die doen de sterkteberekeningen maakte was niet te spreken over de "nonchalance" van de technische diensten van de BRT en de RTBF die de pyloon veel te veel hadden belast.


Onveiligheid bij werken in hoogspanningpost ELIA te Wilsele.

15 september 04 - Reactie van Elia
Zoals beloofd laat Mw Mulpas vandaag om 17:00u bericht, het is Fabricom / GTI die te Wilsele in opdracht van Elia een fase diende te verwisslen en beroep heeft gedaan op de firma MAES uit Pulle. Iedereen die in de post werkte had een A.V.I.P. attest en er werden instructies gegeven dat de veiligheidsinstructies dienden gerespecteerd te worden.
Elia doet veel voor de veiligheid en investeert daarin ook heel wat zegt Mw Mulpas, ze moet toegeven, dat het dragen van een helm verplicht is en de persoon van de firma Maes inderdaad geen helm droeg.
De woordvoerster betreurt dat we reeds gisteren onderstaand bericht "online" hebben geplaatst, dit vooraleer Elia kon reageren, we willen het "doorzichtig" spelen maar hebben de indruk dat Morsum Magnificat dat niet doet.

NVDR :
Morsum Magnificat kan niet geklasseerd worden bij de "gazetten" en publiceert de zaken zoals ze zijn of waren, we hebben er begrip voor dat Elia niet direct kon reageren, dat hebben we ook gemeld.
Het is bedroevend vast te stellen dat aannemers die notabene over een AVIP attest beschikken, die regels met de voeten treden. Het dragen van een helm is een elementaire vorm van veiligheid. De wet op het welzijn van van de werknemers bij de uitvoering van hun werk (4 augustus 1996) stelt onder art.8 en 9 duidelijk dat de onderneming die de veiligheidsvoorschriften niet naleeft, dient geweerd te worden, maar in de praktijk is het net andersom, bedrijven die een loopje met de veiligheid nemen zijn goedkoper dan anderen die wel veilig werken.
Omtrent de antieke hydraulische pers was er van Elia "nog" geen reactie
.

Nog meer over onveilig werken van bedrijven in de groep Maes (maak hier link)
Andere onveilige toestanden waaronder ook weer Maes (maak hier de link)

Betekom / Wilsele / Brussel 14 september 2004.
Alle personen van aannemers die werken uitvoeren in hoogspanningsposten (HS) moeten over een AVIP attest beschikken, d.w.z. dat zij de cursus Algemene Veiligheid In Posten gevolgd hebben, maar we weten dat de papierwinkel groot en de toepassing klein is.

Elia

We bellen ELIA te Brussel, we willen weten hoe het komt dat er werken worden uitgevoerd door aannemers die de regels van de AVIP niet volgen, Mw Mulpas zegt, dat zij contact zal opnemen met de betreffende personen, vermits ze nu met een dringend dossier bezig is zal ze ons morgen op de hoogte stellen.

Persoonlijke beveiligingsmiddelen (PBM).
We lezen even de artikels 4.7 van de veiligheidsregels van de "Planificatie & Transport" bij werken in HS posten en onderstations.
Art.2.7.3. Stelt verplicht te gebruiken PBM bij werken in HS posten en onderstations:
1.Beschermingshoofddeksel - Werknemers blootgesteld aan vallende voorwerpen zijn verplicht een helm te dragen:
- Bijvoorbeeld montage- of onderhoudswerken in de hoogte ......

Maes hoogwerkers te Pulle.
Maes hoogwerkers, die we kennen van het dodelijk ongeval te Goes en de cowboytoeren te Heist op den Berg, levert voor het uitvoeren van herstellingswerken in de HS post te Wilsele de hoogwerker.
We zien 2 monteurs (Fabricom GTI) in de gondel met de nodige PBM, maar de werknemer van Maes heeft alvast geen helm, of hij de rest van zijn PBM gebruikt kunnen we op de foto niet zien, maar ook daar hebben we twijfels.

De Technische Inspectie te Leuven.
Of we het niet hadden geraden; wanneer we een inspecteur bellen is deze (zoals gewoonlijk) in vergadering, maar we weten dat deze dienst <bewust ?> onderbemand is, de inspecteurs kunnen nu eenmaal niet vergaderen en inspecties uitvoeren, bovendien is vergaderen toch veel plezanter zeker wanneer, zoals vandaag, het weer niet bijzonder goed is.

Maes hoogwerkers.
De preventieadviseur van Maes Hoogwerkers (Carin Costermans) bellen we niet omdat we gisteren 13/9 al een e-mail hebben ontvangen dat wij voor meer informatie contact kunnen nemen met FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg te Brussel en uitgerekend dat gaan we niet doen.


Foto links: De enige zonder helm is de bediener van de hoogwerker van Maes -- Foto rechts : Gondel belast met 3 personen en een motorisch (benzine) aangedreven hydraulische pers, is dat niet wat te veel ? Op de foto ziet men duidelijk dat de uitgeschoven vloer van de gondel een "lichte" vervorming vertoont, zelfs bij de wettelijke statische en dynamische overbelastingen mogen er geen vervormingen optreden, dus toch overbelast ?

De hydraulische persingen van verbindingen in twijfel.
Voor het persen van verbindingen maken ze gebruik van een hydraulische pers (zie foto), het toestel dat ze hier gebruiken lijkt wel op een stukje antiek, toch is dit een belangrijk gereedschap dat eveneens aan periodieke keuringen moet onderworpen worden en de kracht van de persing dient geijkt te worden.
Met zo'n pers worden immers de verbindings- en eindconnectoren op de kabels van 295 mm² geperst , kabels voor HS lijnen van 380 kV worden met +/- 4 Ton aangespannen, de kwaliteit van de pers heeft dus een belangrijke functie.
Bij het uitvoeren van de persingen is het de bedoeling dat elke persing 90° t.o.v. de vorige wordt uitgevoerd, maar met zo'n machine kan men dat niet realiseren, daarvoor is er los te hanteren persgereedschap nodig en dat hebben ze duidelijk niet.
Banaan.
Wanneer men de persingen (voor verbindingdmoffen zijn dat er een 10 tal na elkaar) allemaal vanuit éénzelfde stand uitvoert, dan zal de aluminium verbindingsmof (+/- 500 mm lang) de vorm van een banaan aannemen en dat kan nooit de bedoeling zijn, is er dan niemand van de Ingenieurs bij ELIA die daarop toeziet ?


Links : Dit is de hydraulische pers waarmee ze te Wilsele en elders bevestigingen en verbindingen op de HS kabels persen,
erg professioneel en goed onderhouden ziet het er niet uit, of het gekeurd en geijkt is betwijfelen we ten zeerste.
Rechts : Voorstelling van de wijze waarop dient te worden tewerk gegaan.


't is niet belangrijk wat ge kent maar wie


Hoe zit het vandaag eigenlijk met de beveiliging van de belangrijke schakelposten ?

Betekom / Brussel 28 augustus 2004.
Al 20 jaar worstelt men in België met de beveiliging van het hoogspanningtransport, telkens hebben ze voor systemen gekozen die niet of onvoldoende werkten, ook de radiofrequenties die ze gebruikten moesten ze telkens om één of andere reden verlaten, kortom het werkte nooit naar behoren.

Radiofrequenties.
De eerste systemen uit de jaren '70 werkten op frequenties die door R.T.T. werden ingenomen voor de mobilofoon van de 2e generatie (+/- 430 MHz). Vervolgens kozen ze voor wat hogere frequenties rond de 2,7 Ghz, maar ook die frequenties werden door de RTT, ondertussen B.I.P.T. voor de MMDS ingepikt, maar dat was niet het enige probleem.
5 Miljoen Euro voor een communicatiesysteem dat nooit fatsoenlijk werkte.
Bij het realiseren van "Gecoli 1" en later "Gecoli 2" werden in totaal zo'n 60 communcatieposten tussen de belangrijkste centrales en hoogspanningsposten gerealiseerd,, daarbij werd Tractebel (de zogenaamde parel in de kroon van de "Generale") ingeschakeld, maar de Ingenieurs van Tractebel (F.L. en P.O.) kenden er niet veel van en het ganse project liep van meetaf fout.
Tractebel liet zich "inpakken" door Bell Telephone.
Bell Telephone te Antwerpen leverde al het oude systeem dat ook niet al te best functioneerde maar ondertussen (1982) ook verouderd was, uiteraard mochten de vriendjes van B.T.M.C. een nieuw op 2,7 Ghz werkend systeem leveren, prijskaartje : 200 mio Bef.


Dit was een cruciaal onderdeel in de (straal)verbinding tussen 2 punten bij de sturing van de productie van de elektriciteit over het ganse land, de eigenlijke antenne. De rode draden zijn verwarmingsdraden, ze dienen om te beletten dat er in de winter ijsvorming ontstaat waardoor de antenne minder goed, slecht of zelfs helemaal niet meer werkt.
Bij het afgebeelde exemplaar werden de verwarmingsdraden al vernieuwd met een systeem van een Belgisch specialist die ze nu omwille van zijn terechte kritiek, bij Elia broodroven, (omdat ze veel te verbergen hebben, kunnen ze ook pottenkijkers best missen) het Amerikaans systeem dat Bell Telephone MFg C° leverde trok op niets, ze gingen allemaal stuk waardoor belangrijke verbindingen systematisch verbroken geraakten.

De eerste verbinding liep meteen fout.
Als eerste verbinding werd Kallo - Doel gekozen, maar de verbinding was moeilijk te realiseren en niet in stand te houden, een gigantisch technisch probleem had de kop opgestoken. Een "kemel" van een fout lag in het feit dat de lokale oscillatoren (70 MHz) van de apparatuur van Bell niet "kristal" gestuurd waren en dat door meerdere verdubbelingen van die frequentie de zaak onstabiel werd zodat de verbindingen niet in stand te houden waren (de "lock" werkte niet), maar dat was niet het enige probleem.
Camerabewaking onmogelijk.
Het was de bedoeling om, behalve de sturing van de productie van elekriciteit tussen de verschillende centrales (Kern- en Thermische) via dat straalverbindingsnet te laten lopen, mede ook de bewaking met camera's te realiseren, maar ook dát kon maar niet gerealiseerd worden.
De transmissiesnelheid die vereist is om camerabeelden over te seinen, was zelfs onvoldoende om met beeld per beeld (time laps) techniek te werken, de vereiste transmissiesnelheid van 2 MBit werd niet eens bereikt
!
Kunst, knoei en vliegwerk.
Gedurende 20 jaar heeft men met via dat net met veel "kunst en vliegwerk" het hoogspanningtransport min of meer kunnen sturen, dikwijls vielen met alle mogelijke gevolgen van dien, belangrijke verbindingen uit, soms vanwege de ijsafzetting op de antennes (omdat het verwarmingsysteem defect was), soms omdat de stikstof in de antennekabels ontsnapt was waardoor te hoge verliezen in de kabels optraden, etc, etc...
Bij zo'n "nood" situatie verliep de controle via een permanente telefoonverbinding tussen de locaties waar de radioacommunicatie verbroken was, soms waren tientallen technici uren aan de telefoon gekluisterd. Indien er zich op zo'n moment iets zou hebben voorgedaan, was de chaos niet te overzien geweest, we hebben dus al die tijd geluk gehad.


Het glasvezelnet.


wordt vervolgd met :
- De (on)stabiliteit van de pylonen bij een verzwaring van de transportcapaciteit.
- Het verschil tussen de types pylonen "OM" "OP" en "A"
- Waarom deze pylonen vaak te veel van de verticale as afwijken (scheef staan).

ELIA te Luik

Nog een radioactieve bliksemafleider boven op een 70 kV hoogspanningpyloon : Nooit grotere onzin gezien ! Foto niet te missen !


Elektriciteitsnet onvoldoende beveiligd.
Een jaar geleden (aug 2003) schreven we:

We hebben er al eerder voor gewaarschuwd dat het Belgische hoogspanningstransport onvoldoende beveiligd is tegen terrorisme, toen stuurde Electrabel ons een Professor op de hals die onze berichten als "idiotie" bestempelde en dreigde met klachten !
Als gevolg daarvan plaatsten we op onze website een 20- tal pertinente vragen, maar er kwam nooit een reactie op die "netelige ?" vragenlijst.
We beweerden in dat artikel, dat het Belgische hoogspanningsnet onvoldoende beveiligd is en wanneer bepaalde schakelaars "manueel" worden uitgezet België binnen enkele tientallen minuten volledig zonder spanning komt te zitten.


Er zijn in België 2 zeer belangrijke schakelposten, als daar het vermogen manueel wordt
onderbroken zit België meteen zonder spanning.

Manuele afschakeling.
Toen in de periode van 1985 ten behoeve van de controle en de sturing van het elektriciteitsverbruik in België een verbindingsnet tussen alle 380 kV schakelposten (en centrales) werd gerealiseerd <Gecoli I en II> zou men via die straalverbindingen (2,5 - 2,8 GHz) tezelfdertijd zorgen voor het bewaken van de sites door camera's. De centrale dispatching zit in Linkebeek.
Ingenieurs van Tractebel (Pierre O. en Fernand L) waren blijkbaar onvoldoende competent want de minimum transmissiesnelheid van 2 kBit die nodig is om de beelden over te seinen kon niet worden gehaald, zelfs niet bij een "beeld per beeld" <time laps> systeem !
De beveiliging bleef uit, zelfs voor belangrijke schakelposten als Mercator (schakelt het vermogen van Doel) en Gramme (schakelt het vermogen van Tihange).
Bij het werken in hoogspanningsposten, bestaat er om veiligheidsredenen een mogelijkheid om de stroomtoevoer "manueel" uit te schakelen, dat is heel eenvoudig uit te voeren, zo'n "afschakeling" gebeurt normaal alleen maar bij een ongeval, maar dat geeft de mogelijkheid om die handeling ook ten allen tijde uit te voeren, ook bij misbruik. Om in zo'n schakelpost binnen te geraken heb je geen explosieven nodig, misschien moet men wel een "ruitje" breken, maar dat gaat gemakkelijk
.

Niet meer opstarten.
Normaal gebeuren zo'n handelingen gecontroleerd vanuit de dispatching en dan is er geen probleem, men kan dan in- en uitschakelen. Wanneer zo'n schakeling op een ongecontroleerde manier wordt uitgevoerd dan kan men vanuit de dispatching <om veiligheidsredenen> niet meer op afstand inschakelen en moet er iemand naar de schakelpost worden gestuurd, maar dat duurt te lang en dan kan de centrale haar vermogen niet meer kwijt en schakelt uit, dat zal dan zoals dat in New York gebeurde, een "kettingreactie" veroorzaken.

Crash.
De tijd onderweg naar zo'n post duurt veel te lang, in die periode kunnen omliggende centrales de vermogens niet overnemen en er volgt een crash, een soort kettingreactie waardoor alle centrales uitvallen.
Proef met camera's.
Recent heeft Elia proeven uitgevoerd in de schakelpost "Breugel", maar de belangrijkste schakelposten (Breugel en Gramme) zijn nog steeds onvoldoende tegen terroristische aanslagen beveiligd.