Gebruikersnaam

Wachtwoord

Onthouden

Wachtwoord vergeten?

Aantal Bezoekers
16936511





Laatste artikelen
Persbericht MM22071042
Persbericht MM22071042
Belfius bank: Al de hele dag technische problemen met internet bankieren.
Andy Vermaut in het vizier van Morsum Magnificat-Update1
Brandweer Tienen: Kapitein op het schip van de burgemeester.
N-VA heeft problemen met meerjarenbegroting.
13 april 2011
Europees semester omvat veel meer, de N-VA legt uit.

Paginabezoekers website Morsum Magnificat : 824.900
Brussel / Lanaken 13 april 2011.

Tijdens een bijzonder rommelige persconferentie in zaaltje dat veel te klein was voor de talrijk opgekomen media, gaf N-VA haar visie op het Europees semester.

Omdat de regering van lopende zaken slechts 30 van de 88 zetels in het federale parlement heeft, heeft N-VA er ernstige problemen mee dat zij van plan is tegen einde april een meerjarenbegroting in te dienen bij de Europese commissie zonder daarvoor de grootste partij van Vlaanderen / België te consulteren zelfs zonder de intentie hiervoor goedkeuring te vragen in het parlement. Bovendien maakt die "meerjarenbegroting" deel uit van het nieuwe veel meer omvattende "Europese semester"

Te weinig budgettaire discipline.
Omdat sommige landen van de Eurozone het niet zo nauw nemen met de budgettaire discipline komt de euro en de muntunie in gevaar met mogelijk dramatische gevolgen voor de Europese economie. Daardoor is het inzicht gegroeid dat de muntunie onderbouwd moet worden met een economische unie die zich niet beperkt tot de controle van de vrije marktwerking maar ook strenge regels oplegt inzake budgettair en macro-economisch beleid zodat schuldcrisissen zoals recent in Griekenland en Portugal, vermeden kunnen worden.


Jan Jambon : Europa vraagt dat de schuld wordt afgebouwd, de N-VA heeft belangstelling "hoe" Leterme dat gaat doen, misschien moet de N-VA professor Nonneman in Kruibeke gaan opzoeken ...

Europees semester.
Het Europees semester houdt in dat er een nieuw begrotingskader wordt opgelegd voor de lidstaten met een grotere focus op schuldafbouw, het terugdringen van het overheidstekort en een betere afdwinging met een streng boetesysteem. Bovendien is er een nieuwe EU2020-strategie voor sociaal-economische hervormingen met oog voor slimme, duurzame en inclusieve groei.

                  Jan Janbon :
                 " ... Besparen in lopende zaken is een probleem,
                   maar de uitgaven laten stijgen is een stuk eenvoudiger... "

Waarom de naam Europees "Semester".
In januari geeft Europa aan waarop de lidstaten zich het komende jaar prioritair moeten inzetten, vervolgens keurt de traditionele Lentetop -dit jaar was dat op 24 maart- deze beleidsprioriteiten goed waarna de lidstaten onmiddellijk een Stabiliteitsprogramma en een Hervormingsprogramma bij de commissie moeten indienen. In juni -na 1 semester- publiceert de commissie op basis van de ingediende programma's, concrete landenaanbevelingen die op de Top in juni worden gevalideerd. 

Wat is het grote belang van dit Europees semester.
   ° De regering in lopende zaken legt met het Stabiliteitspact de grote lijnen van het budgettaire beleid van de komende 4 jaar vast en met het Hervormingsprogramma een aantal bijzonder ambitieuze beleidsdoelstellingen waardoor in grote mate de contouren van het sociaal-economisch beleid van de komende vier jaar wordt bepaald.
   ° Omdat Europa steeds strenger wordt is het niet meer voldoende een paar vaag geformuleerde doelstellingen voorop te stellen die men achteraf naast zich neer kan leggen. Europa zal in de toekomst publieke berispingen uitspreken en boetes van meer dan 700 miljoen opleggen wanneer onvoldoende tegemoet wordt gekomen aan de geformuleerde eisen.
   ° Het Europees semester is ook van belang voor de binnenlandse politiek en de verdeling van de lasten tussen enerzijds het federale niveau en anderzijds de verschillende deelstaten want heel wat discussies in het kader van het Europees semester zijn zwaar communautair geladen.

Stabiliteitspact.
Europa legt volgende zaken op : Begrotingstekort terugdringen tot minder dan 3% van het BBP ; Uitgavengroei mag niet groter zijn dan de economische groei BBP ; Staatschuld terugdringen tot minder dan 60% van het BBP ; Landen met een hogere staatsschuld, zoals België, moeten elk jaar 1/20 van het verschil met 60% wegwerken wat voor België concreet betekent een schuldvermindering van ruim 20 miljard de komende 3 jaar ; Naming en shaming van landen die zich in de gevarenzone bevinden, vooral landen met een hoge schuld worden nauwgezet opgevolgd ; Vanaf 2014 zijn boetes mogelijk van 0,2% van het BBP indien de doelstellingen niet worden nageleefd ; Andere macro-economische onevenwichten zullen ook worden aangepakt.

België.
Alleen Griekenland en Italië doen het, wat schuld betreft, slechter dan België en als er soms onrust is op de financiële markten dan komt dat in de eerste plaats door de hoge staatsschuld. Pas gisteren sprak Leterme voor het eerst over schuldafbouw maar gaf geen duidelijkheid omtrent hoe hij denkt dat te gaan realiseren.

Aanslag.
De verdeling van de inspanningen wordt door de Hoge Raad Financiën -HFR- niet correct berekend en zijn voor N-VA totaal onaanvaardbaar. Het debat gaat niet over welke doelstelling wordt naar voren geschoven voor Europa maar wat is de interne verdeling van de lasten binnen België en daarover zwijgt Leterme maar ondertussen wordt in stilte een budgettaire aanslag gepleegd op Vlaanderen omdat de noodzakelijke sanering wordt doorgeschoven naar de deelstaten en de lokale besturen.

Wat N-VA wil.
    ° Omdat veel van wat Europa aanbeveelt overeenkomst met het N-VA programma juicht de strengere aanpak van Europa toe temeer omdat externe druk in België vaak de enige manier is om een aantal hervormingen door te voeren.
   ° Het afbouwen van de staatsschuld moet de eerste prioriteit zijn en dat zal ingrijpende hervormingen vergen zeker gezien de steeds hoger oplopende vergrijzingskosten waarop België onvoldoende voorbereid is.
   ° Er moet opnieuw een samenwerkingsakkoord komen tussen de verschillende overheden waarin allen zich engageren om tegen ten laatste 2015 een begroting in evenwicht voor te leggen.
   ° In de nabije toekomst zal Vlaanderen, dankzij de enorme besparingen van de afgelopen jaren, een extra budgettaire marge krijgen die moet geïnvesteerd worden aan slimme investeringen en economische groei.
   ° De Belgische handelspraktijken ondergaan een structurele achteruitgang. Door vooral de loonkosthandicap tov onze buurlanden terug te dringen wil N-VA de exportpositie van de Belgische bedrijven versterken.
   ° De macro-economische onevenwichten moeten worden weggewerkt, zoals Europa vraagt.

Bovenstaand is slechts een fractie van de volledige nota die u vindt op volgende link : http://www.n-va.be/blikvangers

NVDR :
Om geloofwaardig te zijn, moest N-VA deze persconferentie beleggen zodat zij niet de schuld in de schoenen geschoven krijgen van de slabakkende regeringsvorming. De Franstalige partijen willen immers niets liever dan de schuld van de falende onderhandelingen bij N-VA leggen om zo de geloofwaardigheid van de partij op de helling te zetten. We moeten ook toegeven dat de N-VA richting pers iedereen gelijk behandelt, de Vrt coryfee krijgt dus ook geen voorkeursbehandeling en moet óók tijdens de persconferentie haar vragen stellen, geen afzonderlijke onderonsjes...

Redactie Morsum Magnificat ® Professioneel
jvds

Laatste update ( 14 april 2011 )

© 2005-2008 Morsum Magnificat Professioneel ® - Alle rechten voorbehouden.