Gebruikersnaam

Wachtwoord

Onthouden

Wachtwoord vergeten?

Aantal Bezoekers
16927581





Laatste artikelen
Persbericht MM22071042
Persbericht MM22071042
Belfius bank: Al de hele dag technische problemen met internet bankieren.
Andy Vermaut in het vizier van Morsum Magnificat-Update1
Brandweer Tienen: Kapitein op het schip van de burgemeester.
Fabricom-Gti zwaar werkongeval te Turnhout-UPDATE 2
21 maart 2008
Elia heeft wéér onvoldoende toegezien op de veiligheid.

Bezoekers website Morsum Magnificat : 432.600
Ternat / Turnhout 21 maart 2008.

-------------- Update 2 

Voor wat de opvolging van dossiers betreft, zou de arbeidsinspectie nu ook de dossiers die over Fabricom- Gti lopende zijn, bij andere directies opvragen, ondermeer het ongeval te Asse- Mollem zal ook worden bekeken.
Reactie van de Directeur- generaal van de Arbeidsinspectie (WASO) Paul Tousseyn leest u in Morsum Magnificat 152. 

---------------10:46 25/03/2008
 

-------------- Update 1
 - 22 maart 2008 : 10.45u.

Naar aanleiding van het ongeval van gisteren gaf Elia woordvoerder Erik De Leye weer zijn uitleg. Afkomstig van een (waarschijnlijk slecht betaalde) job als journalist, koos hij eieren voor zijn geld en werd Elia woordvoerder om nu zijn ex-collega journalisten om de tuin de leiden.


Rookgordijn.                                                                                                                         

Over de échte oorzaak van het ongeval, het op onverantwoorde wijze opstellen van de tijdelijke steunconstructie, rept hij met geen woord, wél over de werkzaamheden die werden uitgevoerd (vernieuwen van de lijnen), dat is niets minder dan een rookgordijn om de aandacht van het echte probleem (de duidelijk zichtbare onveiligheid) af te leiden.
Opnieuw wordt de "fluwelen" pers met een kluitje in het riet gestuurd met de dooddoener dat de arbeidsinspectie met een onderzoek bezig is en dat de resultaten daarvan dienen te worden afgewacht, gaat de klassieke pers daarvan ooit nog iets brengen ? Natuurlijk niet, misschien nog één keer als de doodsklokken ergens luiden, want lijkenpikkers zijn het wel.


Onvoldoende bestand tegen kantelen <kantelmoment>.

Die Arbeidsinspectie is óók nog met een onderzoek bezig van een ander recent ongeval, dat van Asse-Mollem waar Morsum Magnificat op zaterdag compromitterende foto's nam en er twee dagen later een ongeval gebeurde.
Nogthans kan het kleinste kind te Turnhout (Tieblokken) zien dat de hoogstwaarschijnlijke oorzaak de slecht gekozen plaats van opstelling van de betonblokken (op een onstabiele ondergrond) is geweest, maar ook de windbelasting door plastic netten en de extra <top>belasting van de vier personen heeft de constructie mogelijk "topzwaar" gemaakt, waardoor ze kon kantelen, wellicht weer een conceptiefout.   
Deze op de schuin aflopende spoorberm (talud) zetten was vrágen om ongelukken. Het zou Elia sieren als zij haar onderaannemers beter en frequenter zou controleren op de toepassing van de veiligheidregels, dat zou ongevallen als dit kunnen voorkomen.

---------------- MORSE-Press VOF - JVDS -Einde Update 1                                                        

Bij de herstellingen na het ongeval op de 400kV lijn met de betonpomp te Kobbegem hadden we bakken kritiek op de manier waarop Fabricom-Gti toen alweer tewerk ging, te Asse Mollem noemden we het werk van Fabricom "Indianentechniek", bij de herstellingen na een ongeval veroorzaakt door kranen Michielsens aan de Mercedes-Benz werf te Aalst-Erembodegem, was er enige beterschap te merken, maar wat Fabricom-Gti nu, bij nachtelijke activiteiten te Turnhout presteert, zijn ze terug bij af.



De constructies vielen één na één als dominostenen in een dito spel omver, alleen was het hier geen spel, maar bevonden zich vier arbeiders op de palen, twee ervan konden zich nog snel naar beneden laten glijden,
ze waren dus niet beveiligd / vastgemaakt wat hier goed van pas is gekomen. 

Scouts.
Hoe het mogelijk is dat ELIA, die zich enerzijds dé moderne maatschappij van energie-transport bij uitstek noemt, anderzijds met aannemers werkt die methodes hanteren die men bij de schouts bij spelletjes gebruikt waabij nog wordt gesjord !
Morsum Magnificat heeft die manier van werken al enkele malen bekritiseerd, maar totop heden heeft men zich daar <nog> niet aan gestoord, misschien gaat men dat, na het ongeval in Turnhout, wél doen.

Tijdelijk kunstwerk.
Om bij het plaatsen van hoogspanningskabels te beletten dat de geleiders doorbuigen zodat ze de
grond, gebouwen of andere constructies raken worden, met het oog op de veiligheid, tijdelijke kunstwerken gebouwd.
Het gaat om betonnen tegengewichten van +/- 1,8 Ton met in het midden een gat waarin een
verticale houten paal wordt geplaatst. Aan de top van die paal sjort men dan met touwen een andere horizontale paal waarop eventueel de hoogspanningskabel kan rusten in plaats van op de grond terecht te komen, maar bij Fabricom-Gti hebben ze blijkbaar meer oog voor kunst en vliegwerk dan voor de veiligheid en zo gebeuren er ongevallen.

Onstabiel.
In Turnhout heeft Fabricom-Gti, om een spoorlijn te kunnen overbruggen, de betonnen tegen-gewichten op de schuine spoorberm gemonteerd, vijf in lijn. Op die manier kon men een overspanning maken van ongeveer 25m door de vijf verticale palen op de top (+/- 6m hoog) met mekaar te verbinden door er horizontale palen aan vast te sjorren.
Maar de wijze waarop de betonnen tegengewichten werden geplaatst in niet te verantwoorden.



De tegengewichten werden op te "losse" grond geplaatst, sommigen op het talud van grint waarbij de schuinte door houten balkjes werd weggewerkt.  Wie plaatst er op een dergelijke "losse" ondergrond steunconstructies ! Fabricom-Gti geeft hier weer een staaltje van onkunde door het op een flagrante manier met de voeten treden van de regels van goed vakmanschap en de burgerlijke bouwkunde Controleert ELIA dat allemaal
niet ?  Gaat meneer De Leye van Elia tegen de algemene pers weer zeggen dat de hoofdredacteur van Morsum Magnificat niet met kennis van zaken spreekt ?  Hoe zit dat hier met de sollicitaties op de steunconstructies en de veiligheid tegen kantelen bij gebruik door personen ?

Omgekieperd.
Tijdens de nacht van 20 op 21 maart werden de constructies afgebroken, vier monteurs van
Fabricom-Gti klommen boven op de verticale houten palen om de sjorren los te maken en ze te verwijderen, maar de constructie was onstabiel en ze kieperden één na één om.
Op de eerste bevond zich een 30 jarige uit Riemst die deze namiddag nog voor zijn leven vocht, op
de tweede paal een 31 jarige uit Esneux die ook gewond werd, de twee andere konden zich meteen naar beneden laten glijden en bleven onderdeerd.

ELIA.
De communicatieverantwoordelijke van ELIA, Lise Mulpas, wil eerst het onderzoek van de
technische inspectie afwachten, ze vertelde wel dat de werken 's nachts werden uitgevoerd in samenspraak met Infrabel omdat die spoorlijn dan niet gebruikt wordt.

Meer, tekeningen en foto's in Morsum Magnificat 152.

 

Laatste update ( 16 april 2008 )

© 2005-2008 Morsum Magnificat Professioneel ® - Alle rechten voorbehouden.