Zijspiegelcamera's die onder meer de dode hoek uitschakelen.
Paginabezoekers website Morsum Magnificat: 10.013.000 Brussel 24 november 2021
Regelmatig gebeuren er ongevallen, vaak met dodelijke afloop, met als oorzaak, dodehoekspiegels ten spijt, de "dode hoek". Ook de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB wordt daarmee geconfronteerd, reden waarom zij momenteel een nieuw veiligheidssysteem uittesten waarmee ze in de toekomst haar gelede bussen wil uitrusten. Het gaat om zijspiegelcamera’s, die onder meer de dode hoek uitschakelen. Dat is een vernieuwende oplossing die de MIVB moet toelaten nog een stapje verder te gaan op vlak van verkeersveiligheid en rijcomfort voor haar personeel.
Almaar drukker verkeer. Ook Brussel is een stad waar het verkeer almaar drukker wordt en die overspoeld wordt door nieuwe manieren van verplaatsen, het beroep van chauffeur vereist dan ook voortdurende waakzaamheid. Om haar personeel te helpen bij die taak en de verkeersveiligheid te verbeteren, rustte de MIVB één van haar bussen uit met zijspiegelcamera’s die de klassieke achteruitkijkspiegels vervangen. Dit prototype wordt momenteel getest in samenwerking met het instituut Vias en werd gisteren, 23 november, voorgesteld in de marge van de Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid.
Alleen maar voordelen. De zijspiegelcamera’s bieden tal van voordelen: het zicht is duidelijk in alle weersomstandigheden dankzij de automatische en snelle aanpassing van de helderheid, er is geen andere afstelling nodig bij een chauffeurswissel en vooral: de dode hoek wordt drastisch verminderd. Bovendien zijn de cameraspiegels een heel pak kleiner dan conventionele spiegels. Dat vergemakkelijkt ook de manoeuvres en vermindert het risico op schade. Het gebruik van achteruitkijkspiegels op vrachtwagens neemt snel toe, maar bij het openbaar vervoer gaat het voorlopig nog om prototypes.
Lijn 64. De elektrische gelede Solaris-bus die met het camerasysteem is uitgerust, zal naar verwachting tegen het einde van het jaar worden goedgekeurd. Daarna kan hij in gebruik worden genomen. Een panel van bestuurders zal deze vervolgens kunnen testen op lijn 64. Daardoor wordt die aan een uitgebreidere waaier van situaties onderworpen. Afhankelijk van de resultaten kan de MIVB nagaan of het mogelijk is deze technologie te integreren in de specificaties van toekomstige busbestellingen.
Bron: MIVB Bewerking: jvds
Artikel: 11-21-8227 Geplaatst: 21:32 24/11/2021
Redactie Morsum Magnificat ® Professioneel Erik Verbeeck © Hoofdredacteur
|