Gebruikersnaam

Wachtwoord

Onthouden

Wachtwoord vergeten?

Aantal Bezoekers
16927820





Laatste artikelen
Persbericht MM22071042
Persbericht MM22071042
Belfius bank: Al de hele dag technische problemen met internet bankieren.
Andy Vermaut in het vizier van Morsum Magnificat-Update1
Brandweer Tienen: Kapitein op het schip van de burgemeester.
MIVB: Bus 71 nu sneller en regelmatiger.
11 november 2021
Buslijn 71 is de belangrijkste van het MIVB-busnet. 
Paginabezoekers website Morsum Magnificat: 9.906.300
Brussel 09 november 2021 

De afgelopen tijd genoot buslijn 71 genoot verschillende aanpassingen en volgens de laatste  analyse levert dat tijdens de spits een tijdswinst op tot 7 minuten. Naast deze verbetering van de reistijd ging ook de regelmaat op de drukste lijn van het MIVB-net erop vooruit. Niet alleen een voordeel voor de reizigers, maar ook voor de bedrijven en winkels die de lijn bedient.

Talloze aanpassingen.
Elke dag maken 20.000 reizigers gebruik van buslijn 71. Om de prestaties ervan te verbeteren werden de afgelopen vijf jaar talloze aanpassingen op het traject uitgevoerd. Deze aanpassingen vormen een pakket dat werd bestudeerd in het kader van het project voor de aanleg van een tramlijn 71. Het Gewest voerde deze aanpassingen uit ten voordele van de bus in samenwerking met de betrokken gemeenten. Zo kwamen er aanpassingen op de Hippodroom- en de Buyllaan, eigen beddingen op de Regentlaan tussen Troon en de Naamsepoort, de Ravensteinstraat en de Wolvengracht tussen de Arenberg en De Brouckčre. De Elsensesteenweg, die voordien veel last had van verkeershinder, werd sinds 2016 ook helemaal heraangelegd om er een voetgangerszone van te maken die overdag uitsluitend toegankelijk is voor de bussen.

Winst in reissnelheid.
De laatste ontwikkeling is de aanleg van een baanvak in tegengestelde rijrichting ter hoogte van de Fraiteurbrug, tussen de haltes Fraiteur en Kerkhof van Elsene. Alleen al door deze ontwikkeling kon de bus een winst in reissnelheid boeken van gemiddeld 1,5 km/u. Het belangrijkste voordeel van deze verbeteringen is dat de bussen zich beter aan hun dienstregeling kunnen houden. Dat terwijl ze vroeger vast kwamen te zitten in het verkeer en vanaf het begin van hun rit vertraging opliepen, wat gevolgen had op het hele traject.

Sneller tijdens de spits.
In de ochtendspits winnen reizigers van buslijn 71 liefst 3 minuten richting Delta en 7 minuten richting De Brouckčre in vergelijking met dezelfde rit in 2016. In de avondspits is de tendens omgekeerd met een winst van 2 minuten naar De Brouckčre en 5 minuten naar Delta. Dit verschil is te verklaren door het feit dat er 's morgens meer verkeersopstoppingen zijn in de richting van het centrum en 's avonds in de richting van de buitenwijken. De nieuwe regelingen om buslijn 71 uit de file te houden zijn vooral doeltreffend tijdens de spitsuren, wanneer de bus het meest te lijden heeft van het verkeer. Bovendien is de ochtendspits tussen 08:00 en 09:00u. meer geconcentreerd dan de avondspits, die tussen 16:00 en 19:00u. eerder gespreid verloopt.

Een betere reissnelheid en meer regelmaat
Naast de reissnelheid verbeterde ook de regelmaat van lijn 71. Bussen konden een vertraging oplopen van 10 tot 15 minuten of nog meer tijdens de spits. Ze kwamen dan met drie of zelfs vier achter elkaar aan dezelfde halte. Dankzij de aangebrachte verbeteringen zijn de bussen nu veel minder afhankelijk van het autoverkeer, met als gevolg dat de dienstregelingen en de aangekondigde rittijden veel betrouwbaarder zijn. Met andere woorden: de reistijd is veel voorspelbaarder en de bussen komen op veel regelmatiger tijdstippen aan bij de haltes.

Prestaties blijven meten.
Niet alleen de stedelijke context speelt een rol in deze prestatie-analyse, maar ook andere externe factoren kunnen de resultaten beďnvloeden, zoals de invoering van de zone 30 of de uitbreiding van de lus aan het eindpunt De Brouckčre. De gezondheidscrisis leidde ook tot veranderingen in de reisgewoonten. Daarom is het belangrijk de prestaties van de lijn op lange termijn te blijven meten.

Drukste lijn.
Lijn 71 is de drukste lijn van het netwerk. Dankzij de verbeterde regelmatigheid is het nu mogelijk een verhoging van de frequentie te overwegen. Buslijn 71 heeft momenteel een doorkomsttijd om de 5 minuten. Er zijn tests lopende om de effecten en uitdagingen van een korter interval te analyseren.

Bron: MIVB
Bewerking: jvds

Artikel: 11-21-8211
Geplaatst: 11:03 11/11/2021

Redactie Morsum Magnificat ® Professioneel
Erik Verbeeck © Hoofdredacteur

Laatste update ( 11 november 2021 )

© 2005-2008 Morsum Magnificat Professioneel ® - Alle rechten voorbehouden.