Gebruikersnaam

Wachtwoord

Onthouden

Wachtwoord vergeten?

Aantal Bezoekers
16925703





Laatste artikelen
Persbericht MM22071042
Persbericht MM22071042
Belfius bank: Al de hele dag technische problemen met internet bankieren.
Andy Vermaut in het vizier van Morsum Magnificat-Update1
Brandweer Tienen: Kapitein op het schip van de burgemeester.
Europol: Duitse investeerders werden gelokt met nep-financiële diensten.
13 oktober 2021
Netwerk dat nep-financiële diensten online verkoopt, offline gehaald.

Paginabezoekers website Morsum Magnificat: 9.731.500
Den Haag 13 oktober 2021

Wetshandhavings- en justitiële autoriteiten uit Bulgarije, Cyprus, Duitsland, Nederland en Oekraïne, ondersteund door Europol en Eurojust, sloegen de handen ineen tegen een georganiseerde misdaadgroep die betrokken was bij binaire fraude. De groep zat achter een online handelsplatform voor financiële diensten met binaire opties. Europol heeft een operationele taskforce opgericht om het grensoverschrijdende onderzoek te ondersteunen

Resultaat 06 oktober 2021.
Op 06 oktober was er een actiedag in Kiev, Limassol en Sofia die leidde tot:
- 8 huiszoekingen -5 in Bulgarije, 1 in Cyprus, 2 in Oekraïne-
- 17 personen werden ondervraagd in Bulgarije
- Een waardevol doelwit in Cyprus werd gearresteerd
- De inbeslagnemingen omvatten telefoons, elektronische apparatuur, bankrekeningen en back-ups van gegevens 

Minstens 15 miljoen verloren.
Tussen mei 2019 en september 2021 was het criminele netwerk actief en lokte Duitse investeerders tot transacties ter waarde van in totaal minimaal € 15 miljoen. De verdachten maakten online en via sociale media reclame voor de financiële diensten, waarbij ze ruim 250 domeinnamen gebruikten. 

Callcenter.
Het criminele netwerk, verbonden aan een in Oekraïne gevestigd bedrijf, zette een callcenter op in Bulgarije. De ongeveer 100 medewerkers van de twee callcenters, gevestigd in Sofia, namen onder het mom van financieel adviseurs contact op met 'klanten' en maakten reclame voor zogenaamde financiële diensten op het gebied van binaire opties. Om de zwendel te plegen, hadden de medewerkers van het callcenter scripts met vooraf gedefinieerde gesprekken en belangrijke berichten om klanten te overtuigen meer geld vrij te maken. 

Onwetend.
Uit een daaropvolgend onderzoek blijkt dat de meeste werknemers niet wisten dat het bedrijf waarvoor ze werkten betrokken was bij een frauderegeling. De eerste winsten die in de gebruikersinterface werden getoond, moedigden de klanten aan om grote sommen geld te investeren. Klanten ontvingen echter geen uitbetaling van hun winsten of creditsaldo toen ze erom vroegen. Het onderzoek heeft tot nu toe geleid tot 246 strafrechtelijke procedures in 15 Duitse deelstaten. 

Bron: Europol
Bewerking: jvds

Artikel: 10-21-8175
Geplaatst: 17:22 13/10/2021

© 2005-2008 Morsum Magnificat Professioneel ® - Alle rechten voorbehouden.