Vanaf 1 september worden de M7-metrostellen opgenomen in diensten van lijn 1.
Paginabezoekers website Morsum Magnificat: 9.018.000 Brussel 08 juli 2021.
Na verschillende maanden testen zonder reizigers is het nieuwe metrostel M7 van de MIVB klaar om, vanaf vandaag, voor de eerste keer reizigers mee te nemen op het metronet. De M7-metro is modern, comfortabel, goed verlicht en rijdt op lijn 1. Ongetwijfeld zagen metrogebruikers de M7 al rijden, maar dan zonder reizigers.
Getest zonder passagiers.
Vanaf augustus 2020 werd het nieuwe M7-metrostel getest in de stelplaats en sinds september 2020 reed het nieuwe M7-metrostel op het net, maar dan zonder passagiers. Hierin komt vanaf vandaag verandering want het metrostel wordt vanaf nu de hele dag ingezet op lijn 1 tussen Weststation en Stokkel. In de loop van de maand juli zullen nog 4 andere M7-metrostellen geleidelijk worden ingezet. Vanaf september worden de nieuwe M7-metrostellen opgenomen in de dienstregeling van lijn 1.
Meer comfort voor de reiziger.
Begin juli 2020 kwam de eerste M7 van de 43 bestelde metrostellen aan in Brussel. Tegen het vierde trimester 2022 zullen 22 exemplaren van de eerste bestelling geleverd en in dienst genomen zijn. Vanaf november worden de nieuwe M7-metro’s geleidelijk ingezet op de lijnen 1-5. De oranje MX-metrostellen kunnen dan worden weggehaald op die lijn zodat ze kunnen worden ingezet op de lijnen 2-6. Dat levert een versterking op, op de lijnen 2-6 waardoor er meer comfort is voor de reizigers, vooral tijdens de spits. Het doorkomstinterval tijdens de spits gaat van een metro om de 3 minuten naar een metro om de 2 min 30 op de lijnen 2-6. Dat vertegenwoordigt 3.000 bijkomende plaatsen per uur en per richting op deze twee lijnen.
Metro om de 2 minuten.
Als de nieuwe veiligheidssignalisatie in dienst wordt genomen op de lijnen 1-5 zullen de bijkomende nieuwe metrostellen eveneens toelaten de doorkomstfrequenties op die lijnen te verhogen. Het interval gaat tijdens de spits van een metro om de 2 min 30 op het gemeenschappelijke deel naar een metro om de 2 minuten. Dat komt overeen met 5.000 extra plaatsen per uur en per richting op het gemeenschappelijke vak van deze lijnen tussen Weststation en Merode. Dankzij de komst van de nieuwe voertuigen stijgt op termijn de capaciteit van het Brusselse metronet met 8.000 plaatsen per uur en per richting.
Reizigerscomfort.
Met de indienststelling van de M7 kunnen reizigers van een rit genieten aan boord van een moderner, comfortabeler en meer verlicht voertuig en krijgen ze bovendien meer plaats. De M7 heeft een sterk ventilatiesysteem voor meer frisse lucht in het reizigerscompartiment. Bij warm weer geeft dat de reizigers extra comfort. In- en uitstappen gaat ook makkelijker dankzij de bredere deuren en de 100% lage vloer op perronhoogte. Bovendien is er LED-verlichting boven de deuren waardoor reizigers informatie krijgen over de kant waar de deuren zullen openen (wit licht). Groen geeft aan dat reizigers mogen in- en uitstappen en rood dat het niet meer mag. De verlichting is zowel binnen als buiten het voertuig zichtbaar en moet het in- en uitstappen veiliger maken.
Deuren openen automatisch.
Het is ook niet langer noodzakelijk om op de knop te drukken om de deuren te openen. In de M7 openen en sluiten alle deuren automatisch. Het metrostel telt multifunctionele ruimten voor mensen met beperkte mobiliteit, kinderwagens en fietsen. Binnen en buiten de metro is alles voorzien om de passagiers te informeren en te begeleiden. Er zijn grote informatieschermen ter hoogte van de binnenfriezen aan het plafond en dit over de gehele lengte van het metrostel. Dit alles draagt uiteraard bij tot een comfortabele en aangename reiservaring voor de passagiers.
Bron: MIVB Bewerking: jvds
Artikel n°: 07-21-8098 Geplaatst: 15:23 3/07/2021
Redactie Morsum Magnificat ® Professioneel Erik Verbeeck © Hoofdredacteur
|