Gebruikersnaam

Wachtwoord

Onthouden

Wachtwoord vergeten?

Aantal Bezoekers
16925885





Laatste artikelen
Persbericht MM22071042
Persbericht MM22071042
Belfius bank: Al de hele dag technische problemen met internet bankieren.
Andy Vermaut in het vizier van Morsum Magnificat-Update1
Brandweer Tienen: Kapitein op het schip van de burgemeester.
Wie kijkt in mijn Rijksregister en waarom? De burger moet dat weten!
22 juni 2019
Het Rijksregister kampt al maanden met het bekend maken van consultatiegeschiedenis. 
Paginabezoekers website Morsum - 4.824.000
Aalst 21 juni 2019

Overheid, gemeentebesturen, OCMW's kunnen in uw gegevens bij het Rijksregister gaan neuzen, van dat recht kan misbruik worden gemaakt. FEDICT heeft het gebruik van de elektronische identiteitskaart in 2010 soepeler gemaakt, maar dat was toen niet helemaal koosjer. Burgers kunnen op de website van het Rijksregister via de "consultatiegeschiedenis van mijn dossier", te weten komen wie in hun Rijksregister is komen kijken. Op die manier kunnen ietwat alerte burgers er achter komen of de consultatie gerechtvaardigd was. Voor de reden van een bezoek heeft het Rijksregister een nomenclature, elke consultatie krijgt een transactiecode en de gemeenten gebruiken ook een NIS code - zie inzet-. 



Zo ziet de consultatiegeschiedenis bij uw rijksregister er uit, hier kwam Eeklo naar aanleiding van een aanvraag over leegstand in mijn rijksregister neuzen, nadien nog tientallen keren en dat zonder reden.

Disproportionele consultaties.

Omdat ik -auteur van dit artikel - regelmatig via openbaarheid van bestuur aan gemeenten bestuursdocumenten opvraag, is het niet ongewoon dat deze gemeenten mijn identiteit via het Rijksregister -RRN  Rijksregisternummer- controleren, daarvoor moeten ze een bepaalde code gebruiken. Zo kwam vast te staan dat na een aanvraag voor het bekomen van een leegstandsregister aan die gemeenten, Eeklo en Geraardsbergen nadien dagelijks, meestal gedurende de nacht, mijn rijksregister disproportioneel raadpleegden. Weken aan een stuk werden die gemeenten over dat disproportioneel misbruik geïnterpelleerd, het duurde meer dan een maand vooraleer het probleem werd opgelost.

Lange tijd problemen.

De problemen zoals hierboven aangehaald, dateren al van februari tot april 2019, maar sindsdien is er volgens de website van het rijksregister geen consultatie in "mijn dossier" meer geweest, uiteraard klopt dat niet. Na interpellatie van de helpdesk komt de aap uit de mouw "We zijn op de hoogte van de problemen" en zij reageren als volgt "Wij zijn van dit probleem op de hoogte. Aangezien wij al enige tijd problemen ondervinden omwille van een migratie met het RR en de nieuwe server, is de historiek in "mijn dossier" al enige tijd niet up to date, hoe lang dit probleem nog zal aanhouden, kunnen wij niet onmiddellijk inschatten ", einde citaat. Wie ook problemen heeft, kan contact opnemen met :

FOD Binnenlandse Zaken | SPF Intérieur 
Instellingen en bevolking• Institutions et population
Koloniënstraat 11• Rue des Colonies 11
1000 Brussel • Bruxelles
02 518 21 16

Antwoorden doen ze wel relatief snel, maar een oplossing geven duurt wel wat langer! 

Er komt asap meer, we zijn de gazet niet.

Artikel n° 06-19-7411
9:21 22/06/2019

Redactie Morsum Magnificat ® Professioneel
Erik Verbeeck © Hoofdredacteur 
Laatste update ( 25 juni 2019 )

© 2005-2008 Morsum Magnificat Professioneel ® - Alle rechten voorbehouden.