Gebruikersnaam

Wachtwoord

Onthouden

Wachtwoord vergeten?

Aantal Bezoekers
16925997





Laatste artikelen
Persbericht MM22071042
Persbericht MM22071042
Belfius bank: Al de hele dag technische problemen met internet bankieren.
Andy Vermaut in het vizier van Morsum Magnificat-Update1
Brandweer Tienen: Kapitein op het schip van de burgemeester.
Vlaamse consument steeds meer bekommerd om milieu.
14 juli 2018
Minder "onverschillige" consumenten in vergelijking met vijf jaar geleden.


Paginabezoekers website Morsum Magnificat : 4.289.100
Brussel  / Rillaar 14 juli 2018. 

Uit een studie over milieuverantwoorde consumptie van het Departement Omgeving -het vroegere LNE- blijkt dat er, in vergelijking met vijf jaar geleden, steeds minder "onverschillige" Vlaamse consumenten zijn terwijl het aantal "vastberaden" consumenten significant is gestegen. "Onverschillige" consumenten zijn diegenen die niet stilstaan bij hun ecologische voetafdruk. "Vastberaden" consumenten zijn diegenen die zichzelf in staat achten om de juiste beslissingen te nemen ten voordele van het milieu.

Vijf types consumenten.

Er worden in de studie vijf types van consumenten onderscheiden:
- Vastberaden consumenten -22,1%- die zichzelf in staat achten om de juiste beslissingen te nemen ten voordele van het milieu en die over het algemeen een goed beeld hebben van wat ze zelf willen doen voor het milieu.
- Realistische consumenten -23,3%- die hun steentje graag bijdragen voor het milieu maar van mening zijn dat milieuvriendelijke producten en diensten hogere kosten met zich brengen. Een belangrijke drempel voor deze groep.
- Overtuigde consumenten - 21,2%- die dagelijks milieubewust leven niet in vraag stellen, zij maken zich -terecht- zorgen om het milieu en zien voor de overheid een rol weggelegd om burgers te stimuleren tot milieuvriendelijk gedrag.
- Onverschillige consumenten -12,8%- die hoegenaamd niet stil staan bij hun ecologische voetafdruk en geen enkele interesse vertonen voor de gevolgen voor het milieu van hun dagelijkse keuzes.
- Onwetende consumenten -21,6%- die het belang van hun acties en gedrag voor het milieu, niet correct inschatten. Uitgebreide ondersteuning om hun kennis te vergroten en de financiële haalbaarheid te verduidelijken is een noodzaak. 

Vergelijking met vijf jaar geleden.

De vergelijking tussen 2012 en 2017 toont dat het aantal onverschillige consumenten significant gedaald is van 19,3% in 2012 naar 12,8% in 2017. Het aantal vastberaden consumenten is significant toegenomen van 15,9% naar 22,1%. De andere drie categorieën zijn stabiel over de tijd. 

De thema's.

Er werd voor vijf thema's gepeild naar de kennis, attitude, bewustzijn en gedrag van de Vlaamse consumenten.

Klimaat en energie.

Hierbij valt op dat het merendeel van de Vlamingen zich een beeld kan vormen van de gevolgen van de klimaatopwarming die eerder extern wordt gelegd. Circa 73% acht de uitstoot door bedrijven verantwoordelijk en 60% wijst naar onze wegwerpcultuur. Slechts 24% wijst het verwarmen van woningen aan als oorzaak. Daar staat tegenover dat 44% bereid is om in de toekomst een elektrische wagen aan te schaffen en wil ongeveer 33% kiezen voor hernieuwbare energie. Er wordt door de Vlaming verwacht dat het belang van steenkool, stookolie en kernenergie zal afnemen terwijl het belang van wind- en zonne-energie zal toenemen. Voor wat betreft aardgas zijn de meningen verdeeld: 54% dat dit als energiebron even belangrijk zal blijven als vandaag.

Ruimte.

Door 81% van de Vlamingen wordt het vrijwaren van meer ruimte voor natuur gesteund en 57 % schaart zich achter het idee om bijkomende bebouwing in open ruimte slechts uitzonderlijk toe te laten. Slechts 25 % kiest voor een woning in een stad- of dorpskern, en minder dan 10 % geeft de voorkeur aan een woning met een gemeenschappelijke tuin. Een meerderheid van de Vlamingen wil zoveel mogelijk groen in hun tuin, en verklaart geen chemische onderhoudsproducten te gebruiken. 

Mobiliteit.   

Een meerderheid van de Vlamingen -51%- geeft de voorkeur aan het bezit van een personenwagen. Daartegenover staat 19% die een persoonlijke wagen geen must vindt. 47% geeft echter aan het gebruik van een autodeelsysteem nooit te overwegen. De wagen blijkt nog steeds het meest gebruikte vervoersmiddel te zijn, zowel voor woon-werkverkeer als voor boodschappen. Opvallend is ook de lage impact die Vlamingen toekennen aan vliegtuigreizen -slechts 28 % geeft aan dat er een grote impact zou zijn-, en er is een eerder beperkte bereidwilligheid om op zoek te gaan naar alternatieven voor vliegreizen, slechts 39 % is daartoe bereid. 

Circulaire economie. 

Afhankelijk van de aard van het product wordt op verschillende manieren omgegaan met de aankoop, het gebruik en de afdanking ervan. Smartphones worden nieuw aangekocht maar meubelen worden ook tweedehands aangeschaft en tuingereedschap wordt ook ontleend of gehuurd. Een meerderheid van de Vlamingen vindt wel dat het niet kan dat nog bruikbaar materiaal weggegooid wordt. Ook vindt een meerderheid dat elektrische materialen langer moeten, meegaan, ook al zouden deze dan duurder worden. Zo’n 77 % van de Vlamingen verklaart groot elektro of tuingereedschap te herstellen bij defect, dit in tegenstelling tot slechts 35 % die zegt kleren te herstellen. Vreemd genoeg kent slechts 22% van de Vlamingen de term circulaire economie.  

Voedsel.  

Gevraagd naar de milieu-impact van voedsel scoren het vermijden van voedselverspilling -69 %-, het aankopen van seizoensgebonden fruit en groenten -68%- en het aankopen van weinig verpakte producten -65%- volgens Vlamingen hoog. De milieu-impact van een meer gematigd vleesverbruik -34 %- en de aankoop van bio-producten -24 %- wordt daarentegen lager ingeschat. Vlamingen hechten ook veel belang aan dierenwelzijn. In de bevraging werd ook gepeild naar wat Vlamingen onder lokale herkomst verstaan. Voor ongeveer 60% zijn dit streekproducten en/of Belgische producten. Europese producten worden door slechts 13% van de Vlamingen als lokaal benoemd. 

Zienswijze minister.

Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege: “In mijn beleid zet ik in op het verlagen van de milieu-impact van consumenten. De resultaten van deze studie brengen in beeld hoe consumenten qua kennis en gedrag evolueerden sinds 2012 en hoe ze vandaag scoren. Dat er minder onverschillige milieuconsumenten zijn, is een positieve evolutie. Ik ben eveneens verheugd dat de Vlaamse consument bekommerd is over thema’s zoals het verminderen van voedselverspilling, het vrijwaren van de open ruimte en klimaatverandering. Al is er nog werk aan de winkel om attitudes en gedrag verder in milieuvriendelijke richting te sturen. Ik nodig ook andere maatschappelijke actoren uit om met de resultaten van de studie aan de slag te gaan.”

Studie en infographics: www.omgevingvlaanderen.be/milieuverantwoorde-consumptie

Bron: Omgeving Vlaanderen
Bewerking: jvds

Artikel n° : 07/18-7120
Geplaatst : 11:59 14/07/2018

NVDR.

De minister kijkt nog altijd niet toe op de honderdduizenden stooktoestellen die niet voldoen aan het Besluit van de Vlaamse Regering van 8 december 2006 waarin artikel 8, 4° bepaalt dat stooktoestellen door een erkend technicus moeten worden onderhouden. De minister moet de besturen aansporen hun werk te doen door toezicht te houden op de klasse III inrichtingen, maar dat doet de minister uit electoraal belang niet!

Redactie Morsum Magnificat ® Professioneel
Erik Verbeeck © Hoofdredacteur


© 2005-2008 Morsum Magnificat Professioneel ® - Alle rechten voorbehouden.