Gebruikersnaam

Wachtwoord

Onthouden

Wachtwoord vergeten?

Aantal Bezoekers
16931174





Laatste artikelen
Persbericht MM22071042
Persbericht MM22071042
Belfius bank: Al de hele dag technische problemen met internet bankieren.
Andy Vermaut in het vizier van Morsum Magnificat-Update1
Brandweer Tienen: Kapitein op het schip van de burgemeester.
Vakantie in eigen land doet Vlaming tot rust komen.
04 februari 2017
Omzet van zestig miljoen in de toeristische sector in 2016.


Paginabezoekers website Morsum Magnificat : 3.755.900
Leuven / Tremelo 04 februari 2017.

Een vakantie in eigen land brengt veel voordelen mee ; geen fileleed, inpakstress, verloren koffers of wachttijden. Op een boogscheut van de deur liggen meer dan 800 logies die klaarstaan om een ontspannende vakantie te bezorgen aan hun gasten. De toeristische sector in Vlaanderen blikt dan ook terug op een geslaagd toeristisch jaar. Onderzoek heeft uitgewezen dat de gerealiseerde bruto-omzet incl. B.T.W- of het macro-effect van de boekingen in de toeristische sector 2016, 60,4 miljoen euro bedroeg in 2016. De logiessector ontving meer dan 117.000 boekingen. 31% van de vakantiegangers ging meer dan één keer op vakantie in Vlaanderen.

M.A.S.

Jaarlijks peilt het onderzoeksbureau "M.A.S. – Marktstudies op maat" naar het belang van de verschillende marketinginstrumenten, die Logeren in Vlaanderen inzet. Daartoe behoren mediacampagnes, mailacties, het logiesboek en www.logereninvlaanderenvakantieland.be
 Ondanks de lichte daling ten opzichte van de bruto-omzet van 2015 -65 miljoen euro-, is het macro-economische effect van de promotiecampagne méér dan verdubbeld ten opzichte van 2012 -29 miljoen euro-. Sinds 2013 is Logeren in Vlaanderen vzw, samen met haar partners de vijf Vlaamse provincies, Horeca Vlaanderen en de Vlaamse Federatie voor Hoeve- en Plattelandstoerisme, verantwoordelijk voor de binnenlandcampagne van de Vlaamse logiessector.

Trend.

Mede de terroristische aanslagen in maart was het geen gemakkelijk toeristisch jaar maar desondanks heeft het binnenlands toerisme goed stand gehouden. De trend is dan ook ; vakantie in eigen land. Het aantal logies dat intekende op de promotiecampagne “Logeren in Vlaanderen Vakantieland” is sinds 2012 gegroeid van 458 naar 809.

Samen sterk

In totaal investeren de Vlaamse provincies jaarlijks 840.000 euro in Logeren in Vlaanderen. Ook de logiesondernemers, in samenwerking met Horeca Vlaanderen, de Vlaamse Federatie voor Hoeve- en Plattelandstoerisme droegen in belangrijke mate bij met meer dan 525.000 euro in 2016. Daarnaast trokken de Vlaamse provincies in samenwerking met Logeren in Vlaanderen 200.000 euro extra uit voor een inspiratie-campagne in Vlaanderen en Nederland. Bovenop dat alles werd een gratis magazine verspreid op ruim 500.000 exemplaren en liepen er verschillende online campagnes.

Logeren in Vlaanderen Vakantiecheque

Logeren in Vlaanderen is sinds begin november 2016 gestart met de online verkoop van een cadeaubon. Met deze Vakantiecheque wil de vzw aanzetten tot het boeken van een overnachting in Vlaamse logies en de logiessector zo meer return bieden. De Vakantiecheque is online te koop in pdf-vorm of in cadeauverpakking thuis te bestellen. De cadeaumaand december heeft voor een belangrijke impuls gezorgd voor de verkoop van de Vakantiecheque. In de maanden november en december is er voor meer dan  250.000 euro aan Vakantiecheques gekocht.

Extra informatie uit het redemptieonderzoek 2016

- De promotieacties leidden in 2016 tot 117.342 boekingen in totaal. In 2015 waren er dat 126.111.
- 31 % van de vakantiegangers boekt meer dan één vakantie.
- De gemiddelde kostprijs van de vakantie bedroeg in 2016 99 tot 104 euro per persoon, per nacht -in 2015 was dat 93 tot 97 euro-. Dit geeft per reizend gezin voor het volledige verblijf gemiddeld 509 tot 522 euro -in 2015 481 tot 537 euro-.
- De Vlaamse Regio´s blijven het macroproduct bij uitstek.
- De toerist wil vooral onthaasten, actieve ontspanning -fietsen, wandelen- en genieten -omgeving, streek, natuur en lekker eten en drinken-. "Dat zijn nu net de troeven van Vlaams-Brabant", zegt Monique Swinnen, gedeputeerde van toerisme. "Uit eigen onderzoek weten we dat onze verblijfstoeristen naar het Hageland of de Groene Gordel komen voor de rust en het landschap. Ook onze sterke fiets- en wandelnetwerken werden door hen aangehaald als reden om naar deze regio’s te komen".
- Doorgaans betrof het korte verblijven van 2-3 nachten.
- De gemiddelde tevredenheid bedraagt 8,5 op een schaal van 0 tot 10.

Meer info: https://www.logereninvlaanderenvakantieland.be/nl/pers/

 
Bron : Provincie Vlaams-Brabant
Bewerking : jvds

Artikel n° : 01/17-6784
Geplaatst  : 20:44 4/02/2017

Redactie Morsum Magnificat ® Professioneel
 

Laatste update ( 04 februari 2017 )

© 2005-2008 Morsum Magnificat Professioneel ® - Alle rechten voorbehouden.