Gebruikersnaam

Wachtwoord

Onthouden

Wachtwoord vergeten?

Aantal Bezoekers
16932515





Laatste artikelen
Persbericht MM22071042
Persbericht MM22071042
Belfius bank: Al de hele dag technische problemen met internet bankieren.
Andy Vermaut in het vizier van Morsum Magnificat-Update1
Brandweer Tienen: Kapitein op het schip van de burgemeester.
MIVB : Samenleven tram en zwakke weggebruiker vereist waakzaamheid langs beide kanten.
03 november 2015
Jaarlijkse sensibiliseringscampagne voor alle zwakke weggebruikers en bestuurder
Paginabezoekers website Morsum Magnificat : 3.280.900
Tremelo 03 november 2015.

Steeds meer trams rijden rond in de stad en dat is alleen maar goed voor de talrijke gebruikers, maar het "samenleven" tussen trams en zwakke weggebruikers vereist van beide kanten waakzaamheid en respect voor de regels. Het is om die reden dat de Brusselse openbaarvervoermaatschappij elk jaar een sensibiliseringscampagne voor de weggebruikers en de bestuurders. Daarmee wil ze rond deze tijd van het jaar wijzen op extra waakzaamheid in deze periode, de zichtbaarheid is immers beperkt vanwege de vroege duisternis en het vallen van bladeren maakt de tramsporen extra glad.

Geen voertuig als een ander.

MIVB wijst er in haar campagne op dat een tram geen voertuig is als een ander. Hij rijdt op sporen en kan dus niet uitwijken om een hindernis uit de weg te gaan. In vergelijking met een voertuig op banden is de hechting van de wielen aan de sporen niet zo groot wanneer een tram remt. Bovendien is het een zwaar voertuig waarvan de remafstand groter is. Een tram die 40 km/uur rijdt heeft ongeveer 40 meter nodig om tot stilstand te komen, wat bijna overeenkomt met zijn eigen lengte. Het is dan ook belangrijk om zeer aandachtig te zijn bij het oversteken van tramsporen. Op het laatste ogenblik oversteken kan bijzonder gevaarlijk zijn voor uzelf, voor de trambestuurder en voor alle reizigers aan boord.

Fietsers en voetgangers: opletten
«Fietsers zijn almaar talrijker in de straten van de hoofdstad en het ‘samenleven’ met de trams is niet altijd gemakkelijk”, zegt Amal Kammachi, “Safety”-verantwoordelijke voor de tram bij de MIVB. “We zien almaar vaker fietsers die de eigen trambeddingen oversteken zonder de tijd te nemen om te stoppen en te kijken of er een tram aankomt. Als een tram arriveert hebben ze de tijd niet om te stoppen of riskeren ze hun evenwicht te verliezen doordat ze met een wiel komen vast te zitten in een spoor”. Op een eigen bedding vergeten fietsers en voetgangers geregeld dat de verkeerslichten voor voetgangers op de weg niet gelden voor de oversteekplaatsen van de eigen beddingen, waar de trams altijd voorrang hebben. Het merendeel van de ongevallen met voetgangers en fietsers vindt plaats op de eigen beddingen. Elk tramongeval wordt geanalyseerd. Daaruit blijkt dat dit vaak het gevolg is van onoplettendheid van de zwakke weggebruiker en het ongeval dus had kunnen vermeden worden. Sommige fietsers die tussen tramsporen rijden vergeten soms ook dat ze de tram voorrang moeten geven en uit de weg moeten gaan als deze achter rijdt. “Het gebeurt dat de fietsers voor de tram blijven rijden en dan plots stoppen. Ze riskeren dan geraakt te worden door het voertuig, dat een langere remafstand heeft”, gaat Amal Kammachi verder.

Overstekende voetgangers.
De MIVB wil eveneens de aandacht trekken van de voetgangers die lopen of op het laatste ogenblik oversteken vlak voor een voertuig. “We hebben in vorige campagnes al de nadruk gelegd op voetgangers die oversteken terwijl ze telefoneren of muziek beluisteren. Ze zien of horen de tram niet aankomen. Maar ook ander gedrag kan gevaarlijk zijn bijvoorbeeld voetgangers die lopen om hun bus of tram te halen en een tram uit de andere richting niet zien aankomen, of iemand die oversteekt tussen twee voertuigen of tussen bomen langs de eigen bedding”, gaat Amal Kammachi verder.

Ongevallen in 2014

Afgelopen jaar steeg het aantal ritten en het aantal afgelegde kilometer op het MIVB-net respectievelijk met 2,8% en met 7% maar het aantal ongevallen met een tram verminderde van 1,132 ongevallen per 10.000 afgelegde km in 2013 naar 1,125 in 2014. Bij 47 ongevallen waren voetgangers betrokken en bij 16 fietsers. Er waren twee dodelijke slachtoffers te betreuren: 1 voetganger en 1 fietser.

Sensibilisering, opleiding, reacties.
Alle MIVB-bestuurders zijn opgeleid om defensief en anticiperend te rijden. De MIVB analyseert niet alleen elk ongeval, ze  werkt ook samen met andere infrastructuur- en mobiliteitsdiensten om de infrastructuur van het netwerk nog te verbeteren en nog meer te beveiligen zoals met lichten, hekken, grondmarkeringen, borden, enz. Maar elk ongeval blijft er eentje teveel. Het is daarom dat de MIVB elk jaar aan het begin van de herfst, wanneer het donkerder wordt en de bladeren beginnen te vallen, een sensibiliseringscampagne voert om de andere weggebruikers en meer bepaald de zwakke weggebruikers, te wijzen op de gevaren.

Bron : MIVB
Bewerking : jvds

Artikel n° : 11/15/6221
Geplaatst  : 19:39 3/11/2015


© 2005-2008 Morsum Magnificat Professioneel ® - Alle rechten voorbehouden.