Gebruikersnaam

Wachtwoord

Onthouden

Wachtwoord vergeten?

Aantal Bezoekers
16926331





Laatste artikelen
Persbericht MM22071042
Persbericht MM22071042
Belfius bank: Al de hele dag technische problemen met internet bankieren.
Andy Vermaut in het vizier van Morsum Magnificat-Update1
Brandweer Tienen: Kapitein op het schip van de burgemeester.
BIVV : Lancering campagne tegen gsm gebruik achter het stuur.
29 juli 2014
Gebruik gsm achter het stuur verhoogt de kans op een ongeval aanzienlijk.


Paginabezoekers website Morsum Magnificat : 2.677.600
Brussel / Tremelo 29 juli 2014

Bedoeling van de lancering van deze nieuwe campagne is bestuurders te ontraden te gsm'en en te sms'en achter het stuur, iets wat veel chauffeurs als normaal beschouwen, ondanks het verhoogde risico op een ongeval. De kans op een ongeval voor wie belt achter het stuur ligt drie tot vier maal hoger, bij sms'en is dat risico zelfs 23 keer groter.

Ontoelaatbaar.
Vaststellingen die het BIVV deed op verschillende momenten van de dag en van de week, tonen aan dat 3,2 procent van de bestuurders aan het bellen -zonder handsfree-kit- of aan het sms'en was. Een
representatieve steekproef wees uit dat 90 procent van de Belgische bestuurders het ontoelaatbaar vindt achter het stuur een sms te versturen en 85 procent om te bellen met de gsm in de hand. Vreemd genoeg geeft 1 op 3 bestuurders toe dat hij wel eens een sms verstuurt tijdens het rijden, 1 op 2 wil wel eens een sms lezen en 45 procent zegt in de loop van het voorbije jaar wel eens gebeld te hebben met de gsm zonder handsfree-kit.

Risico's.
Het is algemeen bekend dat gsm-gebruik bestuurders op verschillende manieren afleidt :
  - Cognitief ; hij denkt meer aan zijn telefoonconversatie dan aan de weg.
  - Visueel ; hij kijkt meer nar zijn gsm dan naar de weg, zeker bij sms'en.
  - Fysiek ; hij laat zijn stuur los om de gsm vast te nemen.
Auditief ; hij hoort minder van de verkeersgeluiden zoals claxon of sirene.
Het gaat dus niet louter om het mobieltje op zich maar ook en vooral het afleidende effect ervan waardoor de bestuurder minder aandachtig is.

Ander gedrag.
Een bestuurder die telefoneert achter het stuur reageert ook anders. Zijn gedrag wordt gekenmerkt door tragere reacties, het afwijken van zijn rijstrook, te korte bochten nemen en het nalaten van in de
achteruitkijkspiegels te kijken. Bovendien vergt en voeren van een telefoongesprek heel wat concentratie wat ten koste gaat van andere taken.

De campagne.
In de eerste plaats richt deze campagne zich op de groep jonge bestuurders voor wie tegelijkertijd rijden en bellen vanzelfsprekend is -de 18- tot 29-jarigen-. In tweede instantie wordt ook op de leeftijdscategorie van
30 tot 49 jaar gericht. Hiertoe worden 650 borden langs de autosnelwegen geplaatst met een affiche van een bestuurder die een sms'je leest achter het stuur "beep-beep" waardoor het deze ontgaat dat zijn voorligger remt met als gevolg "boem-boem" Ook op de achterkant van 250 vrachtwagens zal deze affiche te zien zijn.

Website.
Er komt ook, hoe kan het anders, een aparte website  www.beepbeepboemboem.bemet allerlei facts en figures, een uit het leven gegrepen filmpje dat op pakkende wijze de gevolgen toont van sms’en achter het stuur en enkele nuttige tips.
 

Bron : BIVV
Bewerking : jvds

Artikel n° : 07/14/5472
Geplaatst : 17:56 27/07/2014
Redactie Morsum Magnificat ® Professioneel

Laatste update ( 29 juli 2014 )

© 2005-2008 Morsum Magnificat Professioneel ® - Alle rechten voorbehouden.