Losgekomen locomotief veroorzaakte net geen aanrijding in Brussel-Zuid. |
18 februari 2014 |
Niet opgetrokken rem zou oorzaak zijn dat locomotief in beweging kwam.
Paginabezoekers website Morsum Magnificat : 2.437.600 Brussel / Lanaken 18 februari 2014.
Vorige vrijdag 14 februari 2014, was er rond half vijf in het station van Brussel-Zuid een incident dat werd stil gehouden. Een locomotief, die op spoor 22 stond, had zich, omdat volgens informatie de handrem niet was aangetrokken, in beweging gezet. Dat werd snel opgemerkt door een bediende van Infrabel die onmiddellijk de verkeersleiding verwittigde die op hun beurt het seinhuis van Brussel-Zuid verwittigden waar alles in het werk werd gesteld opdat de locomotief geen aanrijding met andere treinen zou veroorzaken, wat ook niet gebeurde.
Geen enkele trein in de buurt. Op spoor 21 stond een passagierstrein klaar om te vertrekken richting Charleroi, maar die had nog rood licht. Het seinhuis heeft die trein, als gevolg van het incident, rood licht laten houden. Anderzijds zegt Thomas Baeken van Infrabel, was er geen enkele trein in de buurt van de losse locomotief omdat wegens de snelle reactie de wissels zodanig werden gelegd dat de losgeslagen locomotief kon worden afgeleid naar een ander spoor waar hij zonder problemen tot stilstand kon komen.
Onderzoek nog lopende. Hoe de locomotief is kunnen loskomen wordt momenteel nog onderzocht en zolang dat onderzoek lopende is kan Infrabel woordvoerder Thomas Baeken daarover geen uitspraken doen. Er worden twee pistes bekeken ; primo, ging het om een menselijke fout en secundo, was het een technische fout aan de locomotief?. De betrokken locomotief was 's morgens aangekomen uit Amsterdam, losgekoppeld en op spoor 22 -een dood spoor- gezet in afwachting van een volgende rit. Normaal wordt bij dergelijke voertuigen een rem opgezet zodat deze geblokkeerd zijn. Nu is de vraag of die rem niet goed functioneerde dan wel of die rem onvoldoende hard werd aangetrokken. Het ging om een locomotief van NMBS en de bestuurder was een Nederlander die onder de vlag van de NMBS reed. Thomas Baeken benadrukt dat er op geen enkel moment gevaar is geweest, noch voor de reizigers, noch voor de infrastructuur, dat laatste betwisten wij.
Ook met de infrastructuur van de NMBS - Infrabel loopt het vaak fout
De twee " U " beugels zijn correct geplaatst, de middelste niet, de " U " mag niet op de "trekkende" kabel worden bevestigd, wel op het deel van het kabeleinde. Morsum Magnificat heeft ook kritiek op de elektrische installaties en de aanleg ervan. De NMBS -net als Defensie- zijn -onterecht- niet onderworpren aan het AREI.
NMBS. Wanneer wij bij Bart Crols van de NMBS informeren, blijkt deze in eerste instantie niet op de hoogte te zijn van het voorval. Even later krijgen we de bevestiging van het gebeuren. De reizigers dienden inderdaad over te stappen naar een andere trein omdat het sein voor de trein wegens de op drift geslagen locomotief op rood bleef. Naar de reden van het voorval wordt gezocht klinkt het. Artikel n° : 02/14/5297 Geplaatst : 15:03 18/02/2014
Redactie Morsum Magnificat ® Professioneel Erik Verbeeck ©
|
Laatste update ( 18 februari 2014 )
|