Gebruikersnaam

Wachtwoord

Onthouden

Wachtwoord vergeten?

Aantal Bezoekers
16936619





Laatste artikelen
Persbericht MM22071042
Persbericht MM22071042
Belfius bank: Al de hele dag technische problemen met internet bankieren.
Andy Vermaut in het vizier van Morsum Magnificat-Update1
Brandweer Tienen: Kapitein op het schip van de burgemeester.
Betere bescherming tegen afsluiting van drinkwater.
11 december 2012
Schauvliege legt watermaatschappijen transparante procedures op.

Paginabezoekers website Morsum Magnificat : 1.914.000
Brussel / Lanaken 11 december 2012.

Sinds 1 juli 2011 is het Algemeen Water verkoopreglement van kracht dat de rechten en plichten voor alle drinkwatermaatschappijen en hun klanten vastlegt. Nu zet minister Schauvliege een volgende stap in haar beleid van sociale maatregelen voor drinkwater.

Klant beschermen.
Het basisprincipe is dat de watermaatschappij niet kan overgaan tot afsluiting van de drinkwatertoevoer, tenzij er een onmiddellijke bedreiging
is voor de veiligheid of er sprake is van fraude of klaarblijkelijke onwil van de klant. Om de klant beter te beschermen wil minister Schauvliege de gronden voor een afsluiting van de watertoevoer herzien. Het begrip "klaarblijkelijke onwil" uit de huidige wetgeving zorgt immers in de praktijk voor de nodige verwarring en geeft aanleiding tot verschillende interpretaties.

Beschermde klant.
Dit ontwerp, zo zegt Schauvliege, moet de klant ervan verzekeren dat de afsluiting van de watertoevoer op een sociaal aanvaardbare manier
gebeurt. De volgende stap is de invoering van een statuut van beschermde klant. Waar mogelijk zullen mensen gebruik kunnen maken van afbetalingsplannen om een tegenvallende waterfactuur gespreid te kunnen betalen. De minister wil het de consument voorts ook mogelijk maken om maandelijks facturen te ontvangen, zodat men sneller kan ingrijpen als het waterverbruik plots stijgt.

Voorontwerp.
Het betreft hier een voorontwerp van decreet dat nu voor advies aan de SERV en de MINA-raad wordt voorgelegd.  Lees hier de redenen om
een klant af te sluiten.

Bron : Kabinet Joke Schauvliege.
Bewerking : jvds.

NVDR:
Alleen al het feit dat de minister regels dient op te leggen aan de watermaatschappijen zegt  genoeg over de ingesteldheid van deze
instellingen. Behalve dat zij blijkbaar onterecht huishoudens afsluiten van watervoorziening, deinzen zij er ook niet voor terug hun klanten onnodig op kosten te jagen, zoals in navolgend voorbeeld. Bij het verlaten van een huurwoning wist de klant niet of er een overnemer was voor de watermeter en zo ja, wie dat dan was. De klant meldde dat dan ook in die zin aan de Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening.  Zonder dat zij daartoe opdracht hadden van de klant, vond VMW het nodig een bezoek ter plaatse te brengen dat zij echter wél doorrekenden aan de klant. Het bezoek ter plaatse was compleet overbodig omdat de papierwinkel evengoed via correspondentie geregeld had kunnen worden.

Artikel n° : 12/12/4735
Geplaatst : 16:19 11/12/2012

Redactie Morsum Magnificat ® Professioneel
jvds 

Laatste update ( 11 december 2012 )

© 2005-2008 Morsum Magnificat Professioneel ® - Alle rechten voorbehouden.