Gebruikersnaam

Wachtwoord

Onthouden

Wachtwoord vergeten?

Aantal Bezoekers
16936881





Laatste artikelen
Persbericht MM22071042
Persbericht MM22071042
Belfius bank: Al de hele dag technische problemen met internet bankieren.
Andy Vermaut in het vizier van Morsum Magnificat-Update1
Brandweer Tienen: Kapitein op het schip van de burgemeester.
Bpost Brussel : Tweetaligheid postpersoneel Bpost in Brussel nagenoeg onbestaande.
07 september 2012
Brussels N-VA-senator Karl Vanlouwe interpelleerde minister Magnette.

Bezoekers website Morsum Magnificat : 1.813.800
Brussel / Lanaken 06 september 2012.

Brussels N-VA-senator Karl Vanlouwe vroeg bij bevoegd minister Paul Magnette -PS- cijfers op omtrent de tweetaligheid van het postpersoneel in Brussel dat in direct contact met klanten staat, -postbodes en loketbedienden- Uit het antwoord blijkt dat de tweetaligheid systematisch afneemt zodat Vanlouwe zich afvraagt of B-post in Brussel niet eerder Fr-post is geworden.

Traag maar gestaag.
Van het aantal personeelsleden bij de post die in 2009 in front-office staan en bijgevolg de klanten rechtstreeks bedienen, waren in 2009 amper 164 van de 374 personeelsleden -wat overeenkomt met 43 procent- in
het bezit van een attest van kennis van de andere landstaal. Sedertdien daalt hun aantal traag maar gestaag om in 2012 te dalen naar 127 op 329 personeelsleden die de andere landstaal machtig zijn  Uit de cijfergegevens blijkt eveneens dat het totaal aantal personeelsleden met een taalpremie stelselmatig afneemt.

Niet al te nauw.
Als federale dienst blijkt dat Bpost de tweetaligheidvereisten in de hoofdstad niet al te nauw neemt. Iedere Brusselse Vlaming, maar ook de vele pendelaars uit Vlaanderen moeten meermaals vaststellen dat Bpost in
de hoofdstad niet de tweetalige dienstverlening kan garanderen die van iedere federale overheidsdienst mag worden verwacht. Het aftekenen van een aangetekende zending, een overschrijving via de bank van de post, het ophalen van een postpakket, ... gebeurt  niet in de taal van de klant, maar wel in de taal van de postbediende.

Geen tweetaligheidattest.
Karl Vanlouwe ondervroeg minister Magnette, bevoegd voor overheidsbedrijven, naar het aantal personeelsleden in front-office die contact hebben met de klant en die in bezit zijn van een tweetaligheidattest. De cijfers
bevestigen dat de tweetaligheid bij Bpost in de hoofdstad niet verbetert, integendeel. Karl Vanlouwe: "Het lijkt een evidentie dat Bpost in de hoofdstad tweetalige dienstverlening zou bezorgen. Maar de cijfers bewijzen dat Bpost geen inspanningen levert om de tweetaligheid te verbeteren. De postdiensten in de hoofdstad moeten nochtans de wettelijke tweetalige dienstverlening vervullen."

nvdr : Het is niet alleen bij Bpost dat overwegend Franstaligen het voor het zeggen hebben, ook de top van de Bank van de Post is Franstalig en eens een klant voorbij het callcenter raakt -wat op zich al geen sinecure is- wordt deze geconfronteerd met overwegend duidelijk Franstalige gesprekspartners, die zelfs niet in staat zijn om uitgebreide e-mails te beantwoorden, dus ook daar neemt de Post een loopje met de wettelijke regels.

Bron : N-VA
Bewerking : jvds

Artikel n° : 09/12/4908
Geplaatst : 23:06 6/09/2012
Redactie Morsum Magnificat ® Professioneel


© 2005-2008 Morsum Magnificat Professioneel ® - Alle rechten voorbehouden.