Gebruikersnaam

Wachtwoord

Onthouden

Wachtwoord vergeten?

Aantal Bezoekers
16937477





Laatste artikelen
Persbericht MM22071042
Persbericht MM22071042
Belfius bank: Al de hele dag technische problemen met internet bankieren.
Andy Vermaut in het vizier van Morsum Magnificat-Update1
Brandweer Tienen: Kapitein op het schip van de burgemeester.
Gevaarlijke transportendoorvoer in stijgende lijn.
08 juni 2012
Vorig jaar 815.000 ton gevaarlijk buitenlands afval over Belgische wegen.

Bezoekers website Morsum Magnificat : 1.719.000
Brussel / Lanaken 08 juni 2012.

Eindelijk, na zes maanden, kwam er een antwoord op een schriftelijke vraag van N-VA Kamerlid Bert Wollants gesteld aan staatssecretaris Wathelet in verband met het stijgend aantal gevaarlijke transporten van buitenlands afval over Belgische wegen.

Enkel overdag.
Vorig jaar werd over onze wegen 815.00 ton gevaarlijk buitenlands afval vervoerd, een stijging met 50 procent als het gaat om hoeveelheid en zelfs 60 procent qua aantal transporten in de laatste vijf jaar. Het betreft dan gevaarlijk buitenlands afval dat België doorkruist naar een andere buitenlandse bestemming. De bepaling dat dergelijk transport enkel overdag kan, is voor N-VA voorbijgestreefd en uit de tijd. 

Allerlei.
Werden er in 2006 nog "maar" 27.000 transporten gevaarlijk afval door ons land gesast, in 2010 waren dat er al meer dan 43.000. Dat blijkt uit het langverwachte antwoord van staatssecretaris Wathelet.
Dat afval neemt allerlei vormen aan. Het gaat onder meer om 80.000 ton loodaccu's, 63.000 ton vervuilde grond, 35.000 ton elektronisch afval, 33.000 ton afvalolie enzovoort.

Nadelig.
Een groot pijnpunt is dat de federale regering oplegt dat deze transporten enkel overdag mogen gebeuren wat erg nadelig voor de capaciteit van onze wegen en zorgt voor extra drukte tijdens de spits. Vrachtwagens uit Frankrijk bijvoorbeeld staan om 6 uur te drummen om het land binnen te rijden; tegen 7 uur zitten zij op de Brusselse ring en vanaf 8 uur staan ze geblokkeerd in Antwerpen, op weg naar de haven, aldus Wollants. De N-VA stelt voor deze achterhaalde maatregel te schrappen wat zal leiden tot vlotter verkeer en minder uitstoot.

NVDR.
Morsum Magnificat geeft Ben Wollants de raad om toch eens naar de indrukwekkende lijst van gevaarlijke ADR producten te kijken, wat de N-VA hier opnoemt zijn werkelijk peanuts. Nogal wiedes dat het zo lang duurde om de antwoorden te ontvangen. Als we naar het grondverzet kijken, dan gaat het toch maar over een tiental vrachtwagens per dag, voor de loodaccu's is het zelfs nog minder. Dat ze ook 's nachts moeten kunnen rijden is juist, maar dat geldt niet alleen voor vrachtwagens, er zijn nog meer verplaatsingen die, om het mobiliteitsprobleem op te lossen, 's nachts kunnen gebeuren. Het is toch vreemd met onze regeerders; tien jaar geleden was al bekend dat het zwaar vervoer met 20 procent zou stijgen. Hebben ze daar toch alweer geen rekening mee gehouden zeker!

Bron : N-VA
Bewerking : jvds

Artikel n° : 06/12/4758
Geplaatst : 18:44 8/06/2012

Redactie Morsum Magnificat ® Professioneel
EVDS

Laatste update ( 08 juni 2012 )

© 2005-2008 Morsum Magnificat Professioneel ® - Alle rechten voorbehouden.