Gebruikersnaam

Wachtwoord

Onthouden

Wachtwoord vergeten?

Aantal Bezoekers
16938134





Laatste artikelen
Persbericht MM22071042
Persbericht MM22071042
Belfius bank: Al de hele dag technische problemen met internet bankieren.
Andy Vermaut in het vizier van Morsum Magnificat-Update1
Brandweer Tienen: Kapitein op het schip van de burgemeester.
Ook De Lijn moet de tering naar de nering zetten.
19 december 2011
Volgens LDD zou afschaffing van de belbus jaarlijks 200 duizend euro besparen.

Bezoekers website Morsum Magnificat : 1.469.100
Brussel / Lanaken 19 december 2010.

Om een tekort van 40 miljoen euro weg te werken heeft de openbare vervoersmaatschappij De Lijn een plan klaar om drastisch te besparen. Jaarlijks wordt door De Lijn een klein miljard aan Vlaamse toelagen opgesoupeerd. Vlaams LDD volksvertegenwoordiger Peter Reekmans vindt dat daar een einde aan moet komen en kan het dan ook alleen maar toejuichen dat De Lijn eindelijk de tering naar de nering zet. De Lijn haalt immers slechts 16 procent van haar budget uit eigen inkomsten, terwijl de overige 84 procent wordt opgehoest door de belastingbetaler, ook als die nooit gebruik maakt van bus of tram.

Overvloedige inzet.
Het basismobiliteitsidee, waardoor zowat overal openbaar vervoer ter beschikking wordt gesteld, is toe aan een grondige kosten-batenanalyse. In de periode dat de socialistische excellenties bevoegd waren voor mobiliteit in Vlaanderen, was heel veel mogelijk. Bussen en trams werden in overvloed ingezet, zelfs belbussen die noch sociaal, noch economisch, noch ecologisch te verantwoorden zijn. Peter Reekmans: “Met een gemiddelde van 1 tot 2 betalende reizigers per dag en een jaarlijkse kostprijs van 150 tot 200 duizend is de belbus een verkwisting zonder voorgaande. Uit kostenbaten oogpunt kan de belbus dan ook beter meteen worden afgeschaft.”

Aanbod op basis van de reële vraag.
In de huidige tijden van budgettaire krapte moet De Lijn noodzakelijkerwijze de tering naar de nering zetten. Het De Lijn-aanbod werd trouwens veelal verbloemd: niet te controleren cijfers over het aantal tickets en abonnementen moesten de snel stijgende uitgaven van De Lijn verantwoorden. LDD, bij monde van Peter Reekmans, is van oordeel dat het aanbod van openbaar vervoer dient te gebeuren op basis van de reële vraag en dat ook de prijs voor bepaalde categorieën moet worden aangepast. Ook dient het gratis openbaar vervoer voor 65-plussers te worden aangepast. Het gaat bijvoorbeeld niet op dat een bejaarde, die op de kusttram stapt in De Panne om een koffie te drinken op de markt van Knokke, mag reizen op kosten van de belastingbetaler, terwijl een werkende Vlaming voor dezelfde of andere rit zijn portemonnee moet bovenhalen.

Grote sier.
De Lijn moet tevens komaf maken met allerlei uitgaven die niets bijdragen tot de kwaliteit van het openbaar vervoer. Marketingcampagnes zoals de dure televisiespots of sponsoringacties zoals het planten van bossen, allerlei symposia en publicaties, kunnen beter worden geschrapt. Het is al te gemakkelijk om met het geld van de belastingbetaler grote sier te maken en steeds weer aan te kloppen bij de Vlaamse overheid voor de zoveelste verhoging van de toelagen.

Bron : LDD
Bewerking : jvds

Artikel n° : 4.338
Geplaatst : 17:27 19/12/2011
Redactie Morsum Magnificat ® Professioneel


© 2005-2008 Morsum Magnificat Professioneel ® - Alle rechten voorbehouden.