Gebruikersnaam

Wachtwoord

Onthouden

Wachtwoord vergeten?

Aantal Bezoekers
16926429





Laatste artikelen
Persbericht MM22071042
Persbericht MM22071042
Belfius bank: Al de hele dag technische problemen met internet bankieren.
Andy Vermaut in het vizier van Morsum Magnificat-Update1
Brandweer Tienen: Kapitein op het schip van de burgemeester.
Spartacusplan Limburg te duur en inefficiënt?
23 september 2011
LDD vindt dit verspilling van middelen.

Bezoekers wegsite Morsum Magnificat : 1.276.900
Brussel / Lanaken 23 september 2011.

In het kader van het Spartacusplan heeft de Vlaamse regering vandaag beslist dat de sneltramlijn Hasselt-Maastricht aangelegd zal worden. Kostenplaatje : 200 miljoen euro in een publiek-private samenwerking -PPS-. Het Spartacusplan voorziet in drie sneltrams vanuit Hasselt ; de Noord-Zuid naar Overpelt, de Noord-Oost naar Maasmechelen en de West-Oost naar Maastricht.

Goedkoper alternatief.
Lode Vereeck, LDD-fractieleider in het Vlaams Parlement, vindt dit verspilling van middelen. Er is namelijk een verkeerskundig beter en goedkoper alternatief: een treinverbinding op de historische treinlijn 20. De reactivering van deze lijn wordt geraamd op een tiende, namelijk 20 miljoen euro. Volgens Vereeck is de tram een nuttig openbaar vervoermiddel in een stad maar niet tussen steden. Bovendien is het nut deze verbinding uiterst beperkt temeer deze evenmin nuttig is voor studenten omdat de sneltram niet tot de universiteit in Randwijck -Maastricht- rijdt en daarenboven is het Spartacusproject peperduur. Het belastinggeld kan in deze crisisperiode dan ook veel beter worden besteed en Vereeck vraagt zich ook af welke private partner in dit avontuur wil stappen.

Onteigeningen.
Voor vele mensen die langs het tracé van de sneltramlijn wonen, is er sprake van een onteigening van hun huis, een deel van hun huis of tuin. De gemeenten draaien ook op voor een deel van de randinfrastructuur. Volgens Lode Vereeck worden in zekere zin alle burgers van Hasselt, Diepenbeek, Bilzen en Lanaken onteigend omdat de extra kosten van de werkzaamheden op gemeentelijke gronden -heraanleg wegen en rioleringen- niet worden gesubsidieerd en dus door de gemeenten betaald moeten worden. De bijdrage van de gemeenten aan de lokale infrastructuurwerken -bruggen en tunnels- is vastgesteld op 10 procent wat in deze financieel moeilijke tijden onvermijdelijk zal leiden tot een verhoging van de gemeentebelastingen. Het is daarom dat LDD voorstander is en blijft van een volwaardig en goedkoper alternatief, namelijk de reactivering van de oude treinlijn 20 van Hasselt naar Maastricht, onderdeel van de lijn Antwerpen-Aken.

Bron : LDD
Bewerking : jvds

Artikel n° : 4157
Geplaatst : 17:13 23/09/2011.


© 2005-2008 Morsum Magnificat Professioneel ® - Alle rechten voorbehouden.