Een miljoen euro voor mediawijsheid en diversiteit in de media.
Bezoekers website Morsum Magnificat : 1.275.400 Brussel / Lanaken 23 september 2011. Gisteren lanceerde viceminister-president Ingrid Lieten, Vlaams minister van innovatie, overheidsinvesteringen, media en armoedebestrijding haar tijdens de staten-generaal van de media aangekondigde oproep rond diversiteit in de media. De oproep is tweeledig, de eerste betreft de diversiteit in de media en de tweede draait rond meer mediawijsheid in de samenleving. In totaal gaat het om meer dan 1 miljoen euro aan projectmiddelen. Mediawijsheid. Verschillende onderzoeken wijzen erop dat bepaalde groepen zoals mensen in armoede of senioren, het moeilijk hebben om met media om te gaan, wellicht omdat zij de nodige kritische vaardigheden missen om daarover een gefundeerde mening te vormen. Datzelfde zie je bij sommige jongeren. Daarom wil de minister het komende jaar extra inzetten op mediawijsheid waarvoor deze oproep een eerste aanzet is. Onder mediawijsheid wordt het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes verstaan waarmee burgers zich bewust en kritisch kunnen bewegen in een complexe, veranderende en gemediatiseerde wereld. Diversiteit. Wetend dat de huidige maatschappij veelkleurig én veelzijdig is, iets wat vooralsnog niet of onvoldoende tot uitdrukking komt in de media, is het een verantwoordelijkheid van de hele mediasector om mee te werken aan meer diversiteit ; in wie ze aan het woord laten, in wie ze in beeld brengen en in wie ze tewerkstellen. De media moet iedereen in een samenleving bereiken en beroeren ook en vooral omdat media cruciaal zijn voor een democratie.
Projectvoorstellen diversiteit. Voor de oproep diversiteit kunnen alle actoren binnen de mainstream media -televisie, radio, geschreven pers en internet- een projectvoorstel indienen. Onder actoren worden zowel private mediabedrijven, verenigingen die de belangen van de mediasector behartigen, als vzw’s -werkzaam inzake media- begrepen. Projectvoorstellen mediawijsheid. Voor de oproep mediawijsheid kan de aanvraag worden ingediend door een VZW, een stichting of een publieke rechtspersoon onder de vorm van een opdrachthoudende vereniging die actief is in Vlaanderen op het vlak van mediawijsheid of door een samenwerkingsverband waarvan minstens één partner een VZW, een stichting of een publieke rechtspersoon onder de vorm van een opdrachthoudende vereniging is die actief is op het vlak van mediawijsheid. Professionele mediabedrijven kunnen als partner meewerken aan een project. Uiterste datum. Projectvoorstellen worden uiterlijk op 21 oktober ingediend bij het departement Cultuur, Jeugd, Sport en Media van de Vlaamse Overheid. De oproep en het formulier voor de indiening van een projectvoorstel zijn vanaf vrijdagnamiddag 23 september 2011 te raadplegen op www.vlaanderen.be/media Bron : Kabinet minister Lieten. Bewerking : jvds
NVDR Volgt
Artikel n° : 4154. Geplaatst : 5:46 23/09/2011 Redactie Morsum Magnificat ® Professioneel
|