Gebruikersnaam

Wachtwoord

Onthouden

Wachtwoord vergeten?

Aantal Bezoekers
16926442





Laatste artikelen
Persbericht MM22071042
Persbericht MM22071042
Belfius bank: Al de hele dag technische problemen met internet bankieren.
Andy Vermaut in het vizier van Morsum Magnificat-Update1
Brandweer Tienen: Kapitein op het schip van de burgemeester.
Oorsuizen bij jongeren : Iets minder is de max.
26 mei 2011
Jo Vandeurzen lanceert campagne over gehoorschade.

Paginabezoekers website Morsum Magnificat : 840.900
Brussel / Lanaken 26 mei 2011.

--- wijziging 13:10 27/05/11

Vandaag lanceerde Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, Jo Vandeurzen, onder het motto "Iets minder is de max" een campagne over de gehoorschade die jongeren oplopen door te luide muziek. Met de campagne wil hij jongeren tussen 14 en 18 jaar informeren en sensibiliseren over de risico’s van te veel en te luide muziek en het gevaar op blijvende gehoorschade, een probleem dat nog te vaak wordt onderschat.

Gehoorverlies? Geen probleem.
Uit een onderzoek van Prof. Dr. Paul Van de Heyning -Universiteit Antwerpen- blijkt dat jongeren steeds meer gehoorschade oplopen door te veel en te luide muziek met gehoorschade en oorsuizen tot gevolg, wat een niet de onderschatten -sociaal- probleem vormt.  Uit bevraging van Vlaamse jongeren blijkt dat 80 procent gebruik maakt van draagbare audiospelers waarbij 24 procent van hen meer dan 15 uur per week luistert. Van de jongeren haalt 45 procent een geluidsintensiteit van 75 tot 100 procent van de capaciteit van het toestel. Ook blootstelling aan te luide muziek tijdens het uitgaan of tijdens concerten en festivals draagt bij tot gehoorschade. Uit de studie blijkt verder dat 85 procent van de 19 tot 20-jarigen last heeft van tijdelijk oorsuizen na het uitgaan. 15 procent van deze groep ervaart zelfs constant oorsuizen. Echter 74 procent van de jongeren beschouwt gehoorverlies niet als een probleem en zijn zelfs niet geneigd om het volume van hun MP3-speler lager te zetten.


Minister Jo Vandeurzen en zijn perswoordvoerder Leo De Bock -links- tijdens de persconferentie in zijn kabinet.

Sensibilisatie.
De problematiek van geluidsoverlast, met gehoorschade bij jongeren als gevolg, heeft twee componenten. Enerzijds is er de vraag naar reglementering, een debat dat gevoerd moet worden onder de bevoegdheid van minister Schauvliege waarmee de afspraak bestaat dat het reglementerend kader operationeel zal worden in 2012 en anderzijds is er de campagne om jongeren te sensibiliseren over de omvang van het risico en dat gehoorschade verstrekkende gevolgen heeft. 

 
     Iets minder doof zijn voor de signalen van de bevolking is óók de max  

Doe hier de hoortest :
http://www.seniorennet.be/Dossier/Horen_en_verstaan/Verstatest_hoortest/verstatest.php

Niet te onderschatten.
Het staat vast, zo zegt Prof. Dr. Paul Van de Heyning, dat gehoorschade toeneemt en artsen zien dan ook meer en meer jongeren met gehoorschade door luide muziek, een gevolg van het feit dat de voorbije 20 jaar het luisteren naar luide muziek via digitale muziekspelers -mp3, Ipod, enz- is verdubbeld. De gevolgen van gehoorschade zijn echter niet te onderschatten. Behalve dat er een gehoorverlies ontstaat en een vervroegde ouderdomsslechthorendheid optreedt is er ook het oorsuizen wat leidt tot daling van de levenskwaliteit, concentratie en depressie. Gehoorschade kan ook leiden tot, en dat is minder bekend, tot overgevoeligheid voor geluid waardoor de patiënt zich gaat isoleren en uiteindelijk wordt uitgesloten.  Studie toont aan dat slechts 15 tot 20 procent van de jongeren gebruik maakt van gehoorbescherming en de helft zou dit wellicht doen indien zij goed geïnformeerd zouden zijn, een reden om nu met de campagne te starten. Behalve sensibilisering zal de campagne ook voorzien in adviezen om gehoorschade te voorkomen zoals bijvoorbeeld de raad om op minstens 5 mtr afstand van een geluidsbox te blijven en na een lawaaierige uitgangsavond minstens 2 tot 3 dagen geen gebruik te maken van de mp3 speler om de oren wat rust te gunnen.

Lees hier meer
http://www.ietsminderisdemax.be/

Earsmear op sociale netwerken.
Om de doelgroep te bereiken wordt ook gebruik gemaakt van de sociale media zoals MSN, Facebook en Netlog waarop het filmpje van "Earsmear en zijn sidekick Buddy plug" wordt losgelaten. Tevens wordt er een mailing voorzien naar jeugdhuizen en andere intermediaire groepen die affiches en stickers worden voorzien. De leeftijd van de doelgroep is van 14 tot 18 jarigen omdat die groep pas begint met uitgaan en dus nog weinig of geen schade heeft opgelopen.

Kunnen ministers beginnen om qua geluidsoverlast
orde op zaken te stellen in hun eigen gemeenten? 


http://www.morsum-magnificat.be/index.php?option=com_content&task=view&id=3094&Itemid=2

http://www.morsum-magnificat.be/index.php?option=com_content&task=view&id=3091&Itemid=2

Vraag Morsum Magnificat.
Omdat er reeds een reglementering bestaat -Vlarem II- vroeg Morsum Magnificat of er plannen zijn om erop toe te zien dat deze wordt toegepast en nageleefd, wat nu vaak niet het geval is. Minister Vandeurzen antwoordde daarop dat er -nog- een nieuwe regelgeving voorzien is voor 2012 en het handhavingsbeleid daarrond zal door minister Schauvliege in die regelgeving opgenomen worden, echter, voor de huidige campagne is gekozen om niet bellerend en betuttelend over te komen maar eerder om op een aangepaste manier een preventieve boodschap te brengen. Bij minister Schauvliege werkt men wel aan een nieuwe regelgeving, maar daarover is nu nog niets bekend, de vertegenwoordiger van minister Schauvliege beloofde Morsum Magnificat ook aan de perslijst toe te voegen.

Meer in Morsum Magnificat -MM 190- en voorbeelden hoe men in de stad waar minister Jo Vandeurzen woont, omgaat met de VLAREM II.         

Redactie Morsum Magnificat ® Professioneel
jvds

Laatste update ( 29 mei 2011 )

© 2005-2008 Morsum Magnificat Professioneel ® - Alle rechten voorbehouden.