Gebruikersnaam

Wachtwoord

Onthouden

Wachtwoord vergeten?

Aantal Bezoekers
16926446





Laatste artikelen
Persbericht MM22071042
Persbericht MM22071042
Belfius bank: Al de hele dag technische problemen met internet bankieren.
Andy Vermaut in het vizier van Morsum Magnificat-Update1
Brandweer Tienen: Kapitein op het schip van de burgemeester.
Ontdek de Mobistar voordelen en ondervindt er ook de nadelen van.
25 april 2011
Chris Dubois kan dankzij Belgacom weer gebeld worden.

Paginabezoekers website Morsum Magnificat : 834.300
Genk / Lanaken 25 april 2011.

Ook anderen beklagen zich over de handelswijze van Mobistar:
http://www.klachtenpunt.be/klacht/mobistar/abonnement-aangesmeerd-terwijl-ze-zeiden-dat-het-geen-abonement-is/964

Met het online artikel van 11 februari 2011 brachten wij de telefoonperikelen van gewezen Genks Gemeenteraadslid Chris Dubois die ontstonden na het afsluiten van enkele contracten via een "Consulent" van Euphony die samenwerkt met Mobistar.

Startpack.
Tien jaar geleden was al bekend dat Telenet, via allerlei aanbiedingen, van haar abonnees jaarlijks minstens achthonderd euro zou binnenrijven, dat cijfer is voor abonnees die van alle diensten willen gebruikmaken inmiddels al overschreden. Maar de commerciële strijd naar de gunsten van abonnees voor telecomdiensten gaat ondertussen onverminderd verder. Meestal worden klanten met allerlei gratis aanbiedingen en gadgets gelokt en verkopers worden enkel opgeleid om contracten af te sluiten. Dat was ook het geval met Chris Dubois maar na de ondertekening van diverse contracten, was het verhoopte resultaat er niet, ergo, Dubois kwam na het inschrijven op het rijk geïllustreerde Startpack van Mobistar zonder vaste telefoonlijn te zitten.


Chris du Bois en zijn echtgenote hier tijdens een bijeenkomst van VLOTT met Hugo Coveliers, echter met de perikelen door Mobistar / Euphony kunnen ze minder lachen. 

Aangesmeerd.
In ons online artikel van 11 februari hadden we het over het aansmeren van contracten, we hadden evengoed "aanpraten" kunnen schrijven, want dat is toch wat verkopers uiteindelijk doen en waarvoor ze zijn opgeleid, maar gezien het vervolg van de zaak, hadden we het nog heel anders kunnen formuleren. Moet nu blijken dat de verkoper, Yves C., die zich "Consulent" noemt, erg onzorgvuldig contracten afsloot en daarbij het Mobistar document "Salestool Digitale TV" niet, of minstens onvoldoende toetste aan de bestaande situatie bij de klant. Naar eigen zeggen heeft consulent Yves C. klacht ingediend tegen Morsum Magnificat, het ontbreekt de man dus duidelijk niet aan lef, ondertussen weten we gelukkig dat de waarheid kwetst. Als meneer de Euphony consulent dermate vlotjes klachten indient, dan zal hij straks geen tijd meer hebben om contracten te verlappen. Meneer Yves had beter het document "Salestool Digitale TV" gelezen, daar staat ondermeer onder details vermeld "De klant zegt de abonnement-en- zelf op", dat gebeurde voor sommige niet.

Vredegerecht.
Ondertussen is Dubois verstoken van een vaste telefoonlijn. Op 8 februari 2011 wordt Mobistar nv met een aangetekend schrijven ingebreke gesteld en daarbuiten werd consulent Yves C. op vrijdag 8 april door Chris Dubois voor het niet leveren van diensten, het ontberen van inkomende telefoonoproepen en geen toegang tot het internet, de Genkse Vrederechter in verzoening geroepen. Daaruit blijkt nu dat Consulent Yves C. geen enkele bevoegdheid heeft om iets te ondernemen, meneer de consulent mag alleen maar verkopen.

Laconieke Mobistar.
In haar brief van 6 april 2011 schrijft Mobistar, twee maanden na de aangetekende ingebrekestelling van Dubois, laconiek: "Je hebt onlangs contact opgenomen met de klantendienst, waarvoor onze dank". De klant die wegens onzorgvuldige verkoopspraktijken van Mobistar, niet de beoogde diensten kan bekomen, ergo daardoor zelfs geen gebruik meer kan maken van een vaste telefoonlijn moet op de koop toe, op straffe van 125 € boete, de Mobistar attributen binnen de 10 dagen bij een erkend Mobistar Center binnenleveren.

Foute zending.
De Mobistar consulent beloofde bij het afsluiten van de contracten dd 14 november 2010 dat de levering van het pakket begin december zou gebeuren, dat was, vermits de levering naar een verkeerd adres werd gestuurd, niet het geval, de fout werd pas drie weken later door Mobistar rechtgezet.

Haast en spoed.
Reeds daags na de levering, ontvangt de klant op 22 december 2010 al het bericht dat Mobistar de activatie op 27 december voorziet, er is ondertussen uiteraard nog niets geïnstalleerd. Na de foute adressering loopt het ook mis met de installatie van de schotelantenne, de firma die de plaatsing moet realiseren zou in de GPS een verkeerde locatie hebben ingegeven maar uiteindelijk lukte het om modem en schotel te installeren, dat laatste gebeurde op een besneeuwd dak en in het donker. De uitvoerende firma T. heeft wijselijk geen risicoanalyse gemaakt. Direct na de installatie stelt de klant enkele merkwaardigheden vast, teletekst werk niet, de actieradius van de draagbare telefoon is beperkt tot 10 à 12 meter, de installatie van  internet op de vast opgestelde computer gaat niet, dus geen e-mail en geen TV Gids op de digibox.

Consulent op zondag.
Gezien de problemen komt Euphony consulent Yves C. op zondag 30 januari 2011 even langs om de problemen op te lossen, maar het lukt niet, ergo het wordt een puinhoop. De consulent raadpleegt Mobistar, belt daarvoor met het gratis klantennummer dermate lang dat de batterij van zijn GSM het laat afweten, de ganse interventie van Yves duurt tot 18u, de man is -op zondag nota bene- maar eventjes zeven uur bij de klant geweest.

Helpdesk Mobistar.
Een poging van de klant om zelf via de klantendienst van Mobistar de installatie te doen werken, mislukt, Mobistar zal dan maar een technicus sturen maar dat zal 120 € kosten. Uiteraard is de klant daarmee niet akkoord en hij stapt naar de Ombudsdienst Telecom. Bij de firma die de schotelantenne installeerde is men niet op de hoogte van de problemen  en verwijst naar de consulent.

Klacht bij de Ombudsdienst Telecom.
De Euphony / Mobistar consulent had op 14 november 2010 niet alleen contracten afgesloten voor een "Startpack", maar ook voor de overdracht van de vaste telefoonlijn -op dat ogenblik bij Telenet-, voor een aansluiting op Internet Everywhere, aanvraag tot internet, telefonie, televisie, aanvraag tot GSM tariefplan, contractaanvraag internet, telefonie en televisie, aanvraag tot mobiele nummeroverdracht, kortom, de Euphony "Consulent" nam op 14 november 2010 met alle gevolgen van dien, alle bestaande contracten over en verkocht er ook nieuwe, dus "verkopen" en daar gaat het toch over nietwaar. Of de klant "waar" krijgt voor zijn geld is weer wat anders.

Wet.
Het is duidelijk dat de klant hier de dupe is voor de schade veroorzaakt door de producent die daarvoor aansprakelijk is, de Wet betreffende de aansprakelijkheid voor producten met gebreken is hier van toepassing -Wet van 12 december 2000, BS 19 december 2000 en het KB van 20 juli 2000, BS 30 augustus 2000-. Om bij Mobistar iemand aan de telefoon te krijgen had heel wat voeten in de aarde, na een moeilijk verlopend gesprek met het algemeen nummer 02 745 714 11, wordt uiteindelijk ons telefoonnummer genoteerd en worden we op vrijdag 15 april  door perswoordvoerster Patty Verdoodt opgebeld die zegt de zaak te zullen onderzoeken. Of Mobistar zelf de bomen door het bos nog ziet, is af te wachten.

Redactie Morsum Magnificat ® Professioneel
ever ©

Laatste update ( 10 mei 2011 )

© 2005-2008 Morsum Magnificat Professioneel ® - Alle rechten voorbehouden.