Gebruikersnaam

Wachtwoord

Onthouden

Wachtwoord vergeten?

Aantal Bezoekers
16927652





Laatste artikelen
Persbericht MM22071042
Persbericht MM22071042
Belfius bank: Al de hele dag technische problemen met internet bankieren.
Andy Vermaut in het vizier van Morsum Magnificat-Update1
Brandweer Tienen: Kapitein op het schip van de burgemeester.
Politie en hulpdiensten testen nieuwe veiligheidssignalisatie.
09 april 2011
Simulatie van verschillende verkeersongevallen op de R0 te Lot.

Paginabezoekers Morsum Magnificat : 823.600
Brussel / Lanaken 9 april 2011

Vandaag zullen tot deze nacht door de politie- en hulpdiensten, op de buitenring van Brussel ter hoogte van de afrit Beersel-Lot, verschillende ongevallen met interventies van de hulpdiensten gesimuleerd worden. Hiermee wordt nagegaan of de nieuwe procedure voor het opstellen van de veiligheidssignalisatie bij ongevallen op de snelweg, goed functioneert en waar nog verbeteringen kunnen worden aangebracht.

Hoofdlijnen.
Op initiatief van het Federaal Kenniscentrum voor de Civiele Veiligheid, startte een project onder de naam "Veiligheidssignalisatie bij incidenten op de weg" en werkte een procedure uit die hulpdiensten kunnen gebruiken bij hun interventies. De procedure voor de veiligheidssignalisatie bij incidenten langs de weg is op punt gesteld door luitenant Elmar De Geyter van de brandweer Halle die uitgaat van 3 hoofdlijnen, ten eerste; De best mogelijke beveiliging van de plek van het incident, ten tweede; Duidelijke communicatie naar de weggebruikers toe en als laatste en derde hoofdlijn; Aandacht voor verkeersvlotheid waardoor de economische schade wordt beperkt. De nieuwe procedure komt erop neer dat aan alle brandweerlieden, politiemensen en leden van de Civiele Bescherming zal worden aangeleerd waar ze best hun voertuigen plaatsen ter hoogte van een incident opdat zijzelf en de weggebruikers veilig zouden zijn. Tegelijkertijd wordt ook getoond hoe ze, in sommige gevallen, de plek van een ongeval goed kunnen beveiligen en toch nog het verkeer kunnen doorlaten.

Nieuwe voorwaardern en
orders bij signalisatie ongevallen.


De brandweer kan binnekort ook de nieuwe signalisatie aankopen, hopelijk worden daarvoor fatsoenlijke aanbestedingen uitgeschreven die voldoen aan de CODEX, geen bestellingen in één of ander café op een bierviltje zoals dat in het verleden wel eens gebeurde.
 

Veiligheidsgeboden voor hulpverleners.
De hulpverleners krijgen tijdens de opleiding ook hun tien geboden mee:
1. Kledij met hoogst mogelijke zichtbaarheid -klasse III-.
2. Langs de veilige kant uitstappen en uitladen.
3. Indien nodig, een veiliger moment afwachten om afbakening op te stellen.
4. Starten vanaf de veilige kant.
5. Naar het verkeer blijven kijken -is achteruit stappen-.
6. Binnen de beveiligde zone blijven.
7. Beveiligd door tweede man met toortslamp.
8. De vluchtweg bewaken.
9. De inzettijd zo kort mogelijk houden.
10. Bufferzone leeg houden.

                   Niemand wilde een woord lossen over de brief van de minister aan 
                         alle burgemeesters in België met de instructies inzake radiocommunicatie
                        via A.S.T.R.I.D. nv, privacy en portretrecht. Ook de nieuwe woordvoerder
                        Jef Schoenmaekers zwijgt, dat noemt men dan openheid van bestuur,
                       Morsum Magnificat zal doorvoor een dossier indienen bij de dienst
                       Openheid van Bestuur en hergebruik van Overheidsinformatie. 



Jan Raes van het crisiscentrum BZ - Annemie Turtelboom minister van BZ - Jean Schoups van het kenniscentrum van de Civiele Veiligheid. 

Interview met Jean Schoups.

Jean Schoups
: Ook Wegen en verkeer Vlaanderen was er bij, ook zij moeten weten hoe zo'n dispositif eruit ziet en dat iedereen hetzelfde doet. Een uniforme opleiding "beveiligen van de weg" bestond niet.
Morsum Magnificat : dat staat niet op de persnota.
Jean Schoups :  ik weet het, we hebben het persbericht vóór publicatie niet mogen nalezen. Het gebruik van het nieuwe interventie en signalisatievoertuig met de pijlen, waarbij ook de interventieplaats volledig wordt afgebakend, op een manier dat derden, bijvoorbeeld familie de interventiezone niet kunnen binnenrijden.
Morsum Magnificat : dus het afbakenen van de werkzone.
Jean Schoups : Inderdaad ook geen journalisten. In 2007 kreeg de civiele veiligheid de bevoegdheid om bindende bevelen te geven, nadien dacht men men om de brandweer als politieman te gebruiken en signalen te geven, maar een pijl is ook een bevel, de bedoeling is om de interventie af te bakenen zodat het verkeer zonder dat daar altijd iemand moet geen bijstaan, vlot kan passeren.
Al het beeldmateriaal dat hier door alle diensten en een professionele filmploeg wordt gefilmd zal later van pas komen in de opleiding.

Veiligheidsgeboden voor weggebruikers.
1. Vertragen zodra men de veiligheidssignalisatie ziet.
2. Vier knipperlichten aanzetten om andere weggebruikers te waarschuwen.
3. Afstand houden.
4. Rustig het incident voorbij rijden zonder fel te vertragen om te kunnen kijken.
5. Bestuurder moeten bedenken dat de hulpverleners slachtoffers helpen die familie of vrienden kunnen zijn.

Brandweervoertuigen.
Momenteel kan de brandweer, voor een duidelijke signalisatie met pijlborden, beroep doen op de Wegpolitie en de Civiele Bescherming. Binnenkort zal de brandweer ook zelf kunnen beschikken over een nieuwe type
brandweervoertuig voorzien van een pijlbord op het dak en met voldoende signalisatiemateriaal aan boord. De Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken heeft een markt geopend voor deze nieuwe brandweervoertuigen. Vanaf 2012 zullen brandweerkorpsen ze kunnen aankopen. Deze aankopen worden door Binnenlandse Zaken voor 75 of 50% gesubsidieerd.

Opleiding
De opleidingen over de veiligheidssignalisatie bij ongevallen op de snelweg worden gecoördineerd door het Federaal Kenniscentrum. Momenteel loopt een pilootproject in de provinciale brandweerschool in Asse waar al
een heel aantal korpsen uit Vlaams-Brabant, Oost- en West-Vlaanderen, Antwerpen en Limburg een kijkje zijn komen nemen naar de nieuwe cursus. Naast plaatsing van de voertuigen, beveiliging van de plek van een ongeval en afbakening bevat de opleiding ook een stuk verkeerswetgeving. Sinds 2007 voorziet de wegcode dat brandweerlieden de bevoegdheid hebben om bindende bevelen aan weggebruikers te geven.

Uniforme opleiding.
Omdat bij een interventie langs de weg de hulpverlening in zo veilig mogelijke omstandigheden moet gebeuren, zowel voor hulpverleners, de slachtoffers als voor de weggebruikers, is een uniforme opleiding die
iedereen de beste praktijk aanleert, een goede zaak, zo zegt Annemie Turtelboom, minister van Binnenlandse Zaken.

Zonder problemen?
In het persbericht was te lezen dat vanaf de brug op de Kesterbeeklaan de media zonder problemen de testen kon volgen, maar de waarheid ligt elders. Midden op de brug, met uitzondering van twee meter links en rechts, was de ruimte, die zogezegd voor de pers was voorzien, door de Federale politie afgebakend, fotograferen was amper mogelijk. Op de koop toe werden nog buurtbewoners toegelaten die op hun beurt nog een aantal kinderen hadden meegebracht, deze laatsten namen plaats in de twee meter ruimte die in feite voor de pers waren bedoeld, zodat de eigenlijke pers quasi geen plaats had, Els Cleemput, woordvoerster MBZ en bekend van de zaak Koekelberg,stelde zich druk doende op, maar de organisatie liet fel te wensen over, Els imponeert Morsum Magnificat zeker niet.


95% Van de brug werd door de Federale politie, private ingehuurde filmploeg, eigen fotografen van de Civiele Veiligheid benomen, de pers kon in feite haar werk niet naar behoren doen, uiteraard behalve degenen die bij het MBZ -Els Cleemput- goed in de kast liggen ....


Meer in Morsum Magnificat 189

Bewerking : EVDS ©
Redactie Morsum Magnificat ® Professioneel

Laatste update ( 11 april 2011 )

© 2005-2008 Morsum Magnificat Professioneel ® - Alle rechten voorbehouden.