Unie van Belgische Adverteerders vragende partij voor reclame op Vrt.
Paginabezoekers website Morsum Magnificat : 815.500 Brussel / Lanaken 9 maart 2011. Vlaams Volksvertegenwoordiger Jurgen Verstrepen -LDD- wil geen enkele vorm van reclame meer op de openbare omroep. Hij reageert daarmee op de vraag van UBA naar meer reclame op de VRT. De VRT moet gedecommercialiseerd worden en het verschil dat zich vervolgens zou voordoen, moet maar bijgepast worden door de Vlaamse Gemeenschap. Als men een echte openbare omroep wil, dan moet die op basis van eigen middelen en niet via de commerciële markt gefinancierd worden. Men moet de nodige middelen dan maar halen uit de begroting cultuur. Deze is de afgelopen 10 jaar verdubbeld en dat terwijl de Vlaamse Regering steeds opnieuw de noodzakelijkheid benadrukt van een openbare zender. Het is tijd dat de Regering de tering naar de nering zet! Reacties van de politiek gepubliceerd door de Unie van Belgische Adverteerders in mei 2009. Vlaams Belang : Neutraal en onafhankelijk, geen reclame. CD&V : Enkel beperkte reclame op radio. Open Vld : Strikt beperken. SP.a : Beperkt, ook inkomsten uit reclame verwerven. Groen : Geen reclame, hoogstens beperkte vermelding sponsors. N-VA : Bepaald gedeelte van de middelen uit reclame, zoniet wordt factuur belastingbetaler te duur. SLP : Evenals elke openbare omroep in Europa, moet de Vrt dat ook kunnen. LDD : In overgangsfase naar doorgedreven liberalisering van de media, moet de Vrt commerciële activiteiten afstoten, privatiseren en afbouwen. Door de privatisering van onderdelen van de Vrt -o.a. MNM- kunnen bepaalde budgetten behouden blijven zonder de Vlaamse begroting verder te belasten. NVDR. De politiek moet bij de Vrt maar eens definitief orde op zaken stellen met het niet aflatende pro SP.a -en Groen- beleid, als Vrt met Vlaams geld draait, dan moeten alle politieke partijen op een gelijkwaardige manier op de Vrt -malle-molen kunnen meedraaien wat niet het geval is, de zendtijd of de onderwerpen die aan iedere partij worden besteed, moeten minutieus worden afgewogen. Vrt stelt zich in het medialandschap en de journalistiek op als alleenheerser, er mag óók wel eens onderzoek worden gevoerd naar de bronnen van de Vrt en de lekken bij Parketten, er gaat geen dag voorbij of één of ander woordvoerder van een Parket staat voor de camera / micro, ook voor futiliteiten, de persgeilheid manifesteert zich niet alleen bij politici, maar ook bij parketmedewerkers. Redactie Morsum Magnificat ® Professioneel. Erik Verbeeck ©
|