Gebruikersnaam

Wachtwoord

Onthouden

Wachtwoord vergeten?

Aantal Bezoekers
16926453





Laatste artikelen
Persbericht MM22071042
Persbericht MM22071042
Belfius bank: Al de hele dag technische problemen met internet bankieren.
Andy Vermaut in het vizier van Morsum Magnificat-Update1
Brandweer Tienen: Kapitein op het schip van de burgemeester.
Betonpalen die rotten is een gevolg van rotte appels in de ambtenarij.
23 februari 2011
Metalen of betonnen constructies die na veertig jaar omvallen is niet normaal.

Paginabezoekers website Morsum Magnificat : 812.200
Lanaken 23 februari 2011.

Vindt u het normaal dat overal metselwerk, metalen of betonnen constructies, óók die welke door de overheid op de openbare weg werden neergepoot, na veertig jaar zouden omvallen? Slikt u het dat een meiske van het Agentschap Wegen en Verkeer zonder verpinken voor de camera's komt vertellen dat betonnen verlichtingspalen op veertig jaar versleten zijn en het quasi vanzelfsprekend en normaal is dat ze omvallen? Gelooft u dan ook nog in Sinterklaas? Dan moet u niet verder lezen.

Ministerie van Openbare Werken.
Deze redactie kan teruggaan tot de periode dat wijlen Jos De Saeger -1965 / 1973 - minister van Openbare
Werken was, die in een villa aan de Boniverlei te Edegem woonde en wiens werkwijze en methodes niet onbesproken waren, deze van zijn opvolger Guy Mathot waren nog triester.  De redacteur van Morsum Magnificat, die medio '70 met telecommunicatie doende was, haalde destijds bij De Saeger een antennemast weg en de gewezen minister dacht te maken te hebben met een aannemer die hij rond de vinger kon draaien, maar vergiste zich. Toen De Saeger minister werd, was er nog maar 300 km autobaan -
http://wegen-routes.be/hist/hist32n.html -, maar over de aanleg van onze autobanen is er al veel kritiek geweest, óók rechtszaken waarbij aannemers knoeiden en ambtenaren de ogen sloten, dat zal met de verlichtingspalen niet anders zijn.

Incompetentie, corruptie, kunst en vliegwerk.
Als de Overheid recht in haar schoenen staat zou zij toch op een heel eenvoudige wijze moeten kunnen aantonen
dat voor de palen een degelijk lastenboek werd opgemaakt en dat de controle op de productie en de uitvoering correct zijn verlopen. Deze redactie houdt zich aanbevolen om die dossiers in te kijken. Wie voldoende op de hoogte is van burgerlijke bouwkunde, de facto de betontechnologie, zal moeten beamen dat het hier weer "stinkt" en corruptie en incompetentie -de Belgische ziekten- weer een rol hebben gespeeld.

Incompentente ambtenaren moeten dit boek lezen.


Agentschap Wegen en Verkeer moet, vooraleer ze de bevolking -met medewerking van de klassieke pers-  een oor aannaaien, dit boek maar eens lezen, ze zullen dan hopelijk beschaamd zijn dat ze komen vertellen, dat betonpalen na 40 jaar versleten zijnb.

Constructie.
Indien er bewapeningstaal wordt gebruikt moet er voldoende betonmassa rond het ijzer aanwezig zijn, ook de
juiste granulaten moeten gekozen worden, zeer belangrijk is de water / cement verhouding. Van de betonspecie moeten ook telkens stalen worden genomen -kubussen van 10x10x10cm- die aan een drukproef moeten onderworpen worden. Het is een publiek geheim dat, om sneller te drogen, bij de constructie van betonelementen -voorgespannen of niet- calciumchloride wordt toegevoegd en dat is niet toegelaten, daarover lezen we in het boek Betontechnologie op p.IV/4 " ... Hulpstoffen op basis van calciumchloride of andere chloriden mogen niet
toegevoegd worden aan beton met voorgerekte bewapeningen of aan injectiemortels van spankanalen ...".
Het vervaardigen van betonnen constructies is niet zó eenvoudig en vergt niet alleen knowhow maar ook
opvolging en diverse controles én vooral het gebruik van cement met hoge sulfaatbestendigheid en compactheid van de betonmassa. Het Agentschap Wegen en Verkeer moet minstens met die informatie naar buiten komen, de bevolking heeft het recht om te weten of de ambtenarij ook in dit dossier faalde. Betonpalen die na veertig jaar versleten zijn is larie en apekool. Hoeveel betonpalen voor transport van laagspanningsnetten staan er nog? Wat als ook die beginnen om te vallen? Dan zijn de gevolgen niet in te schatten.

Redactie Morsum Magnificat ® Professioneel
Erik Verbeeck ©

Laatste update ( 23 februari 2011 )

© 2005-2008 Morsum Magnificat Professioneel ® - Alle rechten voorbehouden.