Gebruikersnaam

Wachtwoord

Onthouden

Wachtwoord vergeten?

Aantal Bezoekers
16936019





Laatste artikelen
Persbericht MM22071042
Persbericht MM22071042
Belfius bank: Al de hele dag technische problemen met internet bankieren.
Andy Vermaut in het vizier van Morsum Magnificat-Update1
Brandweer Tienen: Kapitein op het schip van de burgemeester.
N-VA onthoudt zich bij stemming commissie Buizingen.
02 februari 2011
Rapport te vaag omtrent de verantwoordelijkheid voor gebrekkig veiligheidsbeleid.

Paginabezoekers website Morsum Magnificat : 804.700
Brussel / Lanaken 2 februari 2011

De N-VA keurde het rapport van de commissie Spoorwegveiligheid in de Kamer niet goed. Bij de stemming hebben de parlementsleden van de N-VA zich onthouden. “Het rapport is te vaag als het gaat om wie verantwoordelijk is voor het gebrekkige veiligheidsbeleid en het ontwikkelt ook geen visie over de toekomstige structuur van de NMBS-groep”, zegt Steven Vandeput. De N-VA pleit voor een depolitisering van het spoor.

Rapport te vaag.
Vandeput beklemtoont dat de N-VA met haar onthouding geen afbreuk wil doen aan het door de commissie geleverde werk. “Maar wij konden niet voor stemmen,  omdat dit rapport te vaag is als het gaat over wie  nu verantwoordelijk is en over wat men denkt te doen aan de drieledige structuur van de NMBS die, alvast wat veiligheidsbeleid betreft, heeft gefaald".  Een veiligheidsbeleid betekent duidelijke rolverdeling en verantwoordelijkheid. Dat mist de N-VA  in het rapport. Tijdens de bespreking van het eindrapport diende Vandeput talloze amendementen in die de verantwoordelijkheid voor veiligheid preciezer wilden omschrijven, maar elke poging in die zin werd weggestemd. Zo vroeg hij om in elk van de ondernemingen –NMBS, Infrabel, NMBS-Holding– een verantwoordelijke voor veiligheid in het directiecomité op te nemen –een redelijk evidente aanbeveling– maar zelfs dat kon niet op genoeg steun rekenen. Ook de vraag om de depolitisering van de Raden van Bestuur was blijkbaar een brug te ver.

Ontevreden N-VA.
De N-VA is niet tevreden met de teneur van dit rapport, maar wil het geleverde werk ook niet volledig afschieten. Zo lijken zowel de operator als de infrastructuurbeheerder gewonnen voor een verhaal van verantwoordelijkheid en kiest de commissie ook duidelijk voor een versnelde uitrol van het Europese veiligheidssysteem ETCS.  Vandeput : “Ik heb ook gepleit voor een scheiding tussen politiek en bedrijfsvoering. In de beheerscontracten moeten duidelijke doelstellingen geformuleerd worden, waaraan budgetten gekoppeld zijn. Dat zijn de  fundamentele politieke keuzes op lange termijn.  Daarna moet de politiek zijn handen afhouden van het dagelijks management. Nu zien we hoe politieke partijen hun zeg willen hebben. Niets is nefaster voor een bedrijfscultuur dan steeds wisselende doelstellingen.”

Debat over de toekomst.
Voor N-VA is het rapport-Buizingen geen eindpunt, maar een begin van een breed debat over de Belgische spoorwegen. Waar willen we staan, als in 2019 de Europese markt voor het binnenlands reizigersvervoer opengaat? Hoe zullen we dan concurreren met de buitenlandse maatschappijen? Hoe zullen we het sociaal overleg herstructureren? Hoe komt het dat overal in Europa de oude staatsmaatschappijen gesplitst zijn in een bedrijf dat de treinen beheert, en een bedrijf dat de sporen beheert, terwijl België nog een extra bedrijf overhoudt waarin alle personeel ondergebracht is?

Vier maanden commissie.
“A catastrophy is a failure of the organisation”, aldus nog Steven Vandeput: “Dat is de zin die mij het meeste bijgebleven is uit vier maanden commissie. Het is hoog tijd dat de verantwoordelijkheden binnen de NMBS-Groep duidelijk afgelijnd worden. Dat vraagt een volgehouden zoektocht naar de functionaliteit van de huidige structuren.”

Bron: N-VA

Redactie Morsum Magnificat ® Professioneel.
jvds 


© 2005-2008 Morsum Magnificat Professioneel ® - Alle rechten voorbehouden.