Voor LDD zijn de smogcontroles een Belgenmop.
Paginabezoekers website Morsum Magnificat : 804.000 Lanaken / Brussel 31 januari 2011 De federale Wegpolitie maakte vanavond al de resultaten bekend van de vandaag uitgevoerde controles tijdens de eerste dag van het smogalarm. Niet minder dan 2500 bestuurders werden betrapt op overdreven snelheid. De resultaten van de vast opgestelde camera's zijn nog niet bekend.
Lees hier ook "smogschandaal op E40"
Flinke financiële opsterker. Door het smogalarm is de maximaal toegelaten snelheid op de autosnelwegen 90 km/uur. Ook de onbemande camera’s die in smogzones staan, zijn opnieuw ingesteld om overtredingen vanaf 90 km/uur vast te stellen, 2500 bestuurders zullen alvast een proces-verbaal krijgen, dat is weer een flinke opsteker voor de staatskas. In Luik werd een maximumsnelheid van 162 km/uur geregistreerd. Limburg en Luxemburg. De smogcontroles zijn uitgevoerd op autosnelwegen over het hele land, uitgezonderd in de provincies Limburg en Luxemburg, waar geen smogzones zijn. Gelijkaardige snelheidscontroles zullen ook morgen, dinsdag 1 februari 2011, georganiseerd worden. LDD : Smogalarm is een Belgenmop. De Inter-gewestelijke Cel voor Leefmilieu -Ircel- en de Vlaamse Milieu Maatschappij -VMM- liggen aan de basis van het smogalarm, het wordt als "de vergiftiging" van onze bevolking aangekondigd. Bij een concentratie van 70 microgram fijn stof per kubieke meter mogen de auto’s op onze autosnelwegen niet sneller rijden dan 90 kilometer per uur en dat is volgens LDD een Belgenmop. Jean-Marie Dedecker, voorzitter LDD, geeft daarover volgende uitleg : “Het is evident dat hogere fijnstofconcentraties schadelijker zijn voor de gezondheid dan lagere, maar die concentraties haal je omlaag met structurele maatregelen en niet door auto’s 30 per uur trager te doen rijden. Op de weg zijn de grootste vervuilers nog altijd de vrachtwagens en de bussen, die 62 procent van het fijn stof produceren, maar die mogen gewoon doortuffen. En ook dat is niet eenvoudig, want het Vlaams Instituut voor Technologisch Onderzoek (VITO) berekende dat het fijn stof met drie procent zou stijgen als de vrachtwagens 80 kilometer per uur zouden rijden in plaats van 60 zoals nu. Daarom is het zeer delicaat om groene appelen met groene citroenen te vergelijken.” En Nederland? Het is vooral belangrijk te weten wie de grootste vervuiler is, volgens Ircel komt 85 procent van de fijnstofvervuiling uit het buitenland en zijn de grootste vervuilers industrie, landbouw en verwarming en toch viseert men het verkeer. Het Nederlandse Centraal Bureau voor Statistiek berekende dat de uitstoot van fijn stof tussen 1990 en 2006 met 43 procent is gedaald. Wintersmog komt steeds minder voor omdat de overgewaaide lucht uit Oost-Europa steeds schoner wordt. Jean-Marie Dedecker: “In Nederland legt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu de drempel voor fijn stof op een daggemiddelde van 200 microgram per kubieke meter. Een alarmdrempel van 70 is paniekvoetbal. Of zijn wij drie keer ongezonder en kwetsbaarder dan onze Noorderburen? De snelheidsbeperking tot 90 kilometer per uur op de snelwegen om het gezondheidsrisico in te perken, is zo verwaarloosbaar dat het wetenschappelijke onzin is. Maar ze kan natuurlijk wel weer worden ingeroepen om het boetegeld uit de portemonnee van de automobilist te kloppen.” Bron : Federale Politie en LDD Redactie Morsum Magnificat ® Professioneel Erik Verbeeck ©
|