Gebruikersnaam

Wachtwoord

Onthouden

Wachtwoord vergeten?

Aantal Bezoekers
16926457





Laatste artikelen
Persbericht MM22071042
Persbericht MM22071042
Belfius bank: Al de hele dag technische problemen met internet bankieren.
Andy Vermaut in het vizier van Morsum Magnificat-Update1
Brandweer Tienen: Kapitein op het schip van de burgemeester.
VRT moet verhouding met Woestijnvis herbekijken als aankoop VT4 en VijfTV slaagt.
23 januari 2011
LDD is verbaasd over de politieke reacties op kandidatuurstelling Woestijnvis.

Paginabezoekers website Morsum Magnificat : 800.500
Lanaken / Antwerpen 23 januari 2011

Jurgen Verstrepen -LDD- leest met enige verbazing de politieke reacties op de kandidatuurstelling van Woestijnvis om de zenders VT4 en VijfTV van de SBS groep te kopen. Het is niet omdat de mogelijkheid bestaat dat Woestijnvis programma’s naar een andere zender verplaatst dat de kwaliteit stijgt of de Vlaamse kijker een meerwaarde krijgt.  Jurgen Verstrepen van LDD zegt dat die redenering kant noch wal raakt.

De commercialisering van de openbare omroep?
Wat we nu zien is een poging om een televisiedistributiekanaal met een gevestigde naam en marktaandeel over
te nemen om zo een nieuwe persgroep te creëren in Vlaanderen. De producent heeft dan een crossmediale firma in handen, print, contentproductie en televisiedistributie, zeg maar een soort "Man bijt hond met reclame". De versnippering in de reclamemarkt zal eerder leiden tot minder opbrengsten voor de bestaande zenders. De reclamebestedingen in Vlaanderen groeien immers niet genoeg om extra zenders grote ruimte te geven. De versnippering over verschillende nieuwe media zet deze reclame-inkomsten nog eens extra onder druk. Een volledige decommercialisering van de openbare omroep zou wat soelaas kunnen bieden maar zal niet voldoen, de gouden eeuw van televisiereclamespots is immers voorbij.”

Hofleverancier.
Aandeelhouderstructuren die bij Vlaamse zenders veranderen kunnen wel accentverschuivingen teweeg brengen
maar niet meer dan dat. Woestijnvis is kunnen groeien tot een grote producent door de jarenlange budgetgarantie van de openbare omroep. Vanuit deze luxepositie kon het productiehuis zwaar investeren in producties die in het commerciële milieu niet haalbaar waren vanwege niet rendabel en te duur. Misschien opent
dit wel nieuwe mogelijkheden voor jonge Vlaamse productiehuizen bij de openbare omroep.


Jurgen Verstrepen -links- naast Lode Vereeck tijdens de
nieuwjaarsreceptie gisteren 22 januari 2011 te Evere

Jurgen Verstrepen:
“Ik ga ervan uit dat als Woestijnvis in de koop van VT4 en Vijf TV zenders slaagt, de openbare omroep ook het
aangekondigde preferentiële partnership met Woestijnvis herbekijkt. Als de preferentiële hofleverancier van de openbare omroep de weg kiest van de commerciële concurrenten dan moet het maar op eigen poten gaan staan en niet meer rekenen op extra belastinggeld. Van twee walletjes eten is onaanvaardbaar. Ik ben voorstander van het vrije ondernemerschap en tegenstander van marktvervalsing.

Belastinggeld.
Het is wel een beetje cynisch dat een productiehuis dat jarenlang politiek verdedigd werd in relatie tot de VRT, nu
een concurrent wil worden voor diezelfde openbare omroep. Daarover mogen mijn politieke voorgangers zich eens bezinnen, zegt Jurgen Verstrepen. "Uiteindelijk is Woestijnvis opgebouwd met belastinggeld, heeft de VRT
hen alle creatieve kansen en middelen gegeven en dreigt diezelfde VRT nu met lege handen achter te blijven,
daarom roep ik mijn collega's in het licht van de onderhandelingen over de nieuwe beheersovereenkomst in de
commissie media, op om rekening te houden met de mogelijkheid van deze veranderende mediaconcentraties in Vlaanderen. Misschien slaagt Woestijnvis deze keer niet in haar opzet maar dan nog is het een kwestie van tijd. Als de openbare omroep in minder goede papieren komt te zitten, dan zal de politiek het weer mogen oplossen".

Jurgen Verstrepen :
“Het is hoog tijd voor een mediacharter in Vlaanderen dat de krijtlijnen bepaalt van alle mediagroepen, daarvoor
reken ik op de minister van media, Ingrid Lieten dat zij zo snel mogelijk dit initiatief neemt. De relatie tussen zenders, kabeloperatoren, producenten, krantengroepen en distributeurs staat onder hoogspanning, immers, de grenzen vervagen door de digitalisatie van de media. Het beleid moet een versnelling hoger schakelen. De Vlaamse markt is sowieso een kleine mediamarkt waar elke verschuiving kan leiden tot snelle ontwrichting”

Bron : Jurgen Verstrepen
Mediaspecialist LDD
Vast lid commissie media
Vlaams volksvertegenwoordiger

Redactie Morsum Magnificat ® Professioneel
Erik Verbeeck ©

Laatste update ( 23 januari 2011 )

© 2005-2008 Morsum Magnificat Professioneel ® - Alle rechten voorbehouden.