Spoormaatschappij kampt met acuut tekort aan rollend materiaal.
Paginabezoekers website Morsum Magnificat : 786.300 Brussel / Genk : 17 december 2010 De NMBS moet tijdelijk treinen huren in het buitenland. De spoormaatschappij kampt met een acuut tekort aan rollend materieel. In volle spits rijden rijtuigen steeds meer met minder wagons. “Dat kan niet langer”, zegt Kamerlid Steven Vandeput van de N-VA. “De NMBS moet NU ingrijpen, wil ze niet alle krediet van de reizigers verspelen.” Technisch geschikt. Vandeput betwist dat buitenlandse rijtuigen technisch niet geschikt zijn voor het Belgische netwerk. “In België denken we altijd dat we anders zijn. Tijdelijk treinen huren is perfect mogelijk als de NMBS het wil. En veel efficiënter dan compensatieregelingen en dergelijke. Pendelaars willen gewoon dat de trein op tijd rijdt.” Nu ingrijpen! De NMBS heeft jarenlang bespaard op het onderhoud van het rollend materieel. “Nieuwe treinen zijn besteld, infrastructuurwerken zijn bezig. Dat duurt te lang, reizigers daar nu niets aan. Daarom moet de NMBS snel in Nederland, Frankrijk of Duitsland extra rijtuigen huren, zodat ze haar reizigers deftig kan vervoeren. We zijn toch geen derdewereldland? Dit moét beter, en snel, zegt Steven Vandeput.” Complexe structuur. Maar de structuur van de NMBS is zo complex dat het niet eens duidelijk is wie een dergelijke beslissing kan nemen. Het meest logische zou “de operator NMBS” zijn, maar de holding heeft de touwtjes stevig in handen: voor elke financiële operatie is de handtekening van de holding nodig. Bron : N-VA Redactie Morsum Magnificat ® Professioneel jvds |