Gebruikersnaam

Wachtwoord

Onthouden

Wachtwoord vergeten?

Aantal Bezoekers
16935419





Laatste artikelen
Persbericht MM22071042
Persbericht MM22071042
Belfius bank: Al de hele dag technische problemen met internet bankieren.
Andy Vermaut in het vizier van Morsum Magnificat-Update1
Brandweer Tienen: Kapitein op het schip van de burgemeester.
LDD wil Files compenseren via verkeersbelasting.
14 oktober 2010
Falend mobiliteitsbeleid met monsterfiles op slecht onderhouden wegen.

Paginabezoekers website Morsum Magnificat : 767.800
Brussel / Genk 14 oktober 2010

Gebruikers van het openbaar vervoer hebben recht op een compensatie wanneer hun trein of bus ernstige of herhaaldelijke vertraging oploopt of zelfs door staking niet rijdt. De automobilist daarentegen betaalt eveneens aan de overheid om vlot en veilig te kunnen rijden, maar krijgt in ruil daarvoor een falend mobiliteitsbeleid met monsterfiles op slecht onderhouden wegen. Daarom pleit LDD voor een vermindering van de verkeersbelasting.

De overheid komt haar engagement niet na.
Volgens LDD is het niet meer dan logisch dat gebruikers van het openbaar vervoer een compensatie ontvangen voor de tekortkomingen ingevolge stakingen of een gebrek aan stiptheid. Een abonnement of ticket is immers een soort van overeenkomst, en overeenkomsten dienen nageleefd te worden. Automobilisten betalen ook hun ‘abonnement’ of ‘ticket’ aan de overheid aan de hand van allerlei verkeersbelastingen maar genieten, in tegenstelling tot de gebruiker van het openbaar vervoer, niet van compensaties in geval van hinder. Integendeel, automobilisten betalen zelfs 13 miljard euro per jaar aan taksen en accijnzen waarvan 1,38 miljard euro enkel al ingevolge de verkeersbelasting.

Fiscale melkkoeien.
Vlaams volksvertegenwoordiger Peter Reekmans: “Automobilisten staan jaar na jaar, dag in dag uit in files op wegen boordevol putten. Zij verliezen daardoor tijd en geld, doordat ze onder meer extra brandstof verbruiken, waarmee ze de schatkist nog eens extra spekken aan de hand van BTW en accijnzen. Omdat de overheid als mobiliteitsbehoedster haar overeenkomst met de automobiele burgers niet nakomt, hebben die burgers, net zoals de gebruikers van het openbaar vervoer, recht op een compensatie. Dit kan perfect in de vorm van een reductie op de verkeersbelasting. Het kan immers niet langer dat automobilisten beschouwd worden als fiscale melkkoeien met het karakter van brave schapen die zich jaar na jaar gewillig moeten laten scheren! Alles heeft een grens, ook het geduld van de automobilisten.”

Twintig procent minder verkeersbelasting.
Vlamingen zitten dagelijks gemiddeld bijna anderhalf uur in het verkeer. Dat staat niet in verhouding tot de kleine oppervlakte van ons land. Naast het tijdverlies, de vermoeidheid en de stress die ermee gepaard gaan, hebben die verplaatsingen niet alleen een intrinsieke kostprijs, maar ook een kostenplaatje dat te wijten is aan het fileleed. Een verloren uur in de file kost voor een personenwagen gemiddeld 8 tot 10 euro en 45 tot 50 euro voor een vrachtwagen.

Bron : LDD

Redactie Morsum Magnificat ® Professioneel
jvds


© 2005-2008 Morsum Magnificat Professioneel ® - Alle rechten voorbehouden.