Gebruikersnaam

Wachtwoord

Onthouden

Wachtwoord vergeten?

Aantal Bezoekers
16935182





Laatste artikelen
Persbericht MM22071042
Persbericht MM22071042
Belfius bank: Al de hele dag technische problemen met internet bankieren.
Andy Vermaut in het vizier van Morsum Magnificat-Update1
Brandweer Tienen: Kapitein op het schip van de burgemeester.
Genk : Aan kade gemeerd binnenvaartschip slaat lek-Update1
05 september 2010
Grootste stilte over de lading.

Paginabezoekers website Morsum Magnificat : 756.900
Genk 5 september 2010.

--- Update 1 07:00 6/9/10
Volgens Het Laatste Nieuws zou het om vliegassen gaan, dat zou de Genkse brandweercommandant hebben
gezegd, vreemd is dat gisteren ter plaatse niemand -brandweer, nv De Scheepvaart, Civiele Veiligheid- over de lading maar iets kon zeggen?
Cement.
Volgens twee bronnen ter plaatse, is de eigenaar van het schip iemand uit Charleroi. De vliegas zou volgens Het
Laatste Nieuws afkomstig zijn uit het Luikse. We weten ook dat om de "C" factor van Cement te bepalen, ondermeer bij Obourg in Luik, vliegassen aan het Cement worden toegevoegd, het schip had dan niet zover moeten varen. Onze informant was gisteren formeel : het zijn metaalslakken afkomstig van Arcelor Mittal, de man beweerde het te kunnen weten.  We begrijpen niet waarom iedereen tegenover deze redactie over de lading zó geheimzinnig moet doen, wij zullen het verhaal van de vliegas geloven als we het vervoerdocument -CMR- zien. Indien het inderdaad om vliegas zou gaan, dan kon de manipulatie niet gebeuren zoals men dat gisteren heeft gedaan, zie deze link http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegas
---- einde update 1

Een binnenschip dat aan de Kanaaloever ter hoogte van de sluis ligt afgemeerd, heeft op één of andere manier  water gemaakt, dermate dat het dreigde te kapseizen en te zinken.

Olie, stookolie en water.
Het wooncompartiment -kajuit- liep volledig onder water dat gemengd werd met brandstof en olie uit de machinekamer,
de brandweer van Genk riep de Civiele Veiligheid van Brasschaat op, die kwam met enkele manschappen ter plaatse om het water in de omgeving van het schip met detergenten te bewerken, dat werd ook door de Civiele uit Brasschaat bevestigd.

En de lading?
Omdat het schip dreigde te zinken vorderde nv De Scheepvaart een grijpkraan en een firma om a.s.a.p. het 
-open- ruim van het schip leeg te maken. De Vrt radio had het over zand, maar onze informant zegt dat het om  een heel ander goedje gaat. Ter plaatse kon niemand zeggen wat in de ruimte van dat schip ligt, de persoon van de Civiele Veiligheid ter plaatse verwees ons voor informatie naar Brasschaat.

Binnenschip zinkende.


De lading is volgens ons zeker geen zand, wat dan wel?

Zijn het soms Metaalslakken?
Over het dumpen van metaalslakken is al heel wat te doen geweest, die zijn ooit ook op het Remo stort terecht gekomen. De lading van het schip zou afkomstig zijn
van een smeltoven bij Arcelor Mittal voor de productie van roestvast staal en zou ondermeer chroomoxide bevatten, het goedje 
zou bestemd zijn om in asfalt te worden verwerkt. Als het werkelijk om metaalslakken gaat dan kan men de wijze waarop de lading wordt verplaatst en het goedje op de grasberm en de straat terecht komt, niet kunnen tolereren, totnogtoe zegt niemand iets, dus op zijn Belgisch, gewoon doen!

Van de muur naar het kastje.
We steken ons licht op bij de Genkse burgemeester Wim Dries maar deze moet zich informeren bij zijn 
brandweer, vervolgens contacteren we bij de officier van wacht bij de Civiele Bescherming te Brasschaat, daar  vernemen we dat de Civiele werd opgeroepen door de brandweer van Genk en alleen de opdracht heeft om  detergenten aan te brengen die de olie en de brandstof neutraliseren, van de aard van de lading trekt men zich  in Brasschaat niets aan.  We hebben ook reeds achterhaald dat de Scheepvaartpolitie wél op de hoogte is, maar  niet is tussen gekomen, de bal ligt blijkbaar bij de nv De Scheepvaart, maar de persoon ter plaatse zei dat het ruim diende leeggemaakt en op vrachtwagens geladen, meer kregen we niet los, waarom geen uitleg over de aard van de lading en inzage in de vrachtbrief.

Meer lekken.
Tijdens het leegmaken van het ruim was te zien dat er nog andere gaten in de romp te zien, het water spoot  door een gaatje op de lading, iemand zei dat het om water uit de ballasttanks ging en niet uit het kanaal. We zien op onze foto's dat er al verschillende "lappen" op de romp werden gelast. Is dat schip van de eigenaar uit Charleroi wel in orde?

Veiligheid.
Over de veiligheid kunnen we kort zijn ; "een puinhoop". Diverse personen bevinden zich binnen de draaicirkel
van de kraan en niemand draagt een helm bovendien staat de kraan vrij dicht bij een hoogspanningslijn van 380kV, we hebben even "oriënterend" gemeten en zien dat de lijn op die plaats +/- 24m hoog hangt, wanneer we even rekenen dan mag de kraan niet hoger dan 18,50m hoog komen, zoniet is er risico voor overslag en indien dat bij een 380kV lijn mocht gebeuren, dan zouden de personen in de buurt van de kraan het wellicht niet overleven. Weet niemand dan dat, alvorens die werken te starten Elia toelating moet geven -art. 192 AREI-? Toen wij de officier van wacht van de Civiele Veiligheid van Brasschaat van het gevaar diets maakten, was deze
zich bij een eventuele ontlading niet bewust dat zijn mensen daarvan nadeel zouden ondervinden!  

U leest meer en ziet meer foto's in Morsum Magnificat 182 -voor betalende abonnees-

Redactie Morsum Magnificat  ® Professioneel.
Erik Verbeeck ©
 

Laatste update ( 06 september 2010 )

© 2005-2008 Morsum Magnificat Professioneel ® - Alle rechten voorbehouden.