Gebruikersnaam

Wachtwoord

Onthouden

Wachtwoord vergeten?

Aantal Bezoekers
16934952





Laatste artikelen
Persbericht MM22071042
Persbericht MM22071042
Belfius bank: Al de hele dag technische problemen met internet bankieren.
Andy Vermaut in het vizier van Morsum Magnificat-Update1
Brandweer Tienen: Kapitein op het schip van de burgemeester.
Genk : Vanaf 2013 vervangt K-taks motorenbelasting voor bedrijven.
06 juli 2010
Betere economische realiteit én stimulans voor ecologisch denken en handelen.

Paginabezoekers website Morsum Magnificat : 743.200
Genk 6 juli 2010

Van alle belastingen die in Limburg worden geheven -465,5 miljoen euro-  betalen de Limburgse bedrijven rechtstreeks jaarlijks 21,8 miljoen waarvan motorenbelasting, ook wel drijfkracht genoemd, dat met 9 miljoen euro de grootste slokop is.  Het betreft een verouderde belasting die nog in 22 van de 42 Limburgse gemeenten wordt geheven, vandaar dat vanaf 2013 geopteerd wordt voor een z.g. "K-taks" en een uitdovingbeleid wordt gehanteerd voor de "Drijfkracht"

Uitdoving.
Voor eerste spreker, burgemeester Dries, is het een kwestie van innovatie waar de stad Genk al jaren naar streeft.  Het was een oproep van Voka om de verouderde belasting op drijfkracht af te schaffen wat voor Genk niet haalbaar is omdat de stad haar financiële middelen tenslotte ergens vandaan moet halen en voor Genk gaat het toch om 4 tot 4,5 miljoen euro per jaar, anders gezegd, 10% van de belastingsinkomsten wat dus niet haalbaar is, wel kan de stad Genk zich vinden in een geleidelijke afschaffing. De argumenten van Voka zijn echter ook niet te onderschatten ; ten eerste is het een archaïsche belasting omdat ze gebaseerd is op de overgang van het rurale naar het industriële en ze wordt aangerekend op geïnstalleerd vermogen wat meteen het tweede argument van Voka dichterbij brengt ; de huidige conjunctuur fluctueert en ook belastingen dienen, gelijklopend met de conjunctuur, te variëren. Het derde argument om af te stappen van deze belasting is de enorme boekhouding die het vergt om ze juist te berekenen. Bij deze argumentatie werd dan nog de ecologie gevoegd en de "K-taks" was een feit, de "K" hierin staat voor Kyoto en/of Kopenhagen.



Wim Dries - Johan Leeten - Annita Laporte

Belasting op elektriciteitsverbruik.
Door het College van Burgemeester en Schepenen werd reeds een voorbeeld reglement gemaakt en Schepen Annita Laporte gaf enige toelichting. Het betreft alleszins een belasting die alléén geldt voor bedrijven, rechtspersonen en natuurlijke personen die een hoofd- en/of bijkomende activiteit op het grondgebied van de stad Genk een economische activiteit uitoefenen in de ruimste zin van het woord. Ook bedrijven die elektriciteit produceren op basis van fossiele brandstof ontkomen er niet aan evenmin als elke houder van een ondernemingsnummer. De K-taks wordt berekend op basis van het elektriciteitsverbruik van het voorgaande jaar en het zijn slecht dié bedrijven die 20.000 Kwh per of meer verbruiken die zullen moeten betalen zodat kleine bedrijven en detailhandelaars gespaard blijven. Overheidsdiensten, de welzijnssector, erediensten, onderwijsinstellingen, federale en lokale politie vallen ook buiten de K-taks.

Advies.
Omdat de stad Genk graag het advies wil van haar partners werd het ontwerpreglement gegeven aan V.I.G., UNIZO, VOKA en VKW en men hoopt in het najaar de adviezen te ontvangen om tegen het einde van het jaar te kunnen finaliseren.

nvdr
Het grootste voordeel van invoering van de K-taks zal voor Ford zijn met maar liefst op jaarbasis een vermindering van 300 tot 350 en misschien zelfs 400.000 euro in vergelijking met de motorenbelasting maar toch zal iémand dienen te betalen om de Genkse belastingkas in evenwicht te houden, in dit geval andere en kleinere bedrijven. Het bedrijf Almec protesteert al 10-jaren jaren tegen deze oneerlijke motorenbelasting en we hopen voor Almec dat het ook voor hen voordeel zal opleveren, wat wij durven te betwijfelen. Morsum Magnificat stelde een vraag over de vergoeding rond de arbeidsfactor -CosPhi- die in feite in de drijfkrachtbelasting was vervat en nu dus wegvalt, burgemeester Dries was de énige die begreep wat wij bedoelden maar vindt dat dit niets met de K-taks te maken heeft. Luc De Bruycker van EANDIS zei wel dat onze vraag interessant was .... 

Redactie Morsum Magnificat ® Professioneel
jvds ©

Laatste update ( 08 juli 2010 )

© 2005-2008 Morsum Magnificat Professioneel ® - Alle rechten voorbehouden.