Gebruikersnaam

Wachtwoord

Onthouden

Wachtwoord vergeten?

Aantal Bezoekers
16934391





Laatste artikelen
Persbericht MM22071042
Persbericht MM22071042
Belfius bank: Al de hele dag technische problemen met internet bankieren.
Andy Vermaut in het vizier van Morsum Magnificat-Update1
Brandweer Tienen: Kapitein op het schip van de burgemeester.
Geld lenen kost ook geld.
07 mei 2010
Verstrenging regels consumentenkrediet op de valreep goedgekeurd.

Paginabezoekers website Morsum Magnificat : 727.900
Brussel/ Genk 7 mei 2010

Gisteren heeft de Senaat, een week na de Kamer, in haar laatste zitting, de nieuwe wet op het consumentenkrediet goedgekeurd. Doordat de crisis duidelijk had aangetoond dat teveel krediet werd verleend aan mensen die niet de mogelijkheid hadden de geleende gelden terug te betalen drongen een betere consumentenbescherming en strengere regels tegen overmatige schuldenlast zich op. Bovendien toonden de controles van de Economische Inspectie aan dat één kredietreclame op zeven, niet conform de wet was.

Strengere aanpak.  
De nieuwe wet op het consumentenkrediet zal  het mogelijk maken misbruiken beter en strenger aan te pakken. De Economische Inspectie krijgt extra bevoegdheden om op te treden. Via een verstrakking van de regels op reclame, het vereenvoudigen van informatiefiches en contracten, het invoeren van een langere bedenktijd en het verbieden van het cash uitbetalen van een lening zal een stijging van het aantal mensen met overmatige schuldenlast vermeden worden.  Het verplicht gebruik van de slogan “Let op, geld lenen kost geld” wordt de constante herinnering van het nieuwe beleid. De nieuwe wet, die zo snel mogelijk in het Belgisch Staatsblad zal verschijnen, wordt van kracht 6 maanden na deze publicatie.

Belang van een nieuwe wet consumentenkrediet.
Meer dan 3,8 miljoen Belgen hadden eind 2009 minstens één consumentenkrediet lopen.
Er bestaan 4 types consumentenkredieten:
° Een lening op afbetaling  -bv. verbouwingswerken in huis-
° Verkoop op afbetaling -bv. bij de aanschaf van elektronica-
° Financieringshuur of leasing -bv. autoleasing-
° Kredietopeningen of kredietlijnen -dit is een toezegging van een bank om in het rood te gaan-
Ongeveer 324 000 mensen kampen met betalingsachterstand voor minstens één consumentenkrediet. Sinds het begin van de financiële crisis zien we een stijging met ongeveer 5%.

Stijgende lijn.
Onderstaand het aantal personen met betalingsachterstand voor minstens één consumentenkrediet.
° eind 2006 - 302.865.
° eind 2007 - 305.848.
° eind 2008 - 312.060.
° eind 2009 - 323.947.

De veranderingen.
De meest in het oog springende wijzigingen zijn de navolgende :

A. Betere bescherming van de consument.
1. Duidelijke informatiefiche in plaats van onleesbare prospectus. 
Er komt een gestandaardiseerde informatiefiche, in eenvoudige taal en in een door de overheid bepaald formaat, die alle informatie bevat om een consumentenkrediet goed te analyseren. Dit zal helpen om de offertes van verschillende aanbieders te vergelijken. Zo vermijden we dat consumenten voor verrassingen komen te staan en kunnen ze de concurrentie volop laten spelen.
2. Verbod op het overhandigen van geleende sommen in cash geld. 
De consument mag, door het zien van bankbriefjes, niet in de verleiding worden gebracht om te snel in een te dure kredietovereenkomst te stappen. Consumentenkrediet mag voortaan enkel via overschrijving of bankcheque ter beschikking worden gesteld.
3. Langere bedenktijd voor afsluiten kredietovereenkomst. 
De consument krijgt 14 dagen in plaats van 7 dagen om af te zien van een consumentenkrediet.
4. Quasi alle consumentenkredieten vallen voortaan onder de wet.
Waar tot heden de wetgeving niet van toepassing is op kredietovereenkomsten vastgesteld bij een authentieke akte die betrekking hebben op bedragen van meer dan 20 000 euro, is die grens opgetrokken tot 75 000 euro. Hierdoor vallen voortaan quasi alle consumentenkredieten onder de wetgeving.
5. Aanpassing bestaande kredietovereenkomst in voordeel consument mogelijk.
Consumenten in financiële nood zijn gebaat bij een spreiding van de afbetalingslast over een langere termijn. Nu kan alleen de vrederechter besluiten om een bestaande kredietovereenkomst te herzien. Voortaan kunnen de kredietverlener en consument in onderling overleg afspraken maken om hun kredietovereenkomst te wijzigen in het voordeel van de consument.

B. Strengere reclameregels.
1. Verplichte vermelding in reclame voor consumentenkrediet: “Let op, geld lenen kost ook geld”
Dit moet de consument bewust maken van de kost die elke lening meebrengt. Lenen doet men immers niet zomaar.
2. Verbod op reclame voor kredietgroepering.
Bepaalde kredietverschaffers lokken klanten, die reeds verschillende leningen lopen hebben, door te vermelden dat het veel interessanter is die verschillende leningen te vervangen door een globale lening. In vele gevallen is die lening minder voordelig voor de consument. Om de meest kwetsbare consumenten te beschermen is het voortaan verboden reclame te maken voor de hergroepering of centralisatie van kredieten.  Het hergroeperen op zich wordt niet verboden, maar het mag geen middel zijn om klanten te lokken: het moet gebeuren in een vertrouwensrelatie tussen de kredietnemer en kredietgever.
3. Verbod op reclame voor cash geld. 
In lijn met het verbod om een consumentenkrediet in cash uit te betalen is ook de reclame hiervoor verboden. Ook het tonen van baar geld in reclame is verboden.
4. Verbod op reclame rond het snel verkrijgen van krediet.
Bepaalde kredietgevers lokken klanten door te wijzen op het gemak waarmee krediet verleend wordt. Om dit tegen te gaan is het voortaan verboden om reclame te maken voor consumentenkrediet die specifiek gericht is op het gemak of de snelheid waarmee het krediet kan verkregen worden.
5. Verbod op reclame gericht op consumenten met schuldproblemen.
Bepaalde kredietgevers lokken klanten die reeds een overmatige schuldenlast hebben. Dit met slogans als ‘ook al hebt u elders krediet’ of ‘ook als u achterstallige betalingen heeft’. Voortaan wordt het verboden om reclame te voeren die specifiek op deze doelgroep gericht is.
6. Verplichte informatie over effectief te betalen bedragen.
In de reclame voor een consumentenkrediet moet de aanbieder voortaan naast het jaarlijks kostenpercentage ook in concrete cijfers vermelden hoeveel de klant in euro’s zal moeten afbetalen. Zo krijgt de consument naast een weinigzeggend jaarlijks kostenpercentage ook een concreet af te betalen bedrag te zien.
7. Strengere voorschriften voor reclame gemengde kredietvormen.
Momenteel proberen bepaalde kredietverschaffers de wetgeving rond consumentenkredieten te omzeilen door tegelijkertijd reclame te maken voor consumentenkrediet en hypothecair krediet. Deze aanpak wordt aan banden gelegd: wanneer dergelijke gemengde reclame gemaakt wordt, gelden voortaan de wettelijke regels van het consumentenkrediet.

C. Strengere sancties
De Economische Inspectie zal voortaan ook kunnen optreden wanneer kredietverleners herhaaldelijk en intentioneel krediet verschaffen aan mensen waarvan men redelijkerwijs had kunnen weten dat ze dit niet konden terugbetalen. De sancties kunnen oplopen tot 1 jaar gevangenis en 100.000 € boete.

Bron : Quickonomie
Bewerking : jvds ©
Redactie Morsum Magnificat ® Professioneel


© 2005-2008 Morsum Magnificat Professioneel ® - Alle rechten voorbehouden.