Gebruikersnaam

Wachtwoord

Onthouden

Wachtwoord vergeten?

Aantal Bezoekers
16934392





Laatste artikelen
Persbericht MM22071042
Persbericht MM22071042
Belfius bank: Al de hele dag technische problemen met internet bankieren.
Andy Vermaut in het vizier van Morsum Magnificat-Update1
Brandweer Tienen: Kapitein op het schip van de burgemeester.
Genk : Voldoet nieuwe bliksemafleider Heiderust wel aan het lastenboek?-Update1
05 mei 2010
Belgische norm NBN C18-100 en de IEC 62305 deel 1-4 zijn duidelijk.

Paginabezoekers website Morsum Magnificat : 727.300
Genk 4 mei 2010.

--- Update 1 15:30 5/5/10
Bij het OCMW van Genk is er al twee dagen niemand te bereiken die iets van techniek afweet, volgens het studiebureau Technum, is er in het lastenboek verwezen naar EN -Europese Norm- 62305 deel 1 tot 4 waardoor ook deel 3 geldt! Wat er dan nog aan de -oudere- NBN moet voldoen is niet duidellijk, wat wel duidelijk is, is dat de nieuwe norm, qua sectie aluminium leidingen, soepeler is dan de NBN C18-100 wat dus hier goed van pas komt. De equipotentiaal verbindingen tussen de daalleidingen waren niet nodig geweest, zelfs niet voor een klasse III want de maasopeningen -van 225m²- handelen over de mazen op het dak. Toch is en blijft de hele onderneming, zeker voor een gebouw dat binnen vijf jaar wordt afgebroken, geldverspilling.
--- einde update. 

Nu men bij RVT Heiderust en Herfstvreugde uiteindelijk na meer dan vijf jaar is begonnen met de aanleg van de bliksemafleiders -kooi van Faraday - zijn we even naar de Weg naar As bij het RVT Heiderust gaan kijken. Omdat in het lastenboek op pagina 31 is aangegeven welke normen dienen gevolgd, fronsen we bij het zien van de reeds aangelegde daalleidingen de wenkbrauwen.

Wat het lastenboek zegt.
Op pagina 31 lezen we onder Hoofdstuk 1:
Realiseren van een nieuw bliksemafleidersysteem.
1.1.Binnen deze aanneming wordt een bliksemafleiderinstallatie van het type " Melsens ", gebaseerd op het principe van " Kooi van Faraday ", voorzien conform NBN EN 62305 deel 1-4. Men kiest voor een "klasse III".
Het lastenboek is onduidelijk en onvolledig :
Er staat enkel "NBN" terwijl het NBN C18-100 zou moeten zijn.
Er staat EN 62305 terwijl het IEC 62305 moet zijn.
Er staat EN 62305 Deel 1-4 terwijl het IEC 62305 moet zijn, maar deel 1-4 handelt over beveiliging van elektrische en elektronische systemen in de gebouwen -te vergelijken met NBN C18-300-.

NBN C18-100 aanleg bliksemafleiders.


art.3.4.3

Een en al verwarring.
Wanneer voor een "klasse III" wordt gekozen, dan gaat het over de IEC 62305 waarbij elke 15 meter een daalleiding dient te worden aangelegd en de opening van de mazen 15 meter dienen te zijn, dus maasopeningen van 225 m². Wanneer we de aanduiding van het lastenboek bekijken, gaat de IEC 62305 deel 4 niet over een  buitenbeveiliging, maar over een overspanningbeveiliging binnen in gebouwen en geldt de NBN C18-100 voor buitenbeveiliging tegen directe inslag, óók het lastenboek is dus een zootje. 

Wat de praktijk aantoont.
Als de kooi van Faraday volgens de NBN C18-100 moet worden aangelegd dan hebben de leidingen, wanneer deze uit aluminium bestaan, een sectie van minstens 70mm², maar bij Heiderust zien we dat er leidingen van 50mm² werden gebruikt? Het geklungel gaat blijkbaar nog altijd door. Anderzijds is volgens de IEC 62305 deel 3 het gebruik van aluminium leidingen van 50mm² wel mogelijk maar dat hangt van de situatie af zoniet moet het 70mm² zijn.  Het is algemeen bekend dat leidingen in aluminium 70mm² moeten zijn.

Verwijderen radioactief tuig.
Volgens informatie zou de illegale radioactieve opvanger IONIX nu toch tegen 21 juni verwijderd worden, voorwaarde was dat eerst de nieuwe bliksemafleiders moeten klaar zijn, maar bij Heiderust moet er nog heel wat gebeuren, bij Herfstvreugde zijn enkel de aardingen geplaatst, de deadline wordt daar zeker niet gehaald.  Verder lezen we dat men voor de verwijdering van het tuig van Heiderust een hoogwerker van 40m wil inzetten, wij hebben gemeten dat de IONIX op 50m boven de grond staat, de hoogwerker zal dus nog wel wat hoger moeten zijn!

Verwijderen antennemast.
Hoezeer op de veiligheid zal worden gekeken is óók een vraag, in het lastenboek spreekt men niet over het KB van 30 juni 2005 dat handelt over "werken op hoogten", evenmin is er sprake over het gebruik van PBB, allemaal vergeten. Het is ook niemand opgevallen dat ook de antennemast moet verwijderd worden en dat een hoogwerker dient om personen en hun gereedschap ter plaatse te brengen, de gondel is dus beperkt qua gewicht. Een hoogwerker niet kan gebruikt worden om goederen te hijsen of om er een stuk pyloon aan vast te maken, voor dergelijke werken moet een kraan met hijskooi worden ingezet dan kunnen goederen afzonderlijk aan de hijshaak worden bevestigd en niet aan de hijskooi of gondel van een hoogwerker.

Redactie Morsum Magnificat ® Professioneel
Erik Verbeeck ©

Laatste update ( 07 mei 2010 )

© 2005-2008 Morsum Magnificat Professioneel ® - Alle rechten voorbehouden.