Belg behoedde CAIW in 1981 voor een catastrofe.
Betekom / Naaldwijk - 15 september 2006. Vijfentwintigjaar geleden, meer bepaald op 29 januari 1981, startte de Centrale Antenne Installatie Westland (Nederland) haar activiteiten. De Nederlanders hadden op dat moment, op het gebied van de kabeltelevisie (met hun spiltbandtechniek), dik tien jaar achterstand op de Belgen en juist daarom werd er voor d? belangrijkste aangelegenheid van een kabel- tv net, beroep gedaan op een Belgische specialist.
25 Jarige viering. Vandaag 15 september ?06 werd er te Naaldwijk in ?De Naald?, een soort cultureel centrum, een groots 25-jarig jubileum gevierd en voor die gelegenheid werd een ge?llustreerd glossy infoboek uitgegeven. Het succes wordt erkend, maar over het verleden wilde men het niet hebben, wel over de toekomst en dat is toch enigszins verwonderlijk voor een 25 jarige viering ?
In het jubileumboek van de C A I W staat deze foto op bladzijde 15 afgebeeld ....
... het is een foto van de zaakvoerder van Verbeeck & C? uit Ravels die niet alleen alle antennes plaatste (ook deze op de foto) maar ??k de oplossing voor de kraan gaf die te kort was ! C.A.I.Westland heeft niet eens het fatsoen om de naam van degene die op de foto staat te vermelden, nog erger ze laten toe dat anderen (De Kerf) zich met zijn veren tooien ! |
Problemen met antennemast. In haar luxe infomap verzwijgt men de ware toedracht van de problemen die de CAIW had met de opbouw van de mast, het is spijtig dat de heer VERBREE hier een selectief geheugen heeft, we zullen het even opfrissen. De Belgische firma DE KERF uit Bazel had nooit eerder een mast van 120 m hoog met 8T toplast gebouwd, de infrastructuur van DE KERF was daarvoor zelfs niet geschikt. KAMIEL DE KERF was van oorsprong een lasser in de petrochemie, maar van sterkteberekeningen had Kamiel geen kaas gegeten, wellicht heeft AART VERBREE aan dat item onvoldoende aandacht geschonken en dat zou hem later ernstig parten spelen. De flensverbindingen in twijfel. Het was niet spontaan dat AART VERBREE het Delftse T.N.O. heeft ontboden, want dat gebeurde uit pure noodzaak. Een Chinees Ingenieur had immers de stabiliteit van de flensverbindingen in twijfel getrokken en men vroeg berekeningen van de krachten die erop uitgeoefend werden. Het water stroomde daardoor bij de firma DE KERF dun door de pijpen der illusie omdat het berekenen van flenzen uiterst moeilijk is en men eraan twijfelde die berekeningen ooit te kunnen geven. Daarom heeft AART VERBREE T.N.O. (Delft) ingeschakeld waar proeven werden uitgevoerd op de flenzen die DE KERF leverde, nu heeft AART VERBREE het over buizen, maar dat klopt niet.
De "Flensverbindingen" werden door een Ingenieur bijgeaamd "De Chinees" in vraag gesteld .....
... na practische proeven uitgevoerd te hebben (TNO), moest de C.A.I.W. telkens tussen de flenzen inox opvulplaatjes van een halve centimeter dik steken, een gigantische klus dat heel veel moet gekost hebben, maar uiteindelijk mocht de mast overeind blijven ! Op de foto ziet men dat de flenzen niet tegen mekaar geperst zijn omdat er ter hoogte van de opstaande buis plaatjes werden tussengestopt. De flenzen krijgen daardoor een zekere "voorspanning".
|
Financi?le borgstelling. Uit de testen bij TNO bleek dat de flensverbindingen tussen de verschillende segmenten niet mochten uitgevoerd worden zoals men het had voorzien. Bij de firma DE KERF beleefden ze de schrik van hun leven, de antennemast zou immers 8 miljoen Bef kosten en CAIW had financi?le garanties gevraagd waardoor de ganse familie DE KERF zich bij de bank financi?le borg had dienen te stellen ! Op d?t vlak was AART VERBREE wel pienter geweest. Voorspanning flenzen. Uiteindelijk kwam de oplossing uit de bus; DE KERF diende de flenzen een v??rspanning te geven. Daarvoor diende men rondom de opstaande buizen roestvrijstalen opvulplaatjes te plaatsen zodat bij het aanspannen van de bouten de flenzen de vorm zouden krijgen van een omgekeerd diep bord waardoor een zekere voorspanning werd verkregen. De roestvrijstalen bouten moesten ook met een bepaalde kracht (moment) worden aangespannen, DE KERF wilde dat stuk per stuk met een momentsleutel doen, d?t zou weken hebben gevergd en daarom liet AART VERBREE pneumatisch materiaal aanrukken, hoeveel dat aan de CAIW gekost heeft is niet geweten, maar ?Guldens? hadden ze blijkbaar genoeg. N?g meer problemen. Voor de plaatsing van de antennes werd beroep gedaan op een ander Belgisch bedrijf, de firma ? V ? , maar die werd nergens in het verhaal genoemd, toch is het die firma die de firma DE KERF voor n?g meer problemen heeft bespaard. Niemand had er bij stil gestaan dat de door DE KERF voorziene kraan van de firma VAN DE WEGHE slechts 118m haakhoogte had en dat was niet voldoende. Kraan niet hoog genoeg. Toen degene die de antennes diende op te bouwen tussen pot en pint in een lokaal hotelletje waar ook de kraanman van de firma VAN DE WEGHE logeerde vroeg : ?Wat is uw haakhoogte ??, zei de machinist : 118m, ?Dat is onvoldoende? was het antwoord de antennespecialist. Op de volgende vraag ; ?Wat is op 118m uw hijscapaciteit ?? antwoordde de machinist : ?Dat weet ik niet precies, alleen als het begint te kraken, dan moet ik opletten? !! Bovenste deel op de grond gemonteerd. Daarop begon het ?brain? van de antennebouwer te werken om een oplossing te vinden die hij de volgende morgen reeds gevonden had. Vermits de CAIW (AART VERBREE) de opdrachtgever van de firma Verbeeck & C? uit Ravels was en niet DE KERF, had deze alle reden om Verbeeck dankbaar te zijn. Uit de geschriften van vandaag blijkt dat AART VERBREE een selectief geheugen heeft en dat DE KERF zich tooit met de veren van Verbeeck. De drie bovenste secties van zes meter (dus totaal 18m) met op de top de 6m parabolische schotel van JENSEN (die 800 kg woog) werden op de straat in elkaar gezet en met de antennes erop als een totaal gewicht van 8 Ton op +/- 100m hoogte gehesen, zonder de ervaring van VERBEECK & C? had dat nooit gerealiseerd kunnen worden. Niet de minste schade. Dat de mast vanaf 80 tot 120m hoogte volgebouwd werd met antennes, waarvoor de nodige steunen werden gemonteerd waarbij veel bout en schroefwerk te pas kwam terwijl er zich onder de mast op de begane grond glazen serres bevonden en dat er niet ??n glas werd gebroken, kreeg in het luxedocument dat de CAIW uitgaf geen vermelding !
Toch een gevaar. Alhoewel de CAIW in haar teksten fier verwijst naar het feit dat de mast in 1991 een storm met een windkracht van 180 km/u trotseerde, was er toch ongerustheid omtrent de defecte verwarmingsdraden van de grote schotelantenne van zes meter diameter die op de top van de pyloon was gemonteerd. AART VERBREE heeft die antenne wijselijk laten verwijderen wat een uiterst riskante klus was die weer werd uitgevoerd door Verbeeck & C? uit Ravels, opnieuw zonder ??n probleempje. Sindsdien heeft de mast ook steeds meer een afslankoperatie ondergaan, kwestie van de mast minder te belasten, toeval ? Diskreet. De persoon die toen de antennewerken realiseerde was wel degelijk, maar diskreet, op de 25 jarige viering aanwezig. AART VERBREE en RUUD WIELAARD hebben verschillende keren naast en tegenover die persoon gestaan, maar herkenden hem niet, een gat in wiens cultuur ? Nog v??r de ?Walking dinner? werd de terugkeer naar Belgi? ingezet. KAMIEL DE KERF hebben we niet gezien, die heeft zijn bedrijf te Bazel tegen een dikke prijs verkocht en zit nu als Hoteleigenaar kennelijk in Turkije, dat wisten ze bij de CAIW blijkbaar niet, zo ja, hadden ze de KAMIEL zeker gelauwerd. Bezoekers website MM : 135.600 |