Gebruikersnaam

Wachtwoord

Onthouden

Wachtwoord vergeten?

Aantal Bezoekers
16933919





Laatste artikelen
Persbericht MM22071042
Persbericht MM22071042
Belfius bank: Al de hele dag technische problemen met internet bankieren.
Andy Vermaut in het vizier van Morsum Magnificat-Update1
Brandweer Tienen: Kapitein op het schip van de burgemeester.
N-VA vraagt parlementaire onderzoekscommissie nav treinramp Halle-Update1
17 februari 2010
Beschuldigingen hebben momenteel geen zin.

Paginabezoekers website Morsum Magnificat : 706.200
Genk / Brussel 17 februari 2010.

--- Update 1 17:00 17/2/10
LDD Vanhie reageert als volgt:
De organisatie en structuur van het spoorbeleid in België is een ingewikkeld kluwen. Er wordt nu aangeklaagd dat Infrabel en de NMBS de implementatie van de veiligheidssystemen niet snel genoeg uitvoeren. Maar de nauwe band tussen Infrabel en de NMBS zorgt er ook voor dat de private spelers op de markt nauwelijks kans krijgen om de noodzakelijke systemen in te voeren. Dit dossier is zo ingewikkeld dat alleen  een parlementaire onderzoekscommissie helderheid kan brengen. De NMBS-groep (NMBS-holding, Infrabel en NMBS) is al jaren het typevoorbeeld van een slecht functionerend bedrijf. Het voortdurend afwegen van politieke, syndicale en af en toe economische factoren, drukt niet alleen zwaar op de toekomst van het bedrijf zelf, maar blijkbaar nu ook op de veiligheid van de passagiers en het personeel.” besluit Vanhie.

In een persbericht v/n vandaag zegt de NV-A :
 
“Het heeft weinig nut om nu met een beschuldigende vinger richting de toplui van de NMBS of de minister
te wijzen”, en “Hun voorgangers zijn vaak langer aan zet geweest dan zij. Maar dat dit drama bewijst dat er met de structuren van ons spoorwegbeleid van alles schort, staat buiten kijf. Wat we nu nodig hebben, is een onderzoekscommissie die uitzoekt waarom er in ons land zo lang getalmd is met het veiligheidssysteem.

Alvast één belangrijk pijnpunt, ligt voor de hand. Toen de NMBS in 2005, onder impuls van Europa, diende opgesplitst te worden om concurrentie mogelijk te maken, gebeurde dat niet zoals gevraagd in twee - , maar wel in drie afzonderlijke vennootschappen. Naast Infrabel, dat de spoorinfrastructuur beheert en de spoorwegmaatschappij NMBS, dat verantwoordelijk is voor de het treinverkeer, werd er naar ‘goede’ Belgische gewoonte een door Europa ongevraagd en ongewild niveau bij gecreëerd. Boven de twee werkmaatschappijen, werd de NMBS-holding geplaatst. “Een geschenk voor oud-kabinetchef van voormalig minister van Overheidsbedrijven Johan Vande Lanotte, Jannie Haek”, zegt Jambon. “Maar een vergiftigd geschenk voor het terrein.”

De Europese Commissie stelde België in 2008 in gebreke omwille van deze complexe NMBS-structuur en viseerde daarbij de NMBS-holding. De enige reactie van de Belgische regering bestond erin om de poppetjes in de raden van bestuur uiteen te halen. Niet meer dan een schijnmanoeuvre. “De opsplitsing van infrastructuur en exploitatie in niet twee -, maar drie bedrijven heeft tot verkeerde prioriteiten in de investeringspolitiek van de NMBS geleid”, zegt De Groote. Dat de toplui, Lallemand, Descheemaecker en Haek, in plaats van samen te werken elk zo veel mogelijk macht en budgetten proberen binnenhalen, is al langer bekend. Dat dit ook invloed heeft op de investeringen in veiligheid, is met dit drama pijnlijk duidelijk geworden. “De NMBS Holding heeft met de stationsomgevingen een lucratief en politiek interessant speeltje”, zegt Jambon. “Maat dat gaat wel allemaal ten koste van andere prioriteiten, zoals de veiligheid. Dat het geld dat nu richting NMBS-holding stroomt, beter zou terechtkomen bij de performante Infrabel-organisatie, is alvast een conclusie waarvoor we geen onderzoekscommissie nodig hebben.”

NVDR:
Het is frappant dat post factum iedereen wéér op de barricade moet gaan staan, de "Rode" vriendjes aan de Reyerslaan anticiperen duidelijk om schuldigen aan te duiden, mogelijk het gerechtelijk onderzoek te manipuleren tvv van hun bevriende rode rakkers. Wanneer gaat men nu eens luisteren naar de kritiek van deze redactie die niets anders doet dan mistoestanden aankaarten, ook van de NMBS, trouwens, werkt hun communicatienet ondertussen al, zijn hun installaties op de antennemasten nu al beveiligd tegen de gevaren van overspanning te wijten aan atmosferische verschijnselen zodat de toestellen die alarm moeten slaan voldoende beveiligd zijn? 

Bron : NV-A
Redactie Morsum Magnificat ® Professioneel.
Erik Verbeeck ©

Laatste update ( 17 februari 2010 )

© 2005-2008 Morsum Magnificat Professioneel ® - Alle rechten voorbehouden.