Gebruikersnaam

Wachtwoord

Onthouden

Wachtwoord vergeten?

Aantal Bezoekers
16933218





Laatste artikelen
Persbericht MM22071042
Persbericht MM22071042
Belfius bank: Al de hele dag technische problemen met internet bankieren.
Andy Vermaut in het vizier van Morsum Magnificat-Update1
Brandweer Tienen: Kapitein op het schip van de burgemeester.
Nederlandse kilometerheffing asociale maatregel ??
14 november 2009
Vanaf 2012 minimum 3 cent per kilometer.

Paginabezoekers website Morsum Magnificat : 677.400
14 november 2009. 

Nederland voert vanaf 2012 een kilometerheffing in. De heffing bedraagt 3 cent per kilometer en zal geleidelijk worden opgetrokken tot 6,7 cent. LDD vraagt aan de Vlaamse regering om niet mee te stappen in het Nederlands verhaal.

Lode Vereeck, fractieleider LDD “De kilometerheffing is een asociale maatregel. Ze zal vooral de actieve, werkende Vlaming met een laag of gemiddeld inkomen treffen. Een hogere heffing tijdens het spitsuur is trouwens pure Kafka, aangezien de overheid de files eerst heeft veroorzaakt door jaren onvoldoende te investeren in weginfrastructuur. Ook de invoering van stadstollen, zoals nu wordt voorgesteld door de open VLD, is onaanvaardbaar want die treffen vooral de sociaal-economisch zwakkeren.”

Nobele motieven
Ook het idee dat de meerderheid van de automobilisten met de invoering van de
maatregel financieel beter af zullen zijn, wuift de partij van de hand. Moniek Denhaen, mobiliteitsexpert LDD : “Geen enkele overheid zal eigenhandig zijn eigen inkomsten doen dalen. Ook de Nederlandse niet. In het voorstel van de Nederlandse regering staat dan ook dat, indien de kilometerprijs daadwerkelijk leidt tot minder verkeer – dus minder files, minder uitstoot - dan zal de basisprijs van 6,7 ct/km worden opgetrokken enkel en alleen om de openbare financiën niet in het gedrang te brengen. Het zijn dus niet enkel nobele motieven die de Nederlandse regering leiden.”

Voorstellen LDD
De partij doet zelf vier concrete voorstellen om de verkeersproblematiek aan te pakken: Opbrengsten van belastingen geheven op het bezit en het gebruik van auto’s en
vrachtwagens moet men investeren in een optimalisering van de weginfrastructuur met
o.a. managementsystemen voor een betere verkeersdoorstroming.
Openbaar vervoer moet aanvullend en niet langer concurrerend werken aan de auto met
bvb. grotere parkings aan treinstations. Grotere werkflexibiliteit zorgt voor een betere spreiding van het woon-werkverkeer.
Slimme regelgeving versnelt de vergroening van het autopark.

NVDR
Waarom LDD dit een asociale maatregel zou vinden in voor ons een raadsel. Het
uitgangspunt is simpel : Wie veel met de auto rijdt betaalt meer dan een sporadische weggebruiker, de logica zelf. Men zou beter, dus ook LDD, ijveren voor een betaalbaar openbaar vervoer. Heeft u wel eens de trein genomen van Genk naar Oostende ? Men schrikt zich een ongeluk van de prijs ; 38,80Euro voor een retour ticket in 2e klasse en tijd onderweg bijna 3uur. Het lijkt mij zeer logisch dat, wanneer een echtpaar met 2 tieners naar Oostende wil reizen, zij de wagen prefereren boven de trein, ondanks de files, parkeerproblemen enz. Een treinticket voor 4 personen kost hen immers méér dan 150 Euro. Maak de trein goedkoop zodat men, alleen al voor de prijs, voor de trein kiest en de auto op stal laat staan, maar dat is schadelijk voor de Staatskas.

Bron : LDD
Bewerking : jvds 
www.morse-press.be


© 2005-2008 Morsum Magnificat Professioneel ® - Alle rechten voorbehouden.