Gebruikersnaam

Wachtwoord

Onthouden

Wachtwoord vergeten?

Aantal Bezoekers
16933223





Laatste artikelen
Persbericht MM22071042
Persbericht MM22071042
Belfius bank: Al de hele dag technische problemen met internet bankieren.
Andy Vermaut in het vizier van Morsum Magnificat-Update1
Brandweer Tienen: Kapitein op het schip van de burgemeester.
Telecomoperatoren moeten facturen vereenvoudigen
11 november 2009
Transparante en eenvoudige factuur bij MB verplicht

Paginabezoekers website Morsum Magnificat : 676.100
11 november 2009. 

Minister van Telecom Van Quickenborne verplicht de telecomoperatoren om facturen eenvoudiger en transparanter te maken. Zo worden ze onder andere verplicht om de einddatum van het lopende contract te vermelden. Dit zal de consument toelaten om zijn contract op te zeggen zonder verborgen opzegkosten. Daarnaast zal iedereen via een beveiligde website zijn detailgegevens kunnen raadplegen.

Duidelijkheid troef.
De huidige versie van de basisfactuur die de operatoren verplicht (bij wet) moeten
opsturen naar hun klanten is verouderd en onaangepast. Zo zijn er problemen om de bundels, die vandaag veel verkocht worden door de operatoren, duidelijk op de factuur te vermelden. Deze nieuwe beslissing (Ministerieel Besluit) maakt het mogelijk om op een duidelijke en eenvoudige manier een bundel en alle bijhorende diensten onder 1 rubriek weer te geven (in plaats van zoals vandaag in verschillende deelrubrieken). Dit zal voor de klant een veel duidelijker overzicht geven.

Vervaldatum contract.
Een van de meest gehoorde klachten bij de ombudsdienst voor telecommunicatie zijn de
hoge opzegkosten die klanten aangerekend krijgen wanneer zij bij een andere operator een nieuw contract afsluiten. Meestal is dit omdat de klanten niet bewust zijn van hun contracttermijn bij hun vorige operator. Dergelijke zaken zullen voortaan voorkomen kunnen worden. De operatoren worden namelijk verplicht, elke maand op de factuur, de vervaldatum van het contract te vermelden.

Detailgegevens.
Een andere vernieuwing is de verplichting voor de operatoren om een website te creëren
waar elke klant zijn volledige detailgegevens kan raadplegen. Op deze website kunnen de consumenten makkelijk terugvinden hoe vaak, naar wie, welke duurtijd, welke tijdstippen,… ze gebeld en gesurft hebben in het verleden. Dergelijke informatie is nuttig voor de consument die een afweging wil maken of dat een specifiek aanbod nu interessanter is voor hem dan zijn huidige abonnement. Via de site
www.bestetarief.be kunnen consumenten op basis van objectieve informatie immers een idee krijgen van de aanbiedingen die vandaag op de markt beschikbaar zijn. Tevens zal de consument in geval van betwisting ook sneller toegang hebben tot de gebruiksdetails van zijn factuur. Ook moeten operatoren minstens éénmaal per jaar het meest interessante tarief meedelen via de basisfactuur aan hun klanten en dit gebaseerd op het gebruiksprofiel van de klant.

Elektronische factuur
Een laatste wijziging is de mogelijkheid voor de operatoren om de basisfactuur te
verzenden in elektronische vorm. De vorige regeling voorzag enkel een papieren versie.
Deze nieuwe regeling wordt van kracht midden 2010.

Bron : Quickonomie
Bewerking : jvds.

www.morse-press.be


© 2005-2008 Morsum Magnificat Professioneel ® - Alle rechten voorbehouden.