Gebruikersnaam

Wachtwoord

Onthouden

Wachtwoord vergeten?

Aantal Bezoekers
16928121





Laatste artikelen
Persbericht MM22071042
Persbericht MM22071042
Belfius bank: Al de hele dag technische problemen met internet bankieren.
Andy Vermaut in het vizier van Morsum Magnificat-Update1
Brandweer Tienen: Kapitein op het schip van de burgemeester.
Hoogspanningsmast te Lint kantelt en valt op voorbijrijdende auto_update7
22 juli 2009
Onstabiliteit hoogspanningspylonen in België nog maar eens bewezen.

Paginabezoekers website Morsum Magnificat : 641.300  www.besltat.be
Ternat / Lint 21 juli 2009.

--- update 6 16:00 23/7/2009
Een fout van Morsum Magnificat!
Pas vandaag vernemen we dat Erik Deleye voormalig journalist van De Tijd en later bij Elia in de hoogspanningsbusiness gehesen, al sinds vorig jaar bij Solvay werkt, eerlijk gezegd, na diens uitspraken bij het omvallen van de pyloon te Affligem hadden we alle interesse voor de journalist verloren. Of mijn voornaamgenoot uiteindelijk alles over de baas van Elia heeft uitgevlooid weten we niet, bij "De Tijd" was Erik op het goede pad, bij Elia hebben ze hem wellicht naar dat van de doofpot gebracht .... dat is Elia dan goed gelukt.
Erik Verbeeck ©  

--- update 5 10:00 23/7/2009.
Deze website wordt ondermeer bezocht door internetpiraten die, mede valse naamdracht op moddersites kritiek spuien. Ze weten niet dat negatieve publiciteit, óók publiciteit is, dit artikel over de hoogspanningspyloon is derhalve al heel veel bezocht. Om aan te tonen dat de auteur van dit artikel, in tegenstelling tot de klassieke pers, wel dégelijk iets afweet van dit soort zaken, plaatsen we hier een passage uit een brief van Fabricom. De hoogspanningslijn Brume-Houffalize is één van de belangrijkste hoogspanningslijnen in België, daarom werd die lijn, nadat overal pylonen omver zijn gevallen, verstevigd, daarbij was E.Verbeeck de werfleider. De werf werd een poosje stilgelegd omdat Fabricom zich vergiste en 20 mio Bef zou verliezen aan dat project, óók dat had de werfverantwoordelijke ontdekt.
Veiligheid.
Omdat de ploeg van Fabricom -25 monteurs, meestal Franstaligen- de veiligheid niet wilden respecteren, heeft Erik Verbeeck geweigerd om voor die ploeg nog verantwoordelijkheid te nemen. Fernand Limbourg en Pierre Opdenberg van Tractebel weten daar alles van.  Ook UNERG Malmedy was niet te spreken over de "Cowboys" van Fabricom.
Brief van Fabricom van 13 november 1998


Erik Verbeeck kent wel degelijk iets van "te zwakke" pylonen voor transport van elektriciteit. De job
werd stil gelegd omdat Fabricom een foutje had gemaakt in de berekening van hun project dat 220 mio Bef bedroeg, Fabricom had de manipulatie van "zwart" ijzer vergeten te rekenen en Erik Verbeeck had dat ontdekt, hun eigen technici G.R. moesten plaats maken voor de "ingehuurde" Erik Verbeeck die daar, op zelfstandige basis, aan 12.500 Bef per dag, orde op zaken mocht komen stellen. Hij verbeterde op korte termijn de rendementen op een veilige manier met 40%, vraag het maar aan Ing. Bernard Desclé en mr. Durduret, die kunnen dat bevestigen.



--- correctie 09:35 23/7/2009. 
--- wijziging 21:30 22/7/2009.
We gaan ons toch niet druk maken over zo'n pyloneke, meneer Wellens is er wonderlijk goed vanaf gekomen, wordt door de klassieke pers al voor "Wereldnieuws" opgevoerd.  Laat nog maar een paar pylonekes omwaaien, het is goed voor de -gatlik-pers, de verzekeringen,de politici,etc. Als mensen in de ellende zitten, haal je er gewoon de camera's bij en de mensen lachen en zijn tevreden dat ze "op de televisie" mogen komen, hoeveel verstand hebben sommige mensen nog? Nogal wiedes dat die reporters, vooral van VTM een "dikke nek" krijgen, wat denkt ge wel hoe "groot" die ze zich voelen als overal de deuren voor hun wagewijd open gaan, fictie en nog eens fictie. Bij sommige persconferenties klimmen ze zelfs op een verhoogje om nóg meer boven de rest te staan. 

--- Update 4 21:00 22/7/2009.
Opmerking.
Storm wordt de verzekeringen aanzien als de wind een snelheid van 123 km/u heeft bereikt, volgens de veiligheid tegen kantelen, moeten dergelijke masten weerstaan aan een veiligheidscoëfficiënt van 1,7, dat wil dus zeggen, dat deze masten windsnelheden van 210 km/u moeten kunnen weerstaan. In de lastenboeken van het Ministerie van Openbare Werken -typebestek 400- had men het destijds in 1985 over een maximum uitzonderlijke windsnelheid van 173 km/u, plus de veiligheid tegen kantelen er bovenop.

Was de windsnelheid 210 km/u op de plaats van de pyloon?
Hieronder publiceren we enkele gegevens uit de Wet van 10 maart 1981, een vervolg van de wet van 10 maart 1925. Maar deze redactie weet als geen ander, dat de elektriciteitsmaffia zeer goed is in het gebruik maken van de politieke invloed, Professoren vinden ze in overloed om voor hun kar te spannnen, dat tonen ze aan in een dossier dat al zeventien jaar aansleept en binnenkort zijn beslecht krijgt voor het Hof van Beroep te Gent. Het is tot dan afwachten of de VUB Professor Danliël L. gelijk krijgt, of afgaat als een gieter.
Artikel 155 AREI is duidelijk.
Dergelijke pylonen moeten zeker aan windsnelheden van 210 km/uur kunnen weerstaan, dat wordt niet aleen in het AREI gesteld, maar ook in diverse andere regels. Kent dat meiske van de Vrt die de reportage maakt daar ook iets van? Was het weer demagogie? Is Electrabel,
Eandis, dus de elektriciteitsmaffia soms een goede klant van de Vrt en andere pers? Zijn deze redacties toch niet los genoeg van elkaar gescheiden? Wat zegt de VVJ en de RVJ daarvan?  


Verzekeringstechnisch is het altijd zo geweest, dat om als storm te worden aanzien, de windsnelheid groter dan 23m/sec. moet zijn. Als men de oorzaak van het omvallen van de pyloon met één of andere omweg van de waarheid kan doen afwijken, dan is dat een groot verschil voor de verzekeringsmaatschappij van Elia -vroeger Roayl Belge-. 


--- Update 4 18:00 22/7/2009.
Vrt en Frank Deboosere zijn al bezig het pad te effenen voor Elia.
Shelf Cloud.
Zelfs indien er te Lint plaatselijk en plotseling een toenemende wind is geweest, dan nog is dat geen reden dat zo'n hoogspanningspyloon van de lijn Mercator - Massenhoven omvalt.
Laat de heer Belmans, gerenommeerd Professor, baas bij Elia, zijn "pen en papier" nog eens boven halen, de gegevens van deze pyloon -het juiste type-, de hoek van de geleiders ten opzichte van de pyloon, de voorspankracht van de 12 geleiders -4 Ton per geleider van 297mm²-, de hoogte van de pyloon, etc. etc. toetsen aan de regels van het AREI, het typebestek 400 -dat vroeger zeker van kracht was-, alsmede de NBN B03-002-1 en 2. Wij twijfelen er geen minuut aan dat Elia rode kaakjes zal krijgen.
Normeringen spreken over "maximum uitzonderelijke windsnelheid" van 173 km/h, daarop moeten nog
veiligheidscoëfficiënten worden ingecalculeerd.
Verstevigd.
Aan de eerste detailfoto's te zien werd deze pyloon, in tegenstelling tot andere van die soort, niet verstevigd. Wat meneer Deboosere op de rode Vrt ook moge beweren, zo'n pyloon moet bij de meest ongunstige omstandigheden overeind blijven en dat was op vele andere plaatsen het geval. Als een Shelf Cloud dit toch zou veroorzaakt hebben, dan gaan er nog véél pylonen omvallen.  De politiek heeft het nóg niet begrepen, natuurrampen en onweders zullen in hevigheid en frequentie toenemen, politici moeten dus dringend stoppen met hun zakken te vullen en werk maken van de verbetering van de infrastructuur, ondermeer het hoogspanningsnet, maar de miljarden die Electrabel al naar Frankrijk gedragen en geloodsd heeft, zullen ze niet meer kunnen terughalen, ook de "Grote roepers" à la Jean-Marie Dedecker niet, Vier jaar geleden zou Jean-Marie Electrabel gaan splitsen!

--- Update 3 15:00 22/7/2009.
Vraag aan Professor Belmans.
Op onderstaande detailfoto ziet u een L van het opstaande -hoek-profiel, de vragen :
1. Is het boorgat niet te groot voor de diamater van de "M12?" bout, zodat er mogelijk
te veel speling is, de pyloon in de verticale as te veel gaat doorbuigen?
2. Is dat boorgat ook niet veel te dicht bij de kant geboord zodat het materiaal dat over-
blijft naar de buitenkant kleiner is dan de dikte van het profiel?

ELIA de beheerder van het
Belgische "gammele" hoogspanningsnet.

 

Er is minder materiaal tot de buitenkant van het profiel dan de dikte van het materiaal, kunnen de ingenieurs van Tractebel, Elia en de controleurs van de pylonen bij Elia daarvoor een verklaring geven?


--- Update 2 13:00 22/7/2009.
ELIA moet deze nog overeind staande pyloon dringend beveiligen door de 297 mm² geleiders in de grond te verankeren, een systeem dat ze van José Maes geleerd hebben.


Het risico is groot dat deze pyloon ook omvalt, deze
pyloon -vermoedelijk type P- kan de sollicitaties
die erop uitgevoerd worden niet weerstaan.

--- wijziging 12:00 22/7/2009
--- Update 1 10:30 22/7/2009.
Het is absoluut abnormaal dat een dergelijke pyloon omwaait, dit is trouwens geen
alleenstaand geval, minister Magnette moet zijn diensten -Algemene Directie Energie-
beter bemannen en écht hun werk laten doen. Open Vld wil naar een Europees net,
dan moeten we naar 750 kV, een gelegenheid om de oude en onstabiele masten
naar het oud ijzer te brengen, de burgers zullen daarvoor het gelag betalen.

Licht gewond.
De bestuurder van het voertuig waarop de pyloon neersmakte is slechts licht gewond
en mag van geluk spreken. De pyloon viel tussen de bestuurdersplaats en de
passagierszetel waar gelukkig niemand zat, een passagier had het incident waarschijnlijk
niet overleefd. 

Hoogspanningsmast valt op voorbijrijdende
auto, bestuurder slechts licht gewond.
 

Het is nog maar eens zo ver, een hoogspanningspyloon die het begeeft, jawel, er was wind, wellicht veel wind, so what?  Wat gaat de gewezen journalist Erik Deleye die bij Elia een betere job heeft gevonden, nu weer aan zijn collega's gatlikjournalisten wijs maken? We zijn benieuwd wat er mogen weer in de gazetten staat. Kunnen ze eerst art.155 -etc- van het AREI even doornemen en dan Elia vragen stellen....

Laat Elia aan de hand van rekennota's aantonen, dat de pyloon tegen
een toplast van 50 Ton - 12 kabels met 4 Ton per stuk aangespannen-,
rekening houdend met de wettelijke vereiste veiligheidscoëfficienten ... 



Rij dan maar niets vermoedend over de Liersesteenweg tot wanneer je zo'n hoogspanningspyloon op je dak krijgt. Of minister Magnette zijn Algemene Directie Energie nu kan wakker schudden -als hij dat zelf al is-, is zeer de vraag. Johnny M. is niet de ingenieur die veel zin zal hebben om dat dossier aan te pakken, deze redactie heeft met die ingenieur al in 1995 in de gordijnen gehangen.

Algemeen Reglement Elektrische Installaties is duidelijk.
De redactie heeft er al tientallen artikels over gemaakt, het Belgische net voor de transport van hoogspanning voldoet op de meeste lijnen niet aan de wettelijke voorschriften, enkele lijnen, zoals Massenhove-Heeze-Maaseik, Trois-Ponts-Villeroux-Haubange, en nog enkele andere voldoen wel, maar de sukkelaars van Elia, de vroegere "Grote Netten" van Electrabel, hebben geen geld genoeg om fatsoenlijke netten te bouwen, toch hebben ze de zakken van de politici via de gemengde Intercommunales genoeg gevuld. Later zijn ze met hun gigantische winsten naar Frankrijk getrokken, bij Suez-sic-.

In de late avond -21/7- vernemen we dat de toestand van de man kritiek was,
maar dat werd heden morgen -22/7- door de burgemeester ontkend.
 

Stabiliteit.
Hoe stevig een pyloon moet zijn is duidelijk in de wet -AREI en elders- bepaald, maar er is geen toezicht. Het Ministerie van Economische Zaken, meer bepaald de Algemene Directie Energie, geeft grif toe dat ze niet eens in staat zijn om het zelfs nog maar administratief op te volgen, er is in feite maar één ingenieur die voor dat soort zaken instaat en die heeft er helemaal geen zin in. De pylonen voldoen gewoon niet aan de krachten die erop uitgeoefend worden, inclusief de beveiligingsfactoren die moeten toegepast worden. Zo'n mast moet in de meest ongunstige omstandigheden de krachten aankunnen die erop uitgeoefend worden.

Meer volgt.

Redactie Morsum Magnificat ® Professioneel
Erik Verbeeck ©
www.morse-press.be 1740 Ternat

Laatste update ( 27 juli 2009 )

© 2005-2008 Morsum Magnificat Professioneel ® - Alle rechten voorbehouden.