Brandweer : Naar aanleiding ramp Ghislenghien twee jaar later |
30 juli 2006 |
Reactie van DONALD Withouck BRW Vlaanderen niet relevant
Betekom / Roeselare 30juli 2006 Bezoekers website Morsum Magnificat op 18 maart 2012 : 1.629.700
--- wijziging 20:45 18/03/12
Ghislenghien 8 augustus 2005
De éne zijn dood, de andere zijn brood ...
Donald WITHOUCK van de brandweer te Roeselare maakt er zich makkelijk vanaf door de Burgemeesters de schuld te geven van het feit dat de brandweerdiensten niet fatsoenlijk kunnen werken en trekt daarbij zelfs een -misplaatste- parallel met de hervorming van politie ! Insiders binnen de geïntegreerde politie -en alle rechtgeaarde politiemensen- weten dat het, na de politiehervorming nog driester gesteld is met de werking van de locale politie, nu is er nóg meer politieke invloed van de -locale- politiek dan vroeger, de locale politieagenten zijn slippendragers van de Burgemeesters, bij de Federale politie zegt men : "Men heeft het zó gewild". Minister DEWAEL liegt als hij voor de camera's beweert dat de politiehervorming verbetering heeft gebracht ! Mijnheer WITHOUCK maakt wel een heel ongelukkige vergelijking tussen politie en brandweer.
Congres Brandweer Roeselare 20 september 2003 waar we veel "show" en dito bier hebben gezien ...
Donald Withouck -rechts- in gesprek met standhouders
Incompetentie ? Deze redactie onderzocht enkele ?technische? zaken die de brandweer zelf aanbelangen. Het resultaat van een onderzoek naar de conformiteit aangaande de bescherming tegen directe bliksem en overspanning van de gebouwen van de brandweer is ronduit slecht, slechts ??n onderzocht gebouw voldeed (BRW Wetteren) ! Met de veiligheid van onderdelen op de brandweerauto?s, meer bepaald de stroomgroep van 5 kVa, is het eveneens pover gesteld, er zijn problemen met de ?vlottende aarding? en zelfs een Ingenieur bij Binnenlandse Zaken diende dat toe te geven. Ook zijn er op diverse splinternieuwe brandweerwagens problemen met de hydraulische bediening van de ladder en de gondel, er werd immers over het hoofd gezien dat er voor de bediening in de gondel via de joystick een kleine bijkomende investering diende te gebeuren, maar dat werd over het hoofd gezien zodat fijne manipulaties met de gondel niet mogelijk zijn en de bediening van beneden moet geschieden ! Vervolgens zijn er problemen met het instellen van de veiligheden die in de gondel kunnen overbrugd worden, er zijn vragen over de mechanische stabiliteit van de draagberrie die op de gondel kan bevestigd worden, etc. etc. Uit de ramp te Ghislenghien, en ook uit de bevindingen van deze redactie, blijkt dat er veel schort aan de competentie en de opleiding van de manschappen, show verkopen dat kunnen ze blijkbaar wel. Minister DEWAEL geeft het omfloers toe : De werking moet verbeteren zegt de politicus voor de camera's op 30 juni !
Stroomgroep -400 V - 5 kVA-
Het ziet er op het eerste gezicht allemaal mooi uit, maar de veiligheid van de stroomgroep -400 V - 5 kVA- is blijkbaar een veiligheidsprobleem waar ze bij de Civiele Veiligheid hun tanden hebben stuk gebeten.
Nieuwe autoladder, maar ..
Brandweerladder BRW Wetteren
.... de bediening van de gondel moet van beneden gebeuren, daarbij moet de bediener vaak tegen zon en regen kijken en de gondel 30m hoger nauwlettend (?) visueel in de gaten houden .... .... de bediening kan in de gondel niet nauwkeurig genoeg gebeuren omdat een "klein" supplement van de hydraulische bediening van de joystick niet besteld werd .... .... de veiligheid van de belasting in de gondel -2 of drie personen- kan manueel worden uitgeschakeld ... .... de centrale steun voor de "brancard" is onstabiel en veel te licht gemaakt ....
Redactie Morsum Magnificat Professioneel Erik Verbeeck. |
Laatste update ( 18 maart 2012 )
|