Gebruikersnaam

Wachtwoord

Onthouden

Wachtwoord vergeten?

Aantal Bezoekers
16932528





Laatste artikelen
Persbericht MM22071042
Persbericht MM22071042
Belfius bank: Al de hele dag technische problemen met internet bankieren.
Andy Vermaut in het vizier van Morsum Magnificat-Update1
Brandweer Tienen: Kapitein op het schip van de burgemeester.
Unizo dient klacht in tegen Truiens BPS.
19 mei 2009
Misleidende praktijken door Belgium Packet Service.

Paginabezoekers website Morsum Magnificat : 609.800
Ternat / Mechelen 19 mei 2009.

De Unie voor Zelfstandige Ondernemers, Unizo, diende klacht in bij het Brussels parket en de FOD Controle en Bemiddeling tegen het Truiense bedrijf BPS, voluit Belgium Packet Service. De unie doet dat na klachten van ondernemers over de misleidende praktijken van BPS. De ondernemers werd gevraagd speelgoedpakketten aan te kopen, zogezegd ten voordele van de Stichting voor Kankerpatiëntjes, terwijl er achteraf helemaal geen sprake bleek te zijn van dat goede doel.

Niet de eerste klacht.
Unizo heeft al een klacht lopen tegen een ander bedrijf met hetzelfde maatschappelijk adres: BMS of Belgian Media Services. Dat smeert ondernemers advertenties aan in waardeloze blaadjes. De verkopers maken ondernemers wijs dat de advertenties dienen voor een bonafide blad, uitgebracht door de lokale brandweer of gemeente. In werkelijkheid verdwijnt de 200 à 300 € in de zak van BMS. Tegen BMS diende Unizo al op 26 juli 2006 klacht in, eveneens bij het Brusselse parket en de federale overheidsdienst Controle en Bemiddeling.

Snellere aanpak
De Unie bepleit bij minister van Justitie een strengere en snellere aanpak van de reclameronselaars. Een in 2007 door Unizo aangespannen rechtszaak tegen een andere reclameronselaar, Internet Bedrijvengids, wordt ten vroegste eind dit jaar behandeld. Een rechtszaak van Unizo tegen DAD Belgisch Internet Register, wordt momenteel behandeld door de Rechtbank van Koophandel te Gent.

Hoger op de prioriteitenlijst.
Aan minister van Economie Van Quickenborne vraagt Unizo zijn overheidsdienst Controle en Bemiddeling aan te sporen om, op basis van de talrijke klachten, klacht in te dienen bij het Brussels parket. Aan de Minister van Justitie vraagt Unizo het engagement om dergelijke financieel-economische fraude hoger op de prioriteitenlijst van de parketten te plaatsen zodat klachten van ondernemers ook effectief worden behandeld. De klacht van een ondernemer tegen BMS noemt het parket vandaag vaak niet prioritair.

Ook vraagt Unizo de ministers meer te investeren in preventie tegen reclameronselaars. In Nederland investeert de overheid jaarlijks 225.000€ in een nationaal meldpunt tegen de oplichterij. De totale financieel-economische schade door alle reclameronselaars wordt daar op 400 miljoen € geschat. Het eigen Unizo-meldpunt ontving de voorbije 2 jaar al meer dan 2.000 klachten. Unizo vraagt de betrokken Ministers ook om dit agendapunt aan te kaarten bij hun Europese collega’s zodat dergelijke fraude de grensoverschrijdende aanpak krijgt die ze verdient. Op www.unizo.be/reclameronselaars zien ondernemers welke ronselaars er zijn, hoe ze tewerk gaan en hoe klacht in te dienen

Redactie Morsum Magnificat ® Professioneel.
Bron : Unizo
Bewerking : JVDS ©
www.morse-press.be  1740 Ternat

Laatste update ( 19 mei 2009 )

© 2005-2008 Morsum Magnificat Professioneel ® - Alle rechten voorbehouden.