Persnota van het Vlaams Belang over de haven van Antwerpen
Persmededeling (6 juli 2006) Havenwerkgevers geven Vlaams Belang gelijk Oosterweelverbinding is overbodige investering Vlaams Belang wil Vlaamse centen beter besteden Het Vlaams Belang heeft vandaag via Gazet Van Antwerpen kennis genomen van de forse uitspraken van de Vlaamse Havenvereniging (VHV) bij monde van haar voorzitter Nicolas Saverys, die zich uitdrukkelijk tegenstander verklaarde van het prestigeproject Oosterweelverbinding.
Het Vlaams Belang wenst de pers in herinnering te brengen dat zij de enige politiek fractie is geweest en gebleven die kritische vraagtekens durfde plaatsen bij dit prestigeproject. Zowel het ontbreken van elk democratisch draagvlak (cfr. het project werd geconcipieerd door een zogenaamde Staten Generaal die enkel bestond uit politiek benoemde ambtenaren), als de hypotheek die op de ontwikkeling van het Eilandje wordt gelegd, als de veiligheidsrisico?s die men neemt door rakelings lang het SEVESO-bedrijf ATO Fina te scheren, als de ontwaarding van groeiende natuurgebieden op Linker Oever, als het onbereikbaar maken voor zeilscheepvaart van de oude Antwerpse haven, hebben het Vlaams Belang er op alle niveaus (Vlaams Parlement, gemeenteraad, havenbedrijf,..) steeds toe aangezet om het huidige Oosterweelproject minstens kritisch in vraag te stellen.
Het feit dat ook, zoals verwacht, vandaag de belangrijkste havengebruikers zich tegen de Oosterweelverbinding uitspreken, sterkt het Vlaams Belang in zijn aangehouden oppositie. Ook de kostprijs van het project is steeds een belangrijk element in het debat geweest. Terecht merkt de heer Saverys vandaag op (net zoals het Vlaams Belang dat in het verleden reeds meermaals heeft gedaan) dat met de huidige voorziene (en onderschatte!) 3,5 miljard euro andere en betere projecten gerealiseerd kunnen worden; de aanleg van de expressweg Zeebrugge-Gent, de aanleg van de aansluiting Liefkenshoektunnel op de E-17, de verbreding van het Albertkanaal, de renovatie van de Van Cauwelaertsluis en de Royerssluis, de Liefkenshoekspoortunnel, de tweede spoortoegang tot de Antwerpse haven, de tweede zeesluis voor de Waaslandhaven en de tweede zeesluis voor de haven van Gent.
De Vlaams-Belangfracties in het Vlaams parlement en de Antwerpse gemeenteraad zullen nu onmiddellijk de nodige initiatieven hernemen om de stellingen van de Vlaamse Havenvereniging politiek te vertalen.
De Vlaams-Belangfractie roept de meerderheidspartijen, die het project van ?Vlaanderen Distributieland? hoog in het vaandel schrijven, op om vandaag de politieke verantwoordelijkheid mee op te nemen en de stem van de Vlaamse Havenvereniging te volgen.
Filip Dewinter Jan Penris Bruno Valkeniers Bezoekers website MM 110.500 |