FANC Werkt aan regels nadat uitvoering al op het spoor staat.
Paginabezoekers website Morsum Magnificat : 584.500 Ternat / Brussel 23 maart 2009 Recupel heeft blijkbaar overal in de containerparken een metalen 120 liter vat laten neezetten om daarin de rookmelders -optische en ionische- van particulieren te verzamelen -Recupel rept in haar document met geen woord over de ionische types- Toch zijn er niet alleen met Americium 241, maar ook met Radium 226 bronnen. ADR. In de wetgeving staat dat iedere bestuurder van een voertuig dat radioactieve stoffen over de weg vervoert, sinds 1 januari 1997 in het bezit moet zijn van een opleidingsgetuigschrift geldig voor de gevaarlijke goederen van de klasse 7, radioactieve stoffen. Er zijn daarbij een paar uitzonderigen, zoals : - de vrijgestelde, met een totale activiteit Bq of een activiteitsconcentratie Bq/gram lager dan de vrijstellingslimieten die voor ieder isotoop zijn vastgesteld .... - Radioactieve stoffen in een uitzonderlijk colli ... - Radioactieve stoffen in type A colli, maximum 10 verpakking en een transport index -TI- van maximum 3 Europese gemeenschap. Vanaf 1 juli 1997 zijn de vereisten van het ADR eveneens van toepassing op de nationale transporten. Iedere lidstaat van de Europese gemeenschap heeft echter wel het recht om afwijkingen toe te passen op de nationale grondgebieden, deze afwijkingen vragen wel het expliciete akkoord van de Europese Commissie. Vrijstellingen voor ophalingen op containerparken. Scenario 6 voorziet dat er per transport maximum duizend rookmelders in één keer mogen vervoerd worden, stellen we nu in het slechtste geval, dat er duizend Cerberus FES5B worden vervoerd, dan gaat het over 1.000 x 72µCi x 37kB of 2.664 MBq dat vervoeren is dus vrijgesteld ?? Heeft het FANC darvoor het akkoord van de Europese Commissie? Voornoemde rookmelders in de containerparken uit het 120 liter vat genomen en overgeladen in een metalen bak van 0,8m³ op de vrachtwagen, maximum 8 stuks, dat is allemaal geregeld en zonder ADR attest.
Radioactieve rookmelders in het milieu gekiepert. Vervoer ingeval van industriele doeleinden. Wanneer dezelfde ionische rookmelders worden verwijderd in gebouwen die worden gesloopt, dan heeft het FANC daarvoor nog geen regels uitgevaardigd, waarom niet? De sloopbedrijven moeten dus de regelgeving van het KB van 20 juli 2001 volgen, of niet? Moeten we dan versteld staan dat ze, zoals op de foto, gedumpt worden? Redactie Morsum Magnificat ® Professioneel EVER © www.morse-press.be 1740 Ternat |