Gebruikersnaam

Wachtwoord

Onthouden

Wachtwoord vergeten?

Aantal Bezoekers
16931843





Laatste artikelen
Persbericht MM22071042
Persbericht MM22071042
Belfius bank: Al de hele dag technische problemen met internet bankieren.
Andy Vermaut in het vizier van Morsum Magnificat-Update1
Brandweer Tienen: Kapitein op het schip van de burgemeester.
Verkeerswetgeving weer hier en daar gewijzigd.
03 februari 2009
Diverse wijzigingen in het verkeersreglement doorgevoerd of op til

Paginabezoekers website Morsum Magnificat : 564.900
Ternat 3 februari 2009

Met komst van het nieuwe jaar, zijn er ook weer de nodige veranderingen in de wetgeving. Onderstaand geven wij u enkele veranderingen in de wegcode.
Dit en nog
veel meer vindt u op : www.wegcode.be 

1. Vanaf 30 december 2008
Wijziging KB 23-03-1998 betreffende het rijbewijs:
In lesvoertuigen moet er géén parkeerrem meer aanwezig zijn die gemakkelijk
bereikbaar is voor de begeleider.
De persoon wiens rijbewijs wordt ingetrokken moet ook het voorlopig rijbewijs
vakbekwaamheid waarvan hij houder is (bedoeld in het KB van 4 mei 2007) binnen 4 dagen na de betekening van het rijverbod inleveren bij de griffie van de rechtbank die de beslissing heeft uitgesproken.

2. Vanaf 1 januari 2009
Inwerkingtreding van de wet van 4 juni 2007 tot wijziging van artikel 33 van de wet van
16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer.
Gevolg: hij die een ongeval met doden of gewonden heeft veroorzaakt en vluchtmisdrijf
pleegde kan zijn door de rechter ingetrokken rijbewijs slechts terugkrijgen na het slagen voor het theoretisch examen, het praktisch examen en het psychologisch onderzoek.

Inwerkingtreding van de wet van 4 juni 2007 tot wijziging van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer teneinde recidive voor vluchtmisdrijven strenger te bestraffen, met uitzondering van artikel 3, 2°.
Gevolg: zwaardere straffen voor vluchtmisdrijven
a. Bij verkeersongeval met stoffelijke schade en herhaling binnen de drie jaar :
Gevangenisstraf van een maand tot twee jaar en/of geldboete van 2 200 euro tot 27
500 euro
b. Bij verkeersongeval met gewonden of doden en herhaling binnen de drie jaar :
Gevangenisstraf van een maand tot vier jaar en/of een geldboete van 4 400 tot 55 000
euro;
Verval van het recht om een motorvoertuig te besturen voor een duur van ten minste
drie maanden en ten hoogste vijf jaar of voorgoed;
Het herstel van het recht tot sturen is afhankelijk van het slagen voor het theoretisch en
praktisch examen en het psychologisch onderzoek.

3. Vanaf 1 januari 2009
Solidariteitsbijdrage voor terugbetaalde verkeersboetes
Artikel 38 van de wet van 29 juni 1981 houdende de algemene beginselen van de
sociale zekerheid voor werknemers, wordt aangevuld met een paragraaf 3decies, luidende :
De werkgever is een solidariteitsbijdrage van 33 % verschuldigd op het bedrag dat hij in
plaats van zijn werknemer betaalt of aan zijn werknemer terugbetaalt, als betaling van een door de werknemer opgelopen verkeersboete tijdens de uitoefening van zijn arbeidsovereenkomst.

4. Vanaf 8 januari 2009
Wijziging van de wet van 22 februari 1965 waarbij aan de gemeenten wordt toegestaan,
parkeergeld op motorrijtuigen in te voeren.
In deze wet werden twee artikels toegevoegd die de problemen moeten oplossen die
ontstonden naar aanleiding van discussies over de wettelijkheid van het opvragen van de houders van kentekenplaten door parkeerbedrijven.
Artikel 2 : Met het oog op de inning van de in artikel 1 bedoelde retributies, belastingen
of parkeergelden, zijn de steden en gemeenten en haar concessiehouders en de autonome gemeentebedrijven gemachtigd om de identiteit van de houder van de nummerplaat op te vragen bij de overheid die belast is met de inschrijving van de voertuigen in overeenstemming met de wet tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
Artikel 3 : De in artikel 1 bedoelde retributies, belastingen of parkeergelden worden ten
laste gelegd van de houder van de nummerplaat.

5. Vanaf 1 februari 2009
Wijziging art. 32bis, KB 15-03-1968 (technisch reglement): 45' containers
Punt 3.1.3.3 wordt aangevuld met een lid c.
c. de afstand tussen het middelpunt van de koppelpen en de achterkant van een
uitschuifbare oplegger bij gebruik van een stapelbare, gestandaardiseerde laadstructuur onder vorm van een 45' container : 12,77m.
Punt 3.1.3.4 wordt aangevuld met twee leden :
Voor de gelede voertuigen (trekker en oplegger) : 15,50m.
Indien de oplegger beantwoordt aan de bepalingen van punt 3.1.3.3. a) en b) van dit
artikel, wordt de maximale lengte op 16,50m. gebracht. In dit geval mag bij gebruik van een stapelbare, gestandaardiseerde laadstructuur onder vorm van een 45' container, met een maximale lengte van 13,72m. en een maximale breedte van 2,55m, deze container niet meer dan 0,77m. over het achtereinde van de oplegger steken. In alle omstandigheden moeten de voorschriften van art. 55, § 1, ten opzichte van de achterzijde van de container beschouwd als zijnde de achterkant van het voertuig nageleefd worden.
Indien de oplegger beantwoordt aan de bepalingen van punt 3.1.3.3 a) en c) van dit
artikel en bij gebruik van een stapelbare, gestandaardiseerde laadstructuur onder vorm van een 45' container, met een maximale lengte van 13,72m. en een maximale breedte van 2,55m., wordt de maximale lengte, de container inbegrepen, op 17,27m. gebracht.
Het voertuig verplaatst zich enkel voor nationaal en binnenlands wegverkeer met oorsprong, traject en bestemming in België en dit van of naar een intermodale terminal.

Redactie Morsum Magnificat ® Professioneel
JVDS ©
www.morse-press.be  1740 Ternat


© 2005-2008 Morsum Magnificat Professioneel ® - Alle rechten voorbehouden.