Gebruikersnaam

Wachtwoord

Onthouden

Wachtwoord vergeten?

Aantal Bezoekers
16927175





Laatste artikelen
Persbericht MM22071042
Persbericht MM22071042
Belfius bank: Al de hele dag technische problemen met internet bankieren.
Andy Vermaut in het vizier van Morsum Magnificat-Update1
Brandweer Tienen: Kapitein op het schip van de burgemeester.
Ternat : Brandweer Asse worstelt met gespleten Beuk.
01 februari 2009
Dikke Beuk baarde brandweer Asse urenlang kopzorgen.

Paginabezoekers website Morsum Magnificat : 563.800
Ternat, 1 februari 2009.

gewijzigd 08:30 2/2/2009
Zondagnamiddag rond 15:30u werd de brandweer van Asse verwittigd dat een dikke gespleten Beukenboom, die in een privé-domein langs de Edingensteenweg -ter hoogte van restuarant De Koekoek- staat, gevaarlijk verder dreigde open te splijten.
In alle ijver reed een brandweerwagen bestuurd door een stagair achteraan
op eenander brandweervoertuig waarbij het linkse achterlicht en de achterdeur van de kleine bestelauto werd beschadigd, ook de bumper van de aanrijdende brandweerauto liep lichte schade op. 

Risico.
De brandweer van Asse diende, behalve een ladderwagen en een Tirfor, ook een Unimog die uitgerust is met een -bos-lier, te laten uitrukken. De boom die één meter diameter had liet zich, niettegenstaande deze over de ganse lengte in het midden gespleten was, net zómaar vellen.
De klus was niet zonder risico te klaren en, alhoewel de Assesteenweg werd afgesloten, dreigde de Beuk, die alsmaar verder openscheurde, op het laagspanningsnet te vallen. Mocht de boom op de bovengrondse BAXB kabels vallen dan zouden wel eens elektriciteitsnet en palen meegesleurd kunnen worden.

Tirfor ontoereikend.
De eerste poging, de boom met een Tirfor omver te trekken, mislukte, de veiligheidspal van de Tirfor begaf het, dat wil dus zeggen dat er meer dan 3T kracht op de kabel werd gezet.  Aangezien de Beuk bij die trekpogingen met de Tirfor amper kraakte, diende ander materiaal te worden aangewend, er werd dan maar beslist om een ander werkpaard op te trommelen, het werd de Unimog die uitgerust is met een      -bos-lier en 60m meter kabel op de trommel.  De mislukking met de Tirfor leerde dat er vanuit een andere hoek diende getrokken te worden, vooral dat speelde een grote rol.

Gespleten kanjer van een Beuk liet zich niet zómaar vellen.


Links : de brandweer stond hier wel voor een moeilijke taak, de kans was groot dat de boom in de elektriciteitleidingen zou terecht komen en zelfs de palen meesleuren.
Rechts : Uiteindelijk diende het Duitse werkpaard -Unimog- met de lier de gespleten boom omver te trekken wat uiteindelijk, in twee beurten, eerst het linkse en dan het rechtse deel, lukte, ondertussen was het wel al donker.

Beuk geveld.
Uiteindelijk klaarde de brandweer van Asse de klus, bij het vallen van het eerste stuk werd het luchtnet door de takken wel geraakt maar het bleef bij wat heen en weer zwieren van het geheel, inclusief de palen, maar alles bleef overeind en alleen de Beuk ging tegen de grond wat ook de bedoeling was. De hele operatie duurde uiteindelijk meer dan twee uur.

Redactie Morsum Magnificat ® Professioneel
EVER ©
www.morse-press.be  1740 Ternat

Laatste update ( 02 februari 2009 )

© 2005-2008 Morsum Magnificat Professioneel ® - Alle rechten voorbehouden.