Gebruikersnaam

Wachtwoord

Onthouden

Wachtwoord vergeten?

Aantal Bezoekers
16931632





Laatste artikelen
Persbericht MM22071042
Persbericht MM22071042
Belfius bank: Al de hele dag technische problemen met internet bankieren.
Andy Vermaut in het vizier van Morsum Magnificat-Update1
Brandweer Tienen: Kapitein op het schip van de burgemeester.
Betekom: St. Jozefcollege laat onveilig werken uitvoeren-UPDATE4
09 januari 2009
Aanleg bliksemafleider met minus vijf graden al te gek.

Paginabezoekers website Morsum Magnificat : 551.300
Specifieke bezoekers op dit item 13:00 18/1/2009 : 232
Ternat / Betekom, 9 januari 2009.

---- Update 4 15:00 13/1/2009
Er is vakmanschap en vakmanschap...
De regels van goed vakmanschap voor de aanleg van bliksemafleiders zijn
duidelijk: "Geen scherpe bochten, zeker niet in daalleidingen".  Bij de installatie van het St Jozefcollege te Betekom hebben de vermeende specialisten uit Kapellen, in één daalleiding minstens zestien relatief scherpe nochten gemaakt.
Doorboringen technisch geen enkel probleem.
Bliksemafleiderinstallaties dragen nu eenmaal zelden bij tot de verbetering van de
estetiek van een gebouw, maar er moet dus, rekening houdend met de veiligheid, het mogelijke insijpelen van water, naar een evenwicht tussen beide gezocht worden, dat is in vele gevallen perfect mogelijk, aan de hand van onderstaande foto's ziet u het verschil ....

Er zijn vakmensen en vakmensen ..... kijk en vergelijk ....


Links: Een doorvoer van een daalleiding door arduin uitgevoerd door een bedrijf dat bliksemafleiders
aanlegde. Een dergelijike doorboring met een diamantboor is technisch en estetisch te verantwoorden
en er is ook geen gevaar voor waterinsijpeling.
Rechts : Een gelijkaardige daalleiding uitgevoerd door vermeende specialisten, is dat soms een handvat voor passanten aan de school te Betekom? Dergelijke herhaalde bochten in een daalleiding voldoen niet aan de regels van goed vakmanschap. Wat heeft hier belet om de arduinen boordsteen met een diamantboor te doorboren? Hier is er zeker geen probleem voor waterinsijpeling, de wijze waarop deze
bochten in de dikwandige pvc buis zijn uitgevoerd, tarten alle verbeelding.


15:15 13/01/2009

---- Update 3 21:30 12/1/2009
De Directrice Leen V.L. zei vandaag aan de telefoon dat de Inspectie vandaag is langs geweest en dat de St Jozefschool te goedetrouw handelde en niet weet of aan touwen hangen wel of niet mag.
"Wij hebben gedacht met een professionele firma te doen te hebben, nu de inspectie is geweest gaan we met de preventieadviseur en de Directeur overleggen hoe we in de toekomst dergelijke onaangename zaken kunnen vermijden".
We -red- moeten wel zeggen dat Directrice Leen vriendelijk was en bleef, dat zijn wij in Begijnendijk niet gewend.


Er werden klinkers bij vriesweer tot op de helft van het
fietspad weggenomen en teruggeplaatst, maar in
Begijnendijk weet men op de TD van niets .... er zijn
enkele klinkers beschadigd, maar zo nauw kijken ze
niet, als er in de ondergrond door de stalen pinnen
maar niets beschdigd is .... maar dat zien ze vandaag
niet.

Gemeente ook niet op de hoogte.

Op de Technische Dienst van Begijnendijk werd er blijkbaar door de aannemer ook geen aanvraag gedaan om werken op de openbare weg uit te voeren, de aardingen werden immers in het fietspad geplaatst waardoor klinkers dienden verwijderd -sommigen zijn zelfs beschadigd-, dus ook hier is Hommema in de mist gegaan.
Of er in de ondergrond niets geraakt is, zal later blijken, maar wie legt dan het verband?
Erik Verbeeck


---- Update 2 17:30 11/1/2009
Een hulpje voor de Preventieadviseur van het Sint Jozefcollege : V0901008
Als de installatie klaar is, gaan we ook even kijken hoe het staat met de conformiteit met
de regels van de NBN en het IEC
Wordt dus vervolgd.

Hier de Redacteur van Morsum Magnificat ...


Links : Erik Verbeeck de journalist van Morsum Magnificat hier te Beveren, vertrouwd met touwtechnieken, én met bliksemafleiders,  hier op een plaats waar geen "Collectieve beveiligingsmiddelen" mogelijk
waren,dus touwtechnieken mochten aangewend. De werknemer van Hommema draagt geen klimhelm of veiligheidsbril, toch was de man gaten in de gevel aan het boren zonder zijn ogen te beschermen ... Er zijn ook journalisten die weten waarover ze spreken.
Rechts : Erik Verbeeck met klimhelm, veiligheidsbril, handschoenen en periodiek gekeurd klimmateriaal -EDTP-, gereedschap dmv "slings" met het zitharnas verbonden, dynamische koorden. De afbakening van de werkzone was eveneens uitgevoerd maar niet zichtbaar op de foto.
PS: Laten we duidelijk zijn, de "Rode" overall heeft niets met de "Rode" Vrt te maken

---- Update 1 08:00 10/1/2009


Waar zijn de vakbonden?

Werknemers waren verkleumd van de kou,
klusjesman van opdrachtgevers komt er gehurkt bij zitten!




Links : De arbeiders waren verkleumd van de kou, zo te zien hebben ze geen aangepaste warme werkkledij, om dan nog tien meter hoog aan touwen tegen de gevel te hangen kan nooit passen
in een risicoanalyse, waar zijn de menselijke waarden? Zowel de opdrachtgever als de werkgever
moeten zichzelf die vraag stellen.We hopen dat de Technische Inspectie te Leuven deze werken
asap stil legt. Een wollen muts was hier wel nodig, maar het behoort niet tot de klimuitrusting!
Rechts : De klusjesman van de St Jozefschool -opdrachtgever- kwam er gehurkt, met de handen
diep in de zakken bijzitten, het is zo te zien wél degelijk koud, maar voor zover wij hebben kunnen
zien, had hij geen koffie of warme choco bij voor de werknemers, hij beschimpte wel de journalist
omtrent het OCMW, dát wel. Dát is de "slechte" mentaliteit van Begijnendijk, op en top asociaal.  



---- wijziging  10:30 10/1/2009
---- wijziging 20:45 9/1/2009
---- geplaatst 20:24 9/1/2009
Wie haalt het in zijn hoofd om in de huidige weersomstandigheden, bij een vrieskou van minus vijf graden, bliksemafleiders aan te leggen, om een dergelijke onverantwoorde situatie te zien, moet men naar Betekom -deelgemeente Begijnendijk- gaan.

Fietspad.
Vandaag zijn twee werknemers van de firma Hommema uit Kapellen bezig om aardingen te plaatsen, het gaat hier om diepteaardingen. Een koperdraad van 50mm˛ wordt, met behulp van stalen pinnen, verticaal in de grond gedreven, mogelijk wel 10 meter diep.
Of de aannemer uit Kapellen de nodige vergunningen heeft om op openbaar terrein werken uit te voeren en ondermeer het fiets- voetpad op te breken, hebben we niet kunnen controleren, de gemeente Begijnendijk is immers op vrijdag namiddag gesloten.
Maar dat er werken werden uitgevoerd die strijdig zijn met de voorschriften van het KB van 25 januari 2001 -Tijdelijke en mobiele werkplaatsen- dat is zéker.


Links : Werken op fietspad zonder énige signalisatie.
Rechts: Vier leerlingen staan op het fietspad in de vallijn -u ziet de alpinistentouwen hangen-.

Geen enkele signalisatie.
Om 11:27u versperren twee werknemers van de firma Hommema de vrije doorgang van het voet- en fietspad langsheen het St. Jozef college, er is geen enkele signalisatie aangebracht en ze dragen ook geen fluorescerende kledij, kortom een flagrante inbreuk op de Wet van de tijdelijke en mobiele werkplaatsen, extra bezwarend element is dat hier een schoolgebouw staat.
Wanneer de journalist van Morsum Magnificat op de onveilige situatie wijst, weten de arbeiders eigenlijk niet veel te vertellen maar dat de aanleg van bliksemafleiders in dergelijke weersomstandigheden meer dan onverantwoord is, moeten de jongens beamen.


Links: De vier studenten staan onder de werknemer van Hommema die boven hun hoofden leidingen plaatst, boren, schroeven,leidingsteunen plaatsen, etc. De werkzone is hier in geen geval afgebakend.
Rechts: In daalleidingen mogen geen schepe bochten voorkomen NBN C18-100 art.3.5.1. , dat levert
een gevaar op voor het "afspringen" van de bliksem die dan op andere metalen delen kan overslaan, een glijbaan heeft toch ook geen scherpe bochten?

Touwtechniek hier niet toegelaten.
We hebben alleen maar bewondering voor de werknemer die vandaag, bij min vijf graden Celsius, aan de gevel van het Sint Jozefinstituut in de touwen gaat hangen. Zijn baasjes, Johan V. en Jenny D.S., zullen dat zéker niet doen, hoe is het mogelijk dat werknemers bij dergelijke lage temperaturen daalleidingen moeten aanleggen dmv touwtechnieken?
Wanneer we het KB van 31 augustus 2005 -Gebruik arbeidsmiddelen voor tijdelijke werken op hoogten- bekijken, dan staat er op art. 6§4 dat "Collectieve" beschermingsmiddelen, voorrang hebben op persoonlijke, dat wil zeggen dat hier gemakkelijk een hoogwerker kan worden gebruikt om de daalleidingen te plaatsen temeer het hier om repetitief werk gaat, er dienden immers aan dezelfde gevel, meerdere leidingen te worden aangelegd, bij het opmaken van een risicoanalyse -Kenney of andere methode- zou dat duidelijk worden.

Afbakenen werkzone.
Een ander probleem met die uitvoering is dat de werkzone niet werd afgebakend, op een bepaald moment staan maar liefst vier leerlingen van de school in de vallijn, de werknemer is bezig met het plaatsen van leidingsteunen tegen de muur en vier studenten staan beneden op het fiets/voetpad vlak op de plaats waar boven hun hoofden wordt gewerkt!  Het is hoogtijd dat de firma Hommema het KB van 25 januari 2001 art.50 -Afbakening werkzone- bekijkt.
We kunnen het nog verder doortrekken en verwijzen naar het KB van 7 mei 1999 art. 5 werken 4e categorie, het fietspad kun je niet zómaar versperren.

Collectieve beveiligingsmiddelen
bij aanleg bliksemafleider hebben voorrang op individuele !


Links : Werkzone afgebakend en waarschuwingsborden -inzet- geplaatst, de persoon in de gondel van
de hoogwerker, uitvoerder en verantwoordelijke voor die werf, is de journalist van Morsum Magnificat.
Rechts : De risicoanalyse die moet opgemaakt worden vóór de werken worden gestart, of de firma Hommema dat ook gedaan heeft, is ten zeerste te betwijfelen, de journalist van Morsum Magnificat
deed dat altijd, op die manier kan de klant bij een inspectie nooit in verlegenheid worden gebracht.

Acties.
Omdat deze redactie geen gazet is en zich permanent inzet voor de veiligheid en het voorkomen van ongevallen, werd wat KB 25.1.2001 betreft contact opgenomen met de locale politie van Begijnendijk, er werd ook gemeld dat, nadat journalist aan de werknemers vragen stelde, deze nadien enkele kegeltjes plaatsten, het is al iéts maar deze voldoen niet, ze zijn te klein, de afmetingen van de kegels -minstens 60cm hoog- staan ook in de wet.
Aangezien wij onze twijfels hebben omtrent het feit of hier wel een risicoanalyse is opgesteld, informeren we de technische inspectie te Leuven, wie gaat er nu met zo'n weer met sneeuw en ijs op het dak, via een touw afdalen om bliksemafleiders aan te leggen?  Laat staan op het dak lopen, dat doe je met zo'n weer toch niet?

Klusjesman.
Toen de journalist van Morsum Magnificat bij de werknemers uitleg gaf, kwam de klusjesman van de school opmerkingen maken, ondermeer dat de journalist daar eigenlijk niet hoefde te zijn. Er werd in het bijzijn van die werknemers ook wat uit de doeken gedaan aangaande het OCMW, de klusjesman zou voor de journalist moeten betalen, deze laatste overweegt om tegen de man een klacht neer te leggen, hij zal wel zien waarom.

De klusjesman stond er bij en keek er naar, hij vond
het nodig de journalist aangaande het OCMW te beledigen,
maar voor de veiligheid had hij geen oog.
Dat een klusjesman van de St Jozefschool reclame
loopt voor Houthandel / Doe het Zelf Van Rompaey is
zeer vreemd, waarom laat de school dat toe?
Heeft iemand daar soms voordeel van?

Hommema en de school.
Wanneer we Jenny D.S., een dame die bij Hommema toch al wat te vertellen heeft, vragen of het wel verantwoord is om met zo'n weer bliksemafleiders aan te leggen, gaat de telefoon er al vlug op. Bij de school hebben we Leen V.L. aan de telefoon, maar die verwijst naar de preventieadviseur die pas maandag bereikbaar is, aangezien wij niet wensen te wachten met publicatie, worden we even later opgebeld door de Directeur Bart D. die eveneens verwijst naar de preventieadviseur en de Architect
Danny L.
De Directeur begrijpt, na enige uitleg, dat de vermeende specialisten uit Kapellen toch enkele steken hebben laten vallen, foto's als bewijs.
In een later rapport zullen we ook aantonen dat de firma Hommema maar beter de regels van de NBN C18-100, NBN C18-300 en de IEC 62305 kan inzien, ondermeer dat er in daalleidingen GEEN scherpe bochten mogen voorkomen, maar er is meer, óók al hebben we het lastenboek niet gezien.

Redactie Morsum Magnificat ® Professioneel
EVER ©
www.morse-press.be  1740 Ternat 

Laatste update ( 18 januari 2009 )

© 2005-2008 Morsum Magnificat Professioneel ® - Alle rechten voorbehouden.